Film Színház Muzsika, 1968. január-június (12. évfolyam, 1-26. szám)

1968-04-13 / 15. szám

BUDAPEST VENDÉGEI „Innen indultam, ide érkeztem...” Ferigo Tot, a Rómában élő világhírű szobrász­­művész, amikor harminc évvel ezelőtt elindult ha­zulról, még Tóth Imre volt, de valójában ma is meg­maradt annak. Olaszor­szágban többször is beszél­gettem vele, minden ittho­ni esemény érdekelte-iz­­gatta, mindenről pontosan tudott. S most, hogy három évtized után a Kulturális Kapcsolatok Intézete ven­dégeként egyszerre csak megjelent a pesti utcán, oly otthonos, mintha el sem ment volna és valósággal fölpezsdíti maga körül a le­vegőt. Robusztus alakja, mar­káns feje olyan, mintha ön­maga szobra volna, ő maga kalapálta volna ilyen jel­legzetesre, acélosra, hatá­rozott körvonalúra. — Esedékes volt már, hogy jöjjek — mondja dör­­mögő basszus hangján. — Tudja, hogy hosszú évek óta készülődöm rá. De min­dig találtam valami ürü­gyet, vagy nagyobb mun­kát, hogy halogassam. Most már tudom, miért. Nem mertem szembenézni ön­magammal, féltem az el­­érzékenyüléstől, rég leszok­tam róla. Most aztán utol­ért . . . Szobrait, sok száz művét jóformán minden konti­nensen ismerik, munkájá­ról, pályájáról, stílusáról magasztaló kötetek jelen­tek meg mindenfelé. Fel­sorolni se könnyű azokat a nagyszabású kompozícióit, amelyek a világ legneve­sebb múzeumaiban látha­tók, tereket, középületeket, városokat díszítenek. Most, hogy hazalátogatott, sor ke­rül a budapesti kiállítás megbeszélésére is. Az élet­mű felvonultatására. — Az efféle bemutatko­zás a kiállító teremben, olyan mint egy személy­azonossági igazolvány. Ez vagyok. Innen indultam, ide érkeztem. Én sohasem mintázok ilyen vagy olyan elhatározásból, pillanatnyi mondanivalómat csakis egyféleképpen tudom kö­zölni. A klasszikus alap volt az ábécém, azon neve­lődtem, de nem azt folyta­tom. A művészeknek min­dent kell tudniuk, amit az elődeik csináltak, anélkül hogy utánozzák őket, mert az a feladatuk, hogy a ma­guk századának fiai legye­nek. Minden idegszálunk­kal éreznünk kell, ami kö­rülvesz minket és ezt kell kivetítenünk magunkból. Úgy érzem, minden komoly művészet, játék. No, nem arra a játékra gondolok, amit játéknak neveznek, hanem arra, hogy amit ke­serves munkával harminc év óta gyakorlok, fejlesz­tek magamban, az egy fel­szabadult pillanatban oly magától értetődő természe­tességgel formálódik a ke­zem nyomán, mintha ját­szanék. Emlékszem, amikor né­hány évvel ezelőtt Rómá­ban találkoztunk utoljára, filmproducerek ostromol­ták, arra akarták rábírni, játssza el az azóta elké­szült El Greco című film­ben a főinkvizitor szerepét. Már majdnem kötélnek állt, aztán meggondolta magát. Olaszországban írók, képzőművészek gyak­ran szerepelnek a vásznon. Amerigo Totot is utolérte most a végzet: nemrég fe­jezte be a forgatást, egy fura című filmben: »Bocsá­nat, szerelmeskedünk?« Egy német bárót játszik, amolyan kétes széplelket. A rendező: Vittorio Cap­­rioli, az író Franca Valeri. Úgy hírlik, Tot debűje ki­válóan sikerült. Azóta még több ajánlatot kap, Fellini is hívja új filmjének egyik szerepére. — Dehogyis leszek film­színész. Csak éppen bele­kóstoltam, mert érdekel a műfaj. A kompozíciós le­hetőség, a képpel való ki­fejezés ... Az emberábrázolás ? Eszembe jut a római Ter­mini pályaudvar remek homlokzatfríze, ez is Tot műve. Beszéltünk már ar­ról, hogy mozgalmas abszt­rakt vonalaival a távolból úgy hat, mintha figurális volna . .. — Ha csakugyan az vol­na — feleli —, akkor mesz­­sziről bizonyára absztrakt­nak látszana. Az ember megmaradt bennem láto­másnak, még akkor is, ha munkámban az elvont ki­fejezésmódhoz érkeztem el. Igen, én absztrahálok, de mindig a mai élet jelensé­geiből. Egyébként mi a kü­lönbség az absztrakt és a figurális kifejezés között? A képzőművész modellje nemcsak az emberi arc profilja lehet, hanem egy sejt fölnagyított mása is. Ez is az is valóság, a ter­mészet jelensége. Ha a sej­tet naturalista módon fes­tik meg, absztraktnak hat. Beszélgetés közben visz­­sza-visszatér a pop-art tag­lalására. Indulatosan mondja: — A pop-art számomra a legostobább naturalizmus. Mire való például egy csé­szét vagy egy villanykap­csolót ötszörös-tízszeres na­gyításban megformázni? Nem hiszek ennek a szel­lemi vagy társadalmi szük­ségletében. Hogy főként Amerikában sok pénzt ad­nak érte? Ez kereskedelmi kérdés, semmi köze a mű­vészethez. Különben is ha­tározott válaszvonalat kell húzni az amerikai és euró­pai művészet között. Szá­momra még nem művészet az, ami egy szuperproduk­ Harminc év után újra Magyarországon - Amerigo Toi Markáns feje olyan, mintha ő maga kalapálta volna ilyen acélosra, határozott körvonalúra ... (Féner Tamás felvételei)

Next