Film Színház Muzsika, 1970. január-június (14. évfolyam, 1-26. szám)

1970-01-03 / 1. szám

történés, emberi megrendülések és in­dulati robbanások láncain rohan előre, mindig személyes közelítésből into­­nálva a társadalmi tragikumot. Van még valami, ami a mai néző szellemi igényeinek, azonosulási vá­gyának különösen eredeti fogódzót kí­nál. Ez­ a stílus. A dialógusvezetés, a jelenetépítés komplex sokszínűsége. Nem a célba találó frappáns, igazi, sűrített replikákról van szó, bár ez is figyelmet érdemel, hiszen oldalszám­ra idézhetnők az epigrammatikus tö­mörségű mondatokat, amelyek a ma­guk helyén úgy hatnak, mint egy pö­rölycsapás. Perella például így inti le a pápai legátust: „Ne szennyezz a bi­zalmaskodásoddal.” Felesége, Corba ugyanebből az indulatból így tüzel feléje: „Nem fogsz, mint valami bű­zös ólba, egy közös emlékbe zárni ma­gaddal.” Nyelvteremtő erő, iszonyú keménység és intellektuális koncent­ráció minden párviadal. A borzongató nagy színpadi hatást mégsem csak ez jelenti — inkább azok a részletek, ahol a szörnyűségeket keserű iróniá­val ábrázolja, amikor a gyilkosok a mesterség kényelmetlen gondjait pa­naszolják finnyás, objektív fölénnyel és kényszeredetten. De ugyanilyen megrendítő a végjelenetek sorozata, amikor Marty püspök szent jóhisze­műséggel bízza az utókorra, s Perel­­lára a szent iratokat tartalmazó ládát. Ez a jelenet — különösen amikor né­hány percre rá megjelennek az inkvi­zíció küldöttei, hogy ezt is elégessék — egyszerre érezteti a hit fényeit, az áhítat fenségét s a történelmi méretű naivitás ironikus villanásait. A színház együttese megérezte és megéreztette, hogy kivételes re­mekművet kapott játékalkalmul. Együttesen és külön-külön roppant szellemi koncentrációval szolgálták a kifejezés munkáját. A rendezői telje­sítmény is mindig szép pillanata lesz Dobai Vilmos pályájának. Ebben a színpadi világban a játék rendje, szel­lemi fegyelme imponálóan, nagyvona­lúan szervezett. Dobai Vilmos a jele­netek elrendezésében, a cselekmény tiszta vonalvezetésével tűnt ki, s ha olykor ritmushibák és hangulati el­csúszások felhőzik is egy-egy szín­padi villanását — egészében jól érti és művészi alázattal szolgálja a mű­vet. A színészi alakítások közül első he­lyen Bánffy György Perella Raymond alakításáról kell szólni. Nagy ívű jel­lemképet rajzol, kivételes biztonság­gal lép át szituációból szituációba, pontosan érzékeltetni tudja a vár pa­rancsnokának hősi tartását, embersé­gét, áldozatvállalását és tragédiáját. Ugyanilyen jelentős szellemi-színészi teljesítmény Haumann Péter, ifj. Kő­míves Sándor, Györy Emil szerepépí­tése. Haumann a pápai legátus ele­mentáris bosszúszomját közvetíti olyan erővel, hogy szinte lángot vet szava, egymásra bukva, torlódva tör­nek fel belőle az indulat szabdalta mondatok. Ifj. Kőmíves Sándor a ka­­thár püspök aszketikus nyugalmát, földöntúli megszállottságát, különös emberi sugárzását tudta megszólaltat­ni. Györy Emil játékában életre kelt a más szellemiséget, a lovagi maga­tartást hordozó ember jellemképe, akit a szerelmi szenvedély és egy tisztultabb világ felemel, felkavar, és aki ebben pusztul el. Orbán Tibor Mirepolx Péter indula­tait, majd csendes árulását játszotta el nagy elhitető erővel. A női szerep­lők közül a nehezebb feladatot Szabó Tünde kapta. Azalais szerepe vonzóan hirdeti egy életforma és egy maga­tartás szépségét, a fiatal színésznő bírta játékkedvvel és színészi erővel, jól jelezte a fiatal lány hangulati, szellemi váltásait. Labancz Borbála a feleség és anya indulatait s a hívő morális és lelki válságait, megrendü­léseit közvetítette kitűnően. Meg kell még említenünk Karikás Pétert, aki Olivier, a trubadúr játékos lényének hű tolmácsolója volt. Szokolay Sándor zenéje hangulatilag és szerkezetileg is kitűnő volt. Ugyanez elmondható Va­­ta Emil díszlettervéről is, nagyszerű stiláris keretet, környezetet teremtett a játékhoz. Illés Jenő Perella Raymond, a vár védője leányával (Bánffy György és Szabó Tünde) Perella búcsúja feleségétől (Bánffy György és Labancz Borbála) A provanszál világ jellegzetes életképe, a lovag, a trubadúr és a lány (Györy Emil, Karikás Péter és Szabó Tünde)

Next