Film Színház Muzsika, 1968. július-december (12. évfolyam, 27-52. szám)

1968-09-07 / 36. szám

­Szerkesztőségi óra ► Szerkesztőségi óra ► Másodszor is aranyérem Figyelmébe ajánljuk Hazaérkezett Arezzóból a KISZ Művészegyüttesé­nek Központi Kórusa. Az énekkar egy arany- és egy bronzérmet hozott magával a kórusok nemzetközi ver­senyéről. Az együttes kar­nagya Lantos Rezső érke­zés után a következőket mondotta: — Az idén­y sorrendben a tizenhatodik találkozón mi képviseltük Arezzóban a magyar kórusmozgalmat. A női kórus kategóriában mindössze két ponttal ma­radt el együttesünk az I. és II. díjat nyert kórus mö­gött. A vegyes kari kategó­riában pedig négypontos hátránnyal lettünk ötödi­kek. Az első díjat és a ve­le járó aranyérmet a folk­lór kategóriákban sikerült megszereznünk. Ez a mű­vészegyüttes külföldi díjai között a második arezzói aranyérem. A SZEVASZ, VERA című filmet, Herskó János alko­tását a Nap moziban (VIII., Népszínház u. 31.) vetítik újra „Herskó János rendező új filmje legalább olyan meghökkentő, mint a címe. Nem olyan gamines, nem olyan laza tartású, mint amilyennek a cím után hin­nénk, de ugyanolyan üde, mesterkéltség és póz nél­kül való, mint amilyent vártunk, ízig-vérig modern film. Herskó, a rendező túl­lépett eddigi önmagán: az értelemre és érzelemre ma már azonos intenzitással tud hatni. Régebbi erénye a szereposztás biztonsága (Neményi Mária a címsze­rep alakítója, Horváth Te­ri, mint Terus néni, Mensá­­ros László, mint agronó­mus, igazi telitalálatot je­lentenek) most is megmu­tatkozik. Zsombolyai János remek, a rendezői koncep­ciót érzékeny tehetséggel szolgáló művészete külön kritikát érdemelne: a lako­dalmi képsor megoldása operatőri szempontból mes­termunka!” (Kritikánk, 1967. 10. szám.) A PHAEDRA című ame­rikai film Jules Dassin ren­dező alkotása a Marx mo­zi (VII., Landler Jenő u. 39.) műsorán szerepel is­mét. „A tiltott, elemi erővel feltörő szenvedély, ellenáll­hatatlan erejét rég nem láttuk ilyen szuggesztív erővel megjelenni a film­vásznon. Dassin megkeres­te a végzetes szenvedély tragédiájához pontosan illő, azt valóságosan kifejezni tudó stílust, még annak a kockázatnak az árán is, hogy retrográd a romantika stíluselemeit újra feltá­masztó módszerrel vádol­hatják ... Melina Mercuri, mint Phaedra, mély tüzek­kel lobogó, a lélek feneket­len örvényeibe bepillantást adó alakítása több, mint a századforduló irodalmi köz­helyének a „Negyvenéves asszony” mesteri illusztrá­ciója. Megteremti a film­vászon csodáját. Partnere Anthony Perkins, ugyan­csak rendelkezik ezzel a rit­ka színészi erővel. A klasz­­szikus tragédiák modern környezetbe átültetett vál­tozataival eleve gyanakvóak vagyunk: sokszor tapasztal­tunk üzleti számítást, silány átdolgozások létrejöttében. A Phaedra filmváltozata el­oszlatta gyanakvásunkat.” Kritikánk, 1965. 29. szám.) Tíz napig Bukarestben és Kolozs­várott vendégszerepel a Thália Színház 74 tagú együttese. Bukarestben a Bulandra Színházban Móricz Zsigmond Csibéjével és Örkényi István Tóték című drámájával mutatkoznak be. Az örkényi­­dráma,­­ amelynek őrnagy szerepét Bukarestben játssza először Somogyvári Rudolf, a postás szerepét pedig a ven­dégjáték idejére Szabó Gyula veszi át — nem ismeretlen a romániai színházláto­gató közönség előtt a Marosvásárhelyi Színház együttese tavasszal mutatta be. A Thália Színház Bukarestben négy előadást tart, utána Kolozsvárra utaz­nak, ahol a Magyar Színházban egy-egy előadáson ugyancsak a Csibét és a Totó­kat játsszák. Képünkön a bukaresti pre­mierre készülő Somogyvári Rudolf a Tóték őrnagyának szerepében Romániába utazott a Thália Színház Jelenet a Szevasz, Vera című filmből 31

Next