Film Színház Muzsika, 1970. január-június (14. évfolyam, 1-26. szám)

1970-05-23 / 21. szám

PÉCSI NEMZETI SZÍNHÁZ:Barbár változatok seres Tibor elbeszélő műveiben annyi a drámaiság, hogy szinte hi­hetetlen: most írta csak el­ső színpadi művét. De hát éppen a most vége felé kö­zeledő színházi évad bizo­nyítja, nemcsak a könyvek­nek, hanem az íróknak is megvan a maguk sorsa; si­keres szépírói pályafutás után előbb vagy utóbb leg­többen megpróbálkoznak a dráma csábító műfajával. Az elmúlt hónapok színpa­di debütánsaihoz most Cse­res Tibor is csatlakozik, és valamennyiük művéhez odaírhatnak mottóként: „Nehéz a kezdet..Le­gyünk azonban tárgyilago­sak: néha a folytatás is. A Barbár változatok húsz­esztendős hőse azzal kísér­letezik, hogy a madárcsi­csergést magnóra véve ki­mutassa: az emberi beszéd és a madárhang között ro­konság észlelhető. Abból indul ki, hogy a felgyorsí­tott emberi beszéd leját­szása madárcsicsergéshez hasonló benyomást kelt. Mindez meglepően hason­lít ahhoz a tévhithez, hogy a prózai művek dialógusai­nak kinagyítása és kiprepa­rálása színpadi szituációba ágyazva drámát eredmé­nyez. De tudjuk, hogy csak valami drámához hasonló hibridet. A kereszteződé­seknek azonban, akárcsak a természetben, a művészet­ben is megvan a maguk szerepe, és idővel még az ilyen hibridből is válhat nemesített fajta. A mag, amely köré a Barbár változatok épül, egészséges, termőképes. Dombi, a már említett fia­talember, túl érzékenyen reagál az élet erőszakos megnyilvánulásaira, az igazságtalanságokra, és nem csupán az őt szemé­lyesen ért inzultusokra. A diagnózis, amellyel ideg­­szanatóriumba zárják: „ön- és közveszélyes tiltakozás a mindennapos vérontás el­len”. Jogos felháborodásá­ban halálra sújtott egy em­bert, és csak az intézet fő­orvosa mentette meg a bör­tönbüntetéstől. De amikor személyes — családi és sze­relmi — ügyben hasonló összeütközésbe kerül, ismét jogos felháborodásában, megint itt, és megintcsak halálosan. Jogilag immár nem mentheti fel az orvosi szakvélemény sem, de fenn­marad a kérdés: mi az ész­szerű, az, hogy a világ olyan fejtetőre állított, mint amilyen, vagy az, hogy ezt valaki nem tudja elviselni? Cseres Tibor meggyőzően emeli ki a szélsőséges eset­ből az általános érvényű és érdekű motívumot: Dombi környezetének kegyetlen si­várságát és önzését. A szűklátókörű anyát, aki ti­zennyolc éve él vadházas­ságban egy gyenge jellemű nőcsábásszal; az egyetemi tanár apát, aki sértett hiú­ságában megtagadja gyer­mekét; a felületesen ítélke­ző, kacér lányt, aki maga sem vétlen abban, hogy a mostohaapa megerőszakol­ta őt, és a bonyolult törté­net valamennyi, a színen meg sem jelenő szereplőjét. A jó alaphelyzetet azonban felesleges mellékszálakkal indázza körül, hosszasan el­időz olyan epizódoknál (pél­dául a csábítási jelenet), amelyek a lényeg szem­pontjából voltaképpen ér­dektelenek. Nem azt kelle­ne ugyanis naturális esz­közökkel bizonyítania, hogy világunkban mennyi a fel­oldhatatlan konfliktus, ha­nem azt, hogy miként rea­gál ez a világ egy olyan „abnormális” magatartásra, mint Dombié. Mindaz, ami itt a „normálisak” tehetet­lenségéről, begyepesedett­­ségéről és gyávaságáról, változtatási kísérleteiről szól, az nemcsak jó, hanem megrendítően emlékezetes is; a többi töltelékanyag, és elmaradhatott volna. Sok szerkezetileg sikerületlen részlet is van a darabban, amikor egyes szereplők a közönség előtt már ismert eseményeket hosszasan be­szélnek el a színpadon, mindez azonban nem feled­teti, hogy a Barbár válto­zatok a mindennapi élet kegyetlen és önző erkölcsi magatartásával szemben egy tisztultabb magatartá­sért száll síkra. Olyan ma­gatartásért, amely nem a törvények betűjét, hanem azok szellemét, a közérdekű igazságot szentesíti. Nógrádi Róbert rendezé­sét átgondolt értelmezés és egységes stílus jellemzi; csak az egyébként is eről­tetett csábítási jelenetben nem tudta elkerülni a bán­tó naturalizmust. Az ízlé­ses és jó játékteret biztosító díszletet Pintye Gusztáv, a szépen sikerült ruhákat Vágó Nelli tervezte. Győri Emil érett és válto­zatos eszközökkel jelenítet­te meg az idegbajosan is környezeténél sok tekintet­ben jóval normálisabb fia­talembert, Dombit. Tartóz­kodott minden túlzástól és külsőségtől, így maradékta­lanul szolgálta a dráma extremitáson túlmutató ta­nulságait. Labancz Borbála az anya alakjában egy pri­mitívségében és tehetetlen­ségében vergődő lélek hite­les rajzát adta. A külsőre rokonszenves, de valójában teljesen üres és lélektelen, felelőtlenül egoista mosto­haapa szerepében Simon György kitűnő alakítását láthattuk. Haumann Péter professzora igen jó részlet­megfigyelésekből épült fel, akárcsak Kézdy György főorvosa. Dombi szerelmét, a lányt, Patríciát Szabó Tünde játszotta vonzóan és tehetségesen, de lélektani­lag nem eléggé motivált szerepével nem tudott mit kezdeni. Barta András Szabó Tünde és Győri Emil Cseres Tibor drámájában .Jelenet a Pécsi Nemzeti Színház előadásából: Győri Emil és Haumann Péter

Next