Film Színház Muzsika, 1969. január-június (13. évfolyam, 1-26. szám)

1969-05-31 / 22. szám

lAIAMAMUISTfL 1919 ftVGVSSTUSIG 10. MUNKÁBAN fl FILMRENDEZŐK A szervezeti problémák megoldása után nagy len­dülettel kezdtek terveik megvalósításához a film­rendezők. Már utaltunk egy cikkre, amely „Harmincöt film” címmel számolt be a készülő vagy már kész pro­dukciókról. A korabeli sajtó híreiből kiindulva megálla­píthatjuk, hogy ez a 35-ös szám nem túlzott és az al­kotók terveinek csupán egy részére, a valóban forga­tásra került filmekre vo­natkozott. Hadd emeljük ki közü­lük a legérdekesebbeket. Damó Oszkár két irodalmi művet vitt filmre: Tömör­kény István „ólomkatoná”­­ját (a mozikban „A lelki­ismeret” címmel játszották) és Bródy Sándor alkotását, „A dadá”-t. Garas Márton a híres Dickens-regényt, a „Twist Olivér”-t, valamint Upton Sinclair „Kutató Sá­­muel”-jét forgatta, ez utób­bi „Az igazság útja” cím­mel került a közönség elé, de már csak a Tanácsköz­társaság bukása után és 1921-ben a cenzúra betiltot­ta a további előadásait. A német származású Hintner Cornelius elkészítette a Vic­tor Hugo „Marion De­­lorme”-jából forgatott film­jét. Lajthay Károly, a szí­nészből lett filmrendező Guthi Soma vígjátékát, a „Kormánybiztos”-t filmesí­­tette meg. Ennek a filmnek is a betiltás, illetve elkob­zás lett a sorsa. Lajthay fel­dolgozta ez idő tájt Strind­berg „Júlia kisasszony”-át is. Pásztory M. Miklós „A tékozló fiú”-t készítette el Hall Caine azonos című re­gényéből (a forgatókönyv írója Vajda László volt). Balogh Béla már május­ban forgatni kezdte a „Ti­los a csók” című vígoperet­tet, filmet készített Zola „Nantas”-a nyomán és filmre vitte Bródy Sándor vígjátékát, a „Babá”-t. És Fejezetek a Tanácsköztársaság művészeti életéből Egy megkopott kocka „A becstelen becsület” című filmből (Gellért Lajos, Haraszthy Mici, Costa Viktor) 12 SALAMON PÁL: Hozzászólás a színházelméleti vitához (I.) Az egyik legtekintélyesebb színházzal, mint jogi személy­­­­l­lyel szerződéses kötésbe léptem. Drámaírás tárgyában. Éppen hozzáláttam kötelezettségem teljesítéséhez, amikor hazánkban is kirobbant a totális színházról szóló vita. Szem­ben a hófehér papírral jöttem rá, hogy az alapfogalmakkal sem vagyok tisztában. Totális színház? Mi az? Az ember nem élhet sokáig úgy, hogy megvetésének tár­gya­­ önmaga legyen. Önemésztő szorgalommal kutatni és tanulni kezdtem. Talán nem veszik hivalkodásnak, ha kije­lentem: munkám nem maradt eredménytelen, íme: TOTÁLIS SZÍNHÁZ Tót Lajosék négyszoba konyhás lakása. Tótné kissé hor­padt lavórban áztatja bokasüllyedését. Tót Lajos izgalomtól kipirult arccal tesz-vesz. Gondosan köti csokornyakkendőjét. — Hová igyekszel édes, jó Lajosom? — A Totális Színházba. — Ugyan, édes, jó Lajosom, mi jutott a te eszedbe? — Szocialista brigádunk felajánlotta, hogy kollektív for­mában látogatunk el a Totális Színházba. — Én nem bánom édes, jó Lajosom, de még nincs rend­ben a sérved. Mi lesz, ha a Totális Színházban ér a baj? — Az életben kockáztatni is kell. — De nem a drága életet édes, jó Lajosom. Előbb elmegy Örkény doktor úrhoz és szépen megkérdezed tőle, nem árt-e

Next