Film Színház Muzsika, 1970. január-június (14. évfolyam, 1-26. szám)
1970-06-20 / 25. szám
te a gép. Úgy is marad, jó volt, természetes és igaz. A MODERN TECHNIKA amúgyis uralja a hét filmforgatásainak tematikáját: Bacsó Kitörés című fimjében egy számítógép megérkezése kavarja fel a gyári állóvizet, Szemes Mihály Érik a fény című filmjében pedig a televíziós adók roppant bonyolultságú technikai részletei kapnak szükséges hangsúlyt. De ahogy az előzőben, úgy ebben is az emberi akarat, az emberi sors a téma, az objektív körülményein változtatni akaró, az alkotni, tennivágyó, aktív ember. Az Érik a fény forgatókönyvét Kamondy László írta. Az alapja néhányoldalas, rapszódikus feljegyzéssorozat, egy mérnök naplójegyzeteinek füzére, amely egyik folyóiratunkban nyomtatásban is megjelent... Itt állunk a budaörsi repülőtér közelében, a meglehetősen kies környezetben épült díszletnél (Gyöngyössy Katalin és Csiky András erdélyi magyar színész állnának a kamera elé, ha a gyorsan kitörő vihar nem fújná el a felvétel lehetőségét), s arra gondolok, milyen természetes dologként olvassuk az újságban a híreket arról, miféle bonyolult elektromechanikai berendezéseket képes exportálni a magyar ipar. Mi van a tény, az eredmény mögött? Erről beszél a film. Miféle irtózatosan szorító küzdelem körülményekkel, lehetőségekkel, idegekkel, teherbíró-képességgel, milyen sokszori feláldozása a magánéletnek, szabad időnek, egyéni érdekeknek... c &» Lendvai Kati és Oszter Sándor, a film szerelmespárja SZERELMESFILM (három alsó képünk) Felhőtlen boldogság... (Bálint András és Halász Judit) Szabó István rendező a film egyik „emlékkép-jelenetének” felvétele előtt Kelemen Editet és Szamosfalvi Andrist instruálja Jelenet a filmből (Bálint András, Halász Judit és Huszti Péter)