Film Színház Muzsika, 1970. január-június (14. évfolyam, 1-26. szám)

1970-01-03 / 1. szám

Olaszországi találkozások Claudia Cardinaléval egy forró hangulatú sajtófoga­dáson ismerkedtem meg. De ennek a délutánnak nem ő volt a főszereplője, hanem Alberto Bevilacqua, a fiatal olasz írók közül az egyik legsikeresebb, legjelentő­sebb : őt rohamozták meg az összesereglett újságírók, őt faggatták, mi késztette ar­ra, hogy minden előzmény nélkül maga rendezze „La Califfa” című regényének filmváltozatát. Bevilacqua okosan és elmésen válaszolt, a filmsztár pedig (aki fű­­nek-fának, távolból és kö­zelből csak Claudia) ott ült mellette, gondosan fodrá­szolt frizuráját folytonosan igazgatta, édesdeden nevet­gélt, és olykor-olykor egy­­egy szót vetett csak közbe. Csinosnak és jelentéktelen­nek láttam ott és csaknem elképzelhetetlennek, hogy ő az, aki az olasz filmszínész­nők közül a legtöbb irodal­mi figurát formálta meg a film vásznán. „A közömbö­sök”, a „Babe” a „Párduc”, a „Rocco és fivérei”, hogy hirtelenjében csak a legna­gyobb sikereit említsem. És Claudia Cardinale a szerencsétlenül járt Nabile-expedíció megmentésére induló szovjet Krasszia jégtörő hajón. Mikrofon, gitár, filmkamera 10. A szerep veszélyes is lehet Peter Watkins nevét. 1967-ben tanul­ta meg a filmvilág: a cannes-i feszti­válon versenyen kívül bemutatott filmjét majdnem olyan nagy érdeklő­dés fogadta, mint Antonioni „Nagyí­­tás”-át. A film története egy pop-éne­kes karrier-históriája. Címe: „Privi­lege” — Kiváltság. Peter Watkins amatőrfilmesként kezdte pályafutását. Első komoly meg­bízatását a BBC-től kapta: televíziós produkciót készített az angolok és skó­tok között dúló 1746-os culloden-i csa­táról. Erre a teljesítményre ma már senki sem emlékezik, mindenesetre megfelelhetett megbízóinak, mert ha­marosan újra próbára tették. Ez alka­lo­­mmal a forgatókönyv egy képzelet­beli atomháborúról szólt. Watkins hosszas előtanulmányokat folytatott a pusztulás lehetőségeiről. Az Angliára hulló atombomba történetét végül is olyan döbbenetes erővel filmesítette meg, hogy alkotását nem merte bemu­tatni a londoni televízió. A „War game” — Háborús játék — csupán filmklubokban kerülhetett a nézők elé. Hogy milyen sikerrel, annak bizonysá­ga, hogy elnyerte az év legjobb doku­­mentumfilmjeként az Oscar-díjat. Ilyen előzmények után kezdett hoz­zá Watkins első játékfilmjéhez, melyet John Speight novellája alapján for­gatott. A „Privilege” története ugyan­csak e jövőben játszódik, ám ez alka­lommal a téma látszólag kisebb hord­erejű. Watkins a főszerepre Paul Jo­nest kérte fel. A fiatal popsztár ak­koriban vált ki a Manfred Mann­­együttesből, ám hírnevét két újabb egyéni hanglemezfelvétellel már be­biztosította. (Érdekességként említjük meg, hogy erre a filmszerepre sokáig Eric Burdont szerették volna meg­nyerni, azt a markáns énekest és együttesvezetőt, aki olyan világslágert mondhatott magáénak, mint a Felkelő nap háza.) Magánélet nélkül Paul Jones a forgatás megkezdése után így nyilatkozott: „Nem akarok más lenni, mint egy pop-énekes. De boldog vagyok,, hogy eljátszhatom ezt a filmszerepet, amely könnyebben megy, mint gondoltam. Persze ebben nagymértékben segítettek Peter Wat­kins tapasztalatai. Sokkal nehezebb dolgom lett volna, ha egy bankrablót kellene megformálnom, mert még so­hasem raboltam bankot. A filmben egy pop­ énekest alakítok, s ez az oka, hogy teljesen azonosulni tudok a fi­gurával. Az a szerepem, hogy utálom a menedzsereket, az ügynökségeket és mindazt a felfordulást, amely a pop­sztár körül kialakul. Azt mondják, jól játszom. De én nem játszom!” A bemutató 1967. április 24-én zaj­lott le nagy érdeklődés mellett a lon­doni Kensington Odeon moziban. Ezen a napon jelent meg Paul Jones nyi­latkozata: „Amit a forgatókönyvben megírtak, tavaly még irreálisnak tűnt, most viszont, ahogy a pop-világ fejlő­dik, már olyan, mint egy mai törté­net.” A sztori a hetvenes évek Angliájá­nak egy olyan szuper-ideáljáról szólt akinek a népszerűsége még a Beatle­­sekét is elhomályosítja. Steve Shorter környezetében mindenkit ott találunk, aki csak jellemző egy nagy sztár „sleppjére”: a menedzsereket, az új­ságírókat, a fotósokat, a hanglemez­ügynököket és a szervezett testőrsé­get. A film — amelyet 1968-ban az An­gol Filmnapokon és a közelmúltban egy sorozat keretében bemutatott a budapesti Filmmúzeum is — egy pop­koncerten kezdődik, ahol a sztár rá­csok mögött, bilinccsel a kezén énekel. A nagyobb hatás kedvéért közben köz- 24

Next