Film Színház Muzsika, 1970. január-június (14. évfolyam, 1-26. szám)

1970-03-14 / 11. szám

ÉRIK A FÉNY A most készülő új ma­gyar film, az „Érik a fény”, egy tévé-adótorony építői­nek emberfelettien nehéz, életveszélyektől sem men­tes munkájával ismerteti majd meg a nézőket a kezdeti kockáin. Pionír­munka, amit végeztek. De hasonlóan nehéz, megpró­báltatásokkal teli munkára kényszerültek a forgatócso­port tagjai is: Szemes Mi­hály rendező, Somló Tamás operatőr, a színészek, a műszakiak. Csaknem deré­kig érő hóban kellett utat vágni a kékesi hegytetőre, hogy minden és mindenki feljusson rendeltetési he­lyére. A műszakiak csak megfeszített munka árán tudták a lámpákat, reflek­torokat, a felvevőgépeket feljuttatni a hegytetőre. Nem volt hiány izgalmas percekben. A legjobban azonban talán a film fősze­replője, a Vas Mátét meg­formáló Csiky András er­délyi színész izgult. Nem­csak a rendkívüli körülmé­nyek miatt, hanem, mert ez az első film főszerepe Magyarországon, magyar filmben. Nagybányán, Szatmáron Csiky András egyébként nem kezdő színész. 1953-ban végezte el a főiskolát Kolozsvárott, évfolyama „rendhagyó” volt. Mind­­annyiukat tehetségkutatás eredményeként vették fel 1949-ben. Negyvenhatan kezdtek, és 1949-ben tizen­nyolcan kaptak diplomát. — Öt magyar színtársu­lat működött akkoriban Romániában — emlékezik. — Mi tizennyolcan arra az elhatározásra jutottunk, hogy fejlődésünk megsok­szorozódhat, ha együtt ma­radunk. Persze, tizennyolc fiatal színészre egyik szín­háznak sem volt szüksége, megpróbáltunk tehát közö­sen egy hatodikat létrehoz­ni. Elhatározásunk találko­zott a kormány kultúrpoli­tikájával, mely célul tűzte ki valamelyik ipari cent­rumban új magyar színház létrehozását. Az új magyar tagozatú színház Nagybá­nyán kezdte meg működé­sét, én lettem az igazgató­ja. Az alapító együttes lé­nyegében ma is együtt van. Érdekes, izgalmas színhá­zat csináltunk. Szakmai ru­tinunkat eleinte pótolta a hit és a fiatalos szenvedély. Nagybányáról 1956-ban át­költöztünk Szatmárra. Cso­dálatos színházépület és — ami nem kevésbé fontos — igazi, színházszerető közön­ség fogadott bennünket. Ki­lenc évig voltam a színház igazgatója. De mivel én el­sősorban színésznek érzem magam, megváltam a szín­ház vezetésétől és azóta csak játszom. Sokat és sok­félét játszottam: Shakes­­peare-től — Osborne-ig. Talán nem mindent a meg­felelő időben, de azért úgy vélem, hogy ezek a szere­pek mind hasznosak vol­tak számomra . . . Érdekes filmszerepekben — Első filmszerepemet — Varga főhadnagyot — Liviu Ciulei „Akasztottak erdejé­ben” című filmjében ját­szottam. Másodszor kopro­­dukciós filmben kaptam szerepet. Zápolya János epizódfiguráját alakítottam Kása Ferenc Dózsa-filmjé­­ben, az „Ítélet"-ben. Most Kamondy László „Érik a fény” című társadalmi filmdrámájában Vas Máté tervezőmérnök alakját kel­tem életre. Érdekes, izgal­mas figura, erős jellem. Sok ilyen szakemberre len­ne szükségünk az életben, hogy azokat a célokat, ame­lyeket szocializmust építő társadalmunk maga elé tű­zött, meg is tudja valósí­tani, így megfogalmazva talán „sematikusnak” hang­zik, de én nem annak ér­zem. — A film egyébként egy mérnökcsoport küzdelméről szól; arról, hogy megvaló­sítsanak valamit, ami vi­lágviszonylatban is fontos, nagy jelentőségű. A küzde­lem, amit a filmen szerep­lő mérnökök vívnak, az al­kotómunka minden terüle­tén példa lehet... Körmendi Judit Frank, az „aranykezű" munkás kitűnő ötlettel menti meg a kudarctól a tévétorony adásának megindítását (Koncz Gábor) A főmérnök hűvösen fogadja az építkezéshez érkező gyári pszichológusnőt (Gyöngyössy Katalin és Csiky András) B. Müller Magda felvételei

Next