Film Színház Muzsika, 1970. január-június (14. évfolyam, 1-26. szám)

1970-05-23 / 21. szám

ALAKÍTÁSOK: Asztrov — Da­rvas I­vá­n h­orvai István Ványa bácsi rendezésének vonzó fel­­­­fedezéseit, törekvéseit talán Darvas Iván játéka valósítja meg legtökéletesebben a Vígszínház előadá­sán. Ez az alakítás nemcsak indokolja Horvai merész ötleteit­­, hanem minősíti is. Magatartások kifejezését keresi a rendező és a színész, ezért öltözik oly merészen Darvas Iván az extrém, kivételes, végletes játékfor­mákba, amelyek sosem rombolják Asztrov emberségét, de mindig pontosan megfogalmazzák jellemét, sorsát. Darvas cselekvései, játékai szellemi hangsúlyokkal telítettek. Már az expozícióban meg tudta találni az in­tim hatások és extrém mozdulatok harmóniáját. Akár­­hová ragadják az indulatok és a hangulatok, biztos alapra építkezhet, mert a megelevenített hangulati ke­retben a nevetségesen hosszú bajusz, vagy a rosszul gombolt kabát is a helyén van ... A külsőségek csak azt érzékeltetik, hogy olyan embert látunk, aki gondjai, álmai mögül nem is tud önmagára figyelni, mert a hét­köznapok robogása és monotóniája rendezi el az életét. Feledhetetlen pillanatai vannak, amikor gitárral a ke­zében körülszáguldja a szobát, amikor ördögi ötlettel szétszórja a podagráf öregúr receptjeit, amikor Ványa bácsit a mérlegre ülteti; mindebben van valami kihívó, a mozdulatok mégsem bántóak, mert mindezzel nem a világot, hanem önmagát akarja megsebezni Asztrov doktor. Az érzések örökös ambivalenciája, indulat és alázat, gonoszkodás és megrendültség, duhaj jókedv és rezig­nált befelé fordulás kerülnek egységbe játékában. Ezért olyan szívszorító a búcsú pillanata is; egy tiszta em­ber köszön el — nemcsak a társaságtól, illúzióitól is bú­csúzik ... i.­­ . A színész elemzi a szerzőt, a szerző elem­zi a színészt és közben nem figyelnek egymásra. Nem tudnak egymás nélkül élni, de úgy élnek. Az író szerepet ír a színésznek, de nem igaz, nem neki írja. A színész el­játssza a szerepet, úgy, ahogy az író képzeli, de mégis egé­szen másképp játssza el. Va­lami szép nagy hazugság van közöttük, a színház nagy ha­zugsága. Ez fűzi össze őket, szorosabban a szeretetnél. Rátkai Márton mondta ne­kem húsz évvel ezelőtt: „Itt az isten sem igazodik ki!" Ennél okosabbat azóta sem hallot­tam színházról. Amikor Kiss Manyi Vál­toznak az idők című vígjátékom olvasópróbáján azt mondta a darab grófnő­­házvezetőnő szerepére: „Ezt a kis sz ... szerepet nem ját­szom el”, elöntött a nyuga­lom, mert tudtam, hogy sze­retni fogja a szerepet és nagy sikere lesz benne. A színészi alkotáshoz is kell elkeseredés, sérelem, bosszúság, akár a többi mű­vészeti forma műveléséhez. Kiss Manyit szerencsére fel­bosszantotta a szerep és ezért magánsérelmét könnye­dén átmentette a szerepre. Komikussá tette. Magamra ismertem benne. Rájöttem, hogy tulajdonkép­pen én is azt csinálom, amit ő. Megsért a világ, és sérel­memet komikus formában el­­panasztom. Ha nem tudnám kigúnyolni az életemet, tragé­dia-író lennék.­­ Színész és író nem él­­,­het mély művészi ba­­_____rútságban. A siker el­választja őket. Ha a színész hallja az ünneplő tapsot, kénytelen úgy érezni, őt ille­ti a siker és nem az írót. Az íróra a színész sikere viszont nem minden logika nélkül hat ilyenformán: remek szerepet írtam. Valóban, nehéz belát­ni, hogy ők — a színész és az író — nem léteznek külön, csak együtt. 1 -1- 1 - 1. Ne­héz felfogni e színházi para­doxon igazságát. Amikor Somló István első vígjátékom, a Vásott apostol címszereplője hu­szonkét évvel ezelőtt azt mondta a premier előtti na­pon: „Ne félj, sikerünk lesz", még nem sejtettem, mit rejt ez a többesszám. Ma már, egyéniségét mélyebben ismerve, világos előttem, mi­re gondolt: az író, amikor színdarabját írja, színészi munkát is végez, s a szí­nész az előadás során íróit. Somló István és Ruttkai Éva a Vásott apostolban (1948) Kiss Manyi, Ajtay Andorral a Változnak az idők egyik jelenetében (Jobbra, középen) Ráday Imre és Náray Teri az Egérút előadásán (Jobbra, fent)

Next