Film Színház Muzsika, 1970. január-június (14. évfolyam, 1-26. szám)

1970-06-20 / 25. szám

SZABÓ MAGDA ÍRÓ ÉS SZÍNÉSZ Inke László, Bánki Zsuzsa és György László a Kígyómarás három főszerep­lője M­ihelyt megismertem a betűket, min­dent szabad volt olvasnom, olvas­tam is, amit csak a szüleim könyvtárában találtam, nemcsak verseket, regényt, de színdarabokat is. Élmény volt a színda­rab mindenképpen, akár olvastam, akár láttam. A könyvben álló szöveg volt az Ige, ha meg színházba vittek, a színpa­don álló-mozgó-megsemmisülő vagy meg­­dicsőülő színészben vált testté. Nem csök­kentette a mű hatását, ha előre ismertem a darabot, jobban tudtam kísérni az Ige, a Logosz útját, ha tudtam, mit kell kö­vetnem. Mikor aztán magam is dráma­íróvá lettem, a bennem született gondo­latokat tolmácsoló színész bűvölte ele­venné a magam Logoszát. Merőben más nézőpontból figyeltem azontúl a színda­rab alakulását a rendező mellől: saját drámáimban önmagam teremtményeivel kellett szembesülnöm, s hozzászoknom, hogy elképzelt hőseim alakítói sose lesz­nek hajszálra azonosak a tudatomban élőkkel, a színész saját egyénisége és művészi fantáziája hozzáadásával módo­sít alakjaimon, megnöveli vagy össze­húzza méreteiket, mondataimat mollra vagy dórra hangolja át, néha meg ön­maga színpadbeli lényének olyan mély­ségeire vagy magasságaira vet világot, hogy segítségével egy magam­ alkotta fi­gura háttere hirtelen plasztikussá válik, mint a gyerekkorom tollszáras törzsébe süllyesztett tájkép a nagyítóüveg alatt. Itt­árom színdarabot írtam, s három " * hangjátékot; közülük többet nem­csak különféle hazai, de külföldi előadá­sokkal is egybevethettem. Ha most sem a Kígyómarás­ról, sem a L­e­lep­le­z­é­s­ről nem beszélek bővebben, nem azért teszem, mintha nem volna éppen a művészek adta vagy elvette plusz-mínu­szok tekintetében elég mondanivalóm ezekről az előadásokról is. Hosszú elem­zést érdemelne például Kohut Mag­da a Leleplezés­ben, a gyémánt hidegségét, belső tüzeit és keménységét egyszerre érzékeltető Étel-alakítás, amely­ben arca kialvó-kigyúló fényeit éppúgy a maga ösztönéből oltotta-gyújtotta, ahogy magamnak is meglepő módon kibá­nyászta a figurából annak humorát is. Vagy szólnom kellene az első Kigyóma­­rásban Bánki Zsuzsa elfelejthetet­­len Pólika-alakítását, annyira megértető, elfogadtató Tóth Jánosáról, akit a nagy művészi feladathoz oly ritkán jutó György László formált meg. Görgő nevetése, elcsukló hangja, ajánlkozó, suta kedvessége éppoly telitalálat volt, mint maszkja, mozgása, szétfeszített, majd te­hetetlenül összezáródó ujjai. És szívesen írnék egyszer arról is, mint gazdagította születő Kazinczy-drámámat, a Rabot - melynek csak első részét ismerik a rá­dióhallgatók — az a körülmény, hogy egy közös szereplésünkön Sinkovits Im­re olvasott fel Kazinczy naplójából. Ha sejtette volna felvétel közben, mit gondo­lok, míg a végszavamra várok mellette, mint lesem őt és raktározom el hangját, lényét mindenestől magamban, hogy majd munka közben eszembe jusson, ho­gyan rekonstruálta ő a maga művészi beleélőkészségével egy naplórészletből az eleven Kazinczyt. S ha már a hangjáték­nál tartunk, micsoda tragikus távlatok felé tágította Haller Kirurgusomat A­j­ta­y Andor, hogyan formálta meg a ma­gány oldhatatlan, tömör keserűségét, Katherina-Bulla Elmával együtt, aki viszont ismét többet adott a szerepében annál, mint amit megírtam: bölcs fanyarsága mögül ki-kicsapott a jognélküliek lázadása. Hanem a Fanni hagyományai­ban Fannit alakító Törőcsik Mari valami olyat érttetett meg velem, ami ellen addig inkább csak a jó béke kedvéért nem tiltakoztam: a Logos csonkításának olykori lehetőségét a pregnánsabb ábrázolás kedvéért, ille­tőleg a Logosz funkcionális változásának szerencsés esetben bekövetkező tényét, amikor a szöveg szűkítése az alakítás bő­vítését teszi lehetővé. K­ormán József kisregényét, az 1794-ben keletkezett Fanni hagyomá­nyait olyan izgalommal olvastam el fel­nőttként, amilyen megrendülést valaki ak­kor érezhet, ha mindig szerette a szüleit.­ ­•l m'-i­t­t/ Kohut Magda és Agárdy Ilona a Leleplezés című drámában T­örőcsik Mari, Ungvári László és Lukács Margit a Fanni hagyományai nagy jelenetében (MTI-Fotó: Keleti Éva felv.)

Next