Film Színház Muzsika, 1970. január-június (14. évfolyam, 1-26. szám)

1970-06-20 / 25. szám

„A groteszket is komolyan vesszük” Az „Egypercesek” R­endkívül népszerűek Örkény István Egyperces novellái ezért bizonyára széles körű érdeklődésre tarthat számot, hogy Málnai Levente, a fiatal rendező az író társaságában 24 „Egypercest” dramatizált a képernyőre. A novellák tévéválto­zatait két részben tűzik műsorra; az első részben — amely­nek sugárzása előeláthatólag július 9-én lesz — tízet látunk belőlük. Az első történet még a Don-kanyar emlékeit hozza vissza, a következők már a felszabadulás utáni időkbe ívelnek át és elvezetnek a máig: a Visszatért a földre a magyar hold­rakéta már a jelent vetíti elénk. — Az Egyperces novellákban — mondta kérdésünkre Mál­nai Levente — elsősorban a bennük rejlő gondolatokat hang­súlyozzuk. Ami groteszk és abszurd ezekben a történetekben, azt is komolyan vesszük ... A történetek főszerepeit Avar István, Darvas Iván, Mensá­­ros László, Lőte Attila, Soós Lajos, Suka Sándor, Sólyom Kati, Szegedi Erika, Vass Éva, Tábori Nóra, Tordai Teri és még so­kan mások játsszák. Vannak persze Örkény Istvánnak olyan „egypercesei” is, amelyeket egyszerűen nem lehetett dramati­zálni; ezeket Bálint András és Bárdi György adja elő. Úgy hallottuk különben, hogy a Pannónia Filmstúdió tervei­ben is szerepel egy sorozat Egyperces novella rajzfilm-feldol­gozása .. . Éljen a konkurrencia! Hajduska Mihályné született Nobel Stefánia (Vass Éva) feltámad és kilép a sírjából a Nincs semmi újság című­­,Egyperces”-ben (Komáromy Gábor felv.) 29 TELEVÍZIÓ jelenítő női gárda népei: Béres Ilona, Halász Judit, Pécsi Ildikó, Császár Angéla, Schütz Ila, Mo­­nori Lili, Zolnay Zsuzsa, Máthé Erzsi, Goór Nagy Mária — ők az évszázadok Annái, Elvirái. A furfangos szolgák szerepét Márton András, Körmendi János, Harká­nyi Endre és Horkay János játsz­­sza. A címszereplő, a minden ko­rok asszonyainak szívrabló Don Juanja, Sinkó László. — Néhány évvel ezelőtt még gondolni sem mertem arra — mondja Sinkó László —, hogy va­laha is Don Juan leszek. Úgy ér­zem, most jutottam el odáig, hogy megértsem, nem mindig a külsőn múlik a dolog. A belső tartalom az, ami elfogadhatóvá tesz egy fi­gurát. Magam is, mint Don Juan, harminc éves vagyok és ebben a korban, gondolom, mindenki szá­mot vet önmagával és elmereng, milyennek kell lennie ahhoz, hogy környezete elismerje, s hogy egy bizonyos közösségen belül életké­pes maradjon. Don Juan szerepé­ben számomra az volt a legnehe­zebb, hogy a többféle drámarész­letből összeállított műsorban va­lamiféle egységes játékstílust vi­gyek végig. Don Juan története, a tehetség drámája is. Nemcsak a villogó fogsorú hódító hőst szeret­ném bemutatni, hanem a gondol­kodó, érző, tehetséges embert is, akinek az a tehetsége, hogy tud szeretni. A hódítás iskolája avagy Don Juan bűnhődése című összeállítás operatőrje Németh Attila, a stili­­záltan játékos díszleteket Barta László, a kosztümöket Mialkov­­szky Erzsébet tervezte. P. J. .. és hódítás barátcsuhában (Goór Nagy Mária és Sinkó László) Cordoba püspöke és Don Juan egyik szívehölgye (Szendrő József és Halász Judit)

Next