Film Színház Muzsika, 1969. július-december (13. évfolyam, 27-52. szám)

1969-11-08 / 45. szám

A hét portréja Ütő Endréről A korszerű operajátszás szolgálatában R­aszkolnyikov, a „Bűn és bűnhő­­dés” főhőse mozdulatlanul áll a színpadon, s mmikor felgördül a füg­göny Petrovics Emil operájának elő­adásán. A rövid, drámai feszültséggel teli zenei bevezetés után sietős, izga­­tott-félszeg lépésekkel elindul az uzso­rás öregasszonyhoz újabb zálogokkal. Ettől a pillanattól csak az ő drámáját látjuk a színpadon, csak a rögeszmés gondolattól megszállott ember vívó­dásai, iszonyatos lelkitusái, hirtelen elhatározásai és riadt megtorpanásai tartanak hatalmukban. Minden más figura, még Szonja, Szvidrigaljov, s a vizsgálóbíró is csak azért van a szín­padon, hogy őróla többet megtudjunk. Az opera, e három felvonásnyi mono­lóg kisebb-nagyobb epizódjai mind csak őrá hatnak vissza, az ő belső drá­máját mélyítik, gazdagítják. Petrovics nagy zeneszerzői erénye, hogy Rasz­kolnyikov jellemábrázolása a bonyo­lult figura lelki-alkati adottságait kor­szerű zenei eszközökkel mutatja be, a függöny felgördülésétől a fináléig meg nem szűnő feszültséggel. Az opera, az előadás sikere így Rasz­kolnyikov alakítóján áll vagy bukik. Ütő Endre a korszerű operajátszás legigényesebb eszközeivel bontja ki a lélektani drámát. Végig jelen van a színpadon: a zeneszerző terjedelem­ben, bonyolultságban szinte a szélső határokig ment el a szerep megformá­lásában, a lelki, zenei és színészi igénybevétel olyan terheket rak a sze­replő vállára, hogy csak nagy ábrá­zolókészséggel megáldott énekes-szí­nész birkózhat meg vele. Milyen plasz­tikusan mutatja meg Üto-Raszkolnyi­­kov a figura intellektuális vonásait, szenzibilitását, neurotikus, szkizoid je­gyeit, a hatalmas lelki megrázkódta­tásokat a „felsőbbrendű ember” meg­szállottságától a teljes depresszióig, összeroppanásig! Milyen döbbenetes ideges bizonytalansága a gyilkosság elkövetésénél, milyen megrendítő lel­­kitusája az otthoni szobában, milyen színészi remeklés provokatív eszme­­futtatása a kávéházban, párbeszéde a vizsgálóbíróval! Egy-egy félszeg mozdulata, sietős lé­pése, fojtott indulattól fűtött, elkapott szava, vagy gyorsan aprózó mondata milyen sokat árul el nekünk a lélek vulkanikus feszültségeiből. De szól­nunk kell az énekes előtt álló, s nagy­szerűen megoldott feladatról. A sajá­tosan „lebegő” énekbeszédről, mely olyan természetességgel szólal meg Ütőnél, mint a beszélt próza. Ahol pe­dig a líra magaslataira emelkedik, mint az utca poézisének himnuszá­ban, ez az énekbe ültetett próza ma­gától értetődően kapja meg nála ezt a kifejezőerőt is. Ütő Endre Raszkolnyikov­ja az új magyar opera bemutatójának nagy énekes-színészi diadala. A fiatal mű­vész jelentős szerepek — Seneca, Gre­­min, Mefisztó, Kékszakállú — után jutott el idáig. A főiskola elvégzése után nyomban az Operához került. Közben egy évet ösztöndíjjal Olasz­országban töltött. Énekes-pályája tö­retlen, egyenletes fejlődésről tanúsko­dik. Muzikalitása, kulturáltsága a Pet­­rovics-operában a korszerű, a szó leg­jobb értelmében modern operajátszás erényeivel párosul. Örvendetes, hogy eddigi pályafutá­sának csúcsára éppen egy értékes, új magyar műben jutott el. Fábián Imre A Faust Mefisztójaként Raszkolnyikov, a Bűn és bűnhődésben

Next