Film Színház Muzsika, 1970. január-június (14. évfolyam, 1-26. szám)

1970-02-07 / 6. szám

Találkozás Madaras Józseffel „Azt csinálni, amit szeretek" A Malomtó eszpresszó kis asztala mellett ült, olda­lán a lány. A lány felállt és azt mondta: — Nem látsz többé. Én már nem megyek a mű­helybe vissza dolgozni. Aztán elment. A fiú ott­maradt az asztal mellett, torz fintorrá vált mosollyal az arcán. Bámult a lány után. — Ennyi — mondta a rendező, kikapcsolták a lámpákat. Következett az új felvétel előkésztése. De Madaras József még hosszú percekig ült az asztalnál, maga elé meredve, aztán hirtelen, mintha csak vizet rázna le magáról, úgy kelt fel s ment, hogy meghall­gassa a rendező, Nemere László utasításait. Dolgoztunk már együtt néhány produkcióban, de sohasem­ tudtam igazán közel kerülni hozzá, úgy láttam, ő sem másokhoz. Mintha valami falat épített volna maga köré. A tartóz­kodás, a hűvös udvariasság s a fegyelem falát. Elké­szült a tévéfilm, a Vigyori, sikere volt, Madaras Józse­fet a nézők és kritikusok egyöntetűen dicsérték. Azt hittem, diadalittasan járkál majd. Minden oka meglett volna rá. De semmi. Mintha mi sem történt volna. Most már hajtott a kíváncsiság, a megismerés vágya. Leül­tünk a Gellért Szálló eszp­resszójának teraszára. — Nézd csak — mondta Madaras —, a fene se fog untatni téged életrajzi ada­tokkal. Az adatok különben is szárazak. Mit mond ne­ked az, hogy az apám ág­­rólszakadt szegényember volt, és hogy tízen voltunk testvérek? Én a hetedik. Rigmányban, Erdélyben születtem, a havasok tövé­ben s ott is nevelkedtem. Nevelkedés? Az apám meg az anyám szeretete — ennyi az egész. Ez az „ennyi az egész” persze nagyon sok is. Én nem, szégyellem, hogy szeretem az öregeket. Aztán felkerültünk Budapestre, de azért még most is orrom­ban érzem a fenyőtobozok szagát, meg a patakvíz tisz­taságát. Voltam kifutófiú, fűszeressegéd, közben vé­geztem az általános iskolát s aztán vasipari tanuló let­tem, tizenhatéves korom­ban pedig segédoktató. Igazság szerint különben virágkertész szerettem vol­na lenni. Nem sikerült. Máig sem tudom pontosan, mi lett volna a jobb. Egy­szer véletlenül valami ösz­­szejövetelen elmondtam a Walesi bárdokat. Azt mond­ták a szakik, menjek főis­kolára. Mentem. Fölvettek. Aztán 58-ban kidobtak. Miért? Pontosan máig sem tudom, de az biztos, hogy az én konokságom, meg va­­dóckodásom is hozzájárult. De azt mondták, tehetséges vagyok. Ennek tíz eszten­deje. Aztán játszottam da­rabokban. Nekem nagyon emlékezetes a Boldogság, merre vagy? című Rozor­­darab. Aztán filmek követ­keztek, a Pesti háztetők, az Angyalok földje, Legenda a vonaton, Szegénylegé­nyek, Csillagosok, katonák, aztán játszottam tévé­fil­mekben, a Budapestért har­coltak, a Kakuk Marci, Fal a baloldalon és a Vigyori. A lista nem teljes. De eze­ket szerettem, ez jó volt. — Lehet, hogy ez az egész unalmas, de a munka­­ nem unalmas. Azt vág­ták néha a fejemhez, hogy csak azt csinálom jól, amit szívesen csinálok. Miért szégyelljem? Persze, hogy azt csinálom jól. Én nem nézem kívülről a dolgokat. Csak nem kell mindenből nagy ügyet csináni, felfújni és fotóztatni magát az em­bernek elölről-hátulról. Először, mióta ismertem, dühöngött. Hagytam. — Az élet szép is, meg csúnya is, úgy, ahogy van. Nem szeretem azokat, akik arról prédikálnak nekem, hogy az élet reménytelen, s amíg én felakasztom ma­gam, ők röhögnek. A kibic­­nek semmi sem drága. Igen­is, vállalom azt, hogy azt csinálom jól, amit szeretek, ha jól csinálom. Mert ez se biztos. Talán ha két szere­pemmel, illetve alakításom­mal voltam elégedett. Ne félj, nem vagyok álszerény, de ez így van. Jobb lenne persze, ha mindent rózsa­színben látnék, nekem biz­tos jobb lenne, de nem tu­dok kibújni a bőrömből. Mit csináljak? Van úgy, hogy ütni-verni szeretnék a dühtől. Vagy azért, mert azt látom, hogy mézes-mű- 10 Vígszínház, 1907: Az ördög címszerepében Neve már életében stílust, irányza­tot és rangot jelzett: a közvetlen, ter­mészetes játékstílust, a színész-közpon­tú színházi irányzatot és a művészi-em­beri magatartás rangját. Működése nemcsak egybeforrott a Vígszínház el­ső negyedszázadával, de egyúttal meg­határozta a Vígszínház, s ezen keresz­tül a század első évtizedének színhá­zi stílusát és irányzatát is. A hétyi postamester fia megszökött egy vándortársulattal, hogy színész le­hessen. A színpadra lépve látta azon­ban, hogy a művészet mellett mennyi mesterségbeli tudásra is szüksége van, s ezért beiratkozott a Színművészeti Akadémiára. Paulay Ede és Csiky Ger­gely tanítványa másfél év múlva már vidéki társulatok mindent játszó, hasz­nálható tagja, aki a Tótleány Misujá­­tól a Hamletig, Az aranyember Brazo­­vicsától a Rip van Winkle Hudson kapi­tányáig énekes, táncos, drámai szere­pet egyaránt valami merész újítással játszik. Mi volt ez a merész újítás? Hegedűs egyszerűsége és természetes­sége. Már beérkezett színész korában is gyakran szemére vetették, hogy Jumi- CENNER MIHÁLY: Hegedűs Gyula EMLÉKEZÉS SZÜLETÉSÉNEK 100. ÉVFORDULÓJÁN

Next