Film Színház Muzsika, 1970. január-június (14. évfolyam, 1-26. szám)

1970-03-14 / 11. szám

TELEVÍZIÓ TELEVÍZIÓ TELEVÍZIÓ A kritikus jegyzete: Szigorú szemek A „SZEMBESÍTÉSÉBEN három fiatal író daramati­­zált novelláját láttuk. Mostanában sok szó esik a fiatalokról, arról, hogy „problémák vannak velük”. Ez az összeállítás tehát épp a legjobbkor került a kép­ernyőre. A közönség azon­ban, úgy hallom, elég in­gerülten fogadta a műsort. Mert a fiatal írók szerint nem velük hanem velünk, felnőttekkel „vannak prob­lémák”. Mi itt az igazság? A fiatalok, természetesen, szigorú szemmel néznek minket, és ezt a vizsgáló­dást állnunk kell. De nem kell közösséget vállalnunk azokkal a kortársainkkal, akiket magunk is elíté­lünk. Például Módos Péter „Szembesítés”-ében a ge­rinctelenné vált férfi tulaj­donképpen rászolgál ellen­szenvünkre. Ismerjük ezt a típust, aki a saját jellem­gyengesége helyett a törté­nelmi körülményeket hibáz­tatja élete megbicsaklásá­ért. Avar István jól állítot­ta elénk a figurát, a nagy­hangú frázisok mögött ten­gődő ijedt niemandot. De Balázsovits Lajos fiatalem­bere és Margittay Ági fele­sége két passzív szerep, és az író néhány dramaturgiai fordulattal a férj önleleple­zését erőltette, ez azonban elvette a dráma hitelét, kül­sődlegessé vált a konfliktus. Simonffy András: „Jó asz­szonyok” című jelenetében önmagával szembesíti az if­júságot. Egy vidékről fel­ruccanó tanár keresi fel egykori évfolyamtársát, így szembesül a kispolgári jó­létbe merült társasággal. A konyakokba fojtott álmok­kal. A nyakkendők takarta megalkuvásokkal. A rossz lelkiismeret, a boldogtalan hivatás szorgos háziasz­­szonykodásával. Izsóf Mik­lós és Koncz Gábor, a ki nem robbant, a viselkedés konvenciói mögé szorított drámát játszotta el hitele­sen, és nagy színészi bizton­sággal. A népes társaság he­lyett csupán a párjelenetek­re volt érdemes figyelni. Czakó Gábor: „Csoma­­gok”-ra sikerült a legjob­ban. Szőnyi G. Sándor ren­dező magában is megálló, önálló kisfilmet formált a novellából. Czakó nem „problémát” írt meg, ha­nem egy jól karakterizált alakot teremtett. A Koltai Róbert alakításában életre kelő grafikus érdekes és kü­lönc figuraként életének né­hány villanásában találóan mutatta be a kisvárost, a kisvárosi mentalitást. „A SZERETET ÜNNEPE”, Szálkai Sándor dokumen­tumfilmje, ugyancsak feltű­nést keltett és némi vihart kavart. Hogy pontosak le­gyünk : a szerkesztő-ripor­ter Molnár Margit címére érkeztek bírálatok. A szer­kesztőnek (Molnár Margit­nak) valóban el kell gondol­koznia azon, hogy milyen cél szolgálatában készíti munkáját? A felelőtlen szü­lők nem nézik a műsort, így a nekik tett szemrehányás a mi fejünkre hull vissza. A riporternek (Molnár Mar­gitnak) pedig azt az intel­met kell megszívlelnie, hogy a rámenősség ellen­szenvet kelt a nézőben. A riporteri, műsorvezetői munka nem könnyű fel­adat. A kamera előtt nem­ csak viselkedni, folyéko­nyan és értelmesen beszél­ni tudni kell, hanem maga­tartásunkat és hangvéte­lünket is idomítani kell az adott téma hangulatához, a szereplőkhöz. EGY ELŐADÓI BRA­VÚRRÓL adhatunk ismét számot: Csernus Mariann szavalta Weöres Sándor versét. A Psyché a költő ra­vaszul­ bonyolult­ egysze­­rű költeményeinek sorában is a nehezebbek közé tarto­zik. Csernus Mariann nem­csak előadta, értelmezését is megkönnyítette. A NŐNAPI MŰSOR („Hóvirág helyett...”) ked­vesen üde volt. Elsősorban Zsurzs Éva rendezése tet­szett. Egyszerű eszközökkel tudta mozgalmassá és vál­tozatossá tenni a műsort. A vágások szellemesen pászí­­tottak egymás mellé ripor­tot és jelenetet, a műsorve­zető Psota Irén természetes könnyedséggel változott ri­porterből sanzon-énekessé vagy a stúdióban konferáló színésszé. A csak nők írta összeállítás evvel a rende­zői munkával vált igazán jóvá. A televízió technikai adottságainak ilyenféle ter­mészetes felhasználása a mellett szól, hogy a műfaj nagykorú lett. Gáli István JÓ ASSZONYOK: Izsóf Vilmos és Pap Éva Margittay Ági a „Szembesítés”-ben Tv-fotó: Varga és Vörös felv. Löte Attila és Almási Éva párjelenete mnnn­i­­/nKowAk­

Next