Film Színház Muzsika, 1970. január-június (14. évfolyam, 1-26. szám)

1970-02-14 / 7. szám

adottságokhoz mérten jól megoldó Seregi Lászlótól. (Nem véletlen, hogy a darabot világszerte az Everyman néger együttes vitte sikerre, a híres Porgy-film főszereplői, Sidney Poi­­tier, Dorothy Dandrige és Samy Da­­wis négerek, sőt néger főszereplője van Felsenstein berlini előadásának is.) A jelmezeket és a színpadképet Makai Péter tervezte. A legfonto­sabb díszlet, a tér Catfish Row ütött­­kopott házai között hangulatos, lég­kört teremtő, ügyes megoldású a Kittiwah sziget, érthetetlen viszont, miért hasonlít Serena szobája egy kietlen, üres raktárhelyiségre? ... A két előadás — aligha tévedünk — egyenlő értékű, sőt a második még feszültebb, fűtöttebb légkörű. A Por­­gyt éneklő Radnay György a nagy vonásokban megragadóan, karakte­risztikusan, de a nüanszokban kissé szegényesen jeleníti meg a figurát. Hangjának fénye és ereje is inkább csak a felső regiszterben tud magá­val ragadni. Begányi Ferenc Porgyja élettelibb, szépszínű, felszabadultan zengő baritonja átütőerejű, előadás­módja azonban érthetően közelebb áll az európai áriastílushoz, mint a né­ger éneklésmódhoz. Bess: Házy Er­zsébet, illetve Andor Ilona. Mindket­ten híven követik a rendezői elkép­zelést, mely azonban valószínűleg kis­sé elrajzolta a szerencsétlen Bess alakját. Gershwin bizonyára egy kokainmámoros, elesett, a szíve mé­lyén jobbra vágyó „néger Violettát” láthatott benne, az Erkel Színház Bes­se inkább egy pigalli pillangóra em­lékeztet. Háry az énekbeli feladatot halványabban oldja meg, mint vár­tuk. Andor Ilona most is hajlékony szépséggel, muzikálisan énekelt, jól „ráérezvén” a Gershwin-zene szelle­mére. A Porgy zenei stílusában ter­mészetesen Szirmai Márta (Serena) a legotthonosabb, ő a specialistája ennek a szabad, improvizatív ének­lésmódnak; ő a legjobb tolmácsa ezeknek a „provokatív”, éles, csupa­­kontraszt ritmusoknak. A második estén Sudlik Mária énekelte ugyanazt a szerepet; szép hangja, a siratójele­­netben nyújtott rendkívül áthevített, drámai éneke méltán aratott nagy tapsot. Ami a zenei előadásmódot illeti, tetszett Palcsó Sándor Sporting Life­­je, jól érzi e zene szellemét. Dicsére­tesen helytállt ebben a szerepben a tehetséges Rozsos István is. Ám mindketten kissé könnyedre „veszik” a figurát. Sporting Life öregebb ró­ka, gonoszabb, sátánibb, csak így érthető, hogy sikerül megvásárolnia Bess lelkét. A két Crown, Csányi Já­nos és Varga András közül az utób­bi a meggyőzőbb, a robusztusabb. Clara szólamában (kivált a Summer­­time-ban) ez alkalommal is felhívta magára a figyelmet értékes, magvas hangjával Dobránszky Zsuzsa és Isaczó Ildikó. A jó ritmusú előadás si­kerében részes Svéd Nóra, illetve Eszenyi Irma (Mária), s a Jake-et találó, eleven eszközökkel megformá­ló, korrekten éneklő Nagy Sándor, il­letve Miller Lajos. A hatalmas sze­replőgárdából hadd emeljük még ki Kishegyi Árpádot, Külkey Lászlót, Göndöcs Józsefet, Kunsági Kálmánt, Reményi Sándort, Bordás Györgyöt. A zenekar meglepő stílusbiztonság­gal, élvezetesen szólaltatta meg a partitúrát. Az első előadást Pál Ta­más vezényelte, s eltekintve néhány túl harsány effektustól, megbízható, jó összhangot teremtett színpad és zenekar között. Bolberitz Tamás élénkebb s feszesebb ritmusai valószí­nűleg közelebb állnak az alkotó ere­deti elképzeléséhez. Az operát Blum Tamás fordította. A Porgy és Bess — mondottuk: me­rész vállalkozásként indult, ám a két első előadás sikerének jeleiből jog­gal következtetünk arra, hogy azzá lesz, aminek szánták — repertoár­­darab. Albert István Az ügyvéd. Porgy és Bess jelenete a Begányi Ferenc, Andor Éva) második előadáson (Bordás György,­­Fejes L. és Keleti E. felv.) Ránki Dezső Mozart G-dúr zongora­­versenyét játssza. A Rádiózenekart vezényli: Willy Boskovsky (MTI — Fotó: Molnár E. felv.) Boskovsky - matiné Egy fiatal pianista felfedezése Neves osztrák vendégkarmester ve­zényelte a Rádiózenekar vasárnapi Mozart-matinéját: Willy Boskovsky, a bécsi Filharmónia koncertmestere. Boskovsky több­ mint három évtize­des koncertmesteri pályafutása idején a legnagyobb dirigensek értelmezésé­ben ismerhette meg a Mozart-zene titkait, s főként egy olyan zenekari testület vezető tagjaként, mely a Mo­­zart-interpretáció ideális mértékét szabta meg. Nem véletlen, hogy Boskovsky egyre sűrűbben lép a kar­mesteri emelvényre. A nagyközönség a bécsi újévi koncertek Straus­­műsorairól ismerheti, de az utób­bi időben rendszeresen vezényel Salzburgban is. Kitűnő muzsikus, aki tökéletesen érzi és érti a Mozart-ze­ne gesztusvilágát, együtt él és léleg­zik ezzel a zenével, s ezt a termé­szetes közvetlenséget a zenekari együttesre is át tudja vinni. Boskovsky vezénylésében ez a leg­vonzóbb, nem a sztárdirigens típusá­hoz tartozik, vezénylésében az együttzenélés spontán öröme ragad magával, nem az individuális szug­­gesztív erő. A Rádiózenekar érzéke­nyen, jól követte elképzeléseit, külö­nösen a kezdő Indulóban, a Hat né­met táncban és a Kis éji zenében. A hangverseny nagy eseménye Ránki Dezső bemutatkozása volt Mo­zart G-dúr zongoraversenyében (K. 453). Ez a fiatal művész olyan érett, természetes muzikalitással, olyan vérbeli pianista adottságokkal lé­pett a pódiumra, hogy a kritikus csak örömmel, a felfedezés erejével üdvözölheti, mint az utóbbi évtizedek legnagyobb magyar zongoraművész tehetségét. A közönség is megérezte a pillanat rendkívüliségét: viharosan ünnepelte a még zeneakadémista, fia­tal művészt, Fábián Imre .

Next