Film Színház Muzsika, 1970. január-június (14. évfolyam, 1-26. szám)

1970-05-23 / 21. szám

GYÁRFÁS MIKLÓS: Somló a színpadon egyetlen szó hozzáadása nélkül to­vább írta a Vásott apostol­t, s ezt az öreg különcöt ezzel teljesen shaw-i alakká tette. Felszínre hozta az akkor ben­nem levő Shaw-rajongást. Vannak színészek, akik teljesen elveszik az embertől a szerepet, amelyet írt. Egyéniségükkel irtásképpen, mondhatnám jobban határozzák meg az írói képzelőerőnél, így jártam Ráday Imrével, az Egérét gépkocsivezetőjének alakító­jával. Ezt a szerepet itthon, külföldön húsz színész alakí­tásában láttam, néhányan na­gyon jól játszották, de Ráday annyira igazi volt, hogy ami­kor másokkal láttam a szere­pet, azt hittem, más szöve­get mondanak. Megmagya­rázhatatlan szerzői érzés, de mégis az a jó, ha a színész elveszi az embertől a szere­pet, saját életével helyettesít­ve az íróét. Így jártam Némethy Fe­renccel, aki Miskolcon ját­szotta Johanna éjsza­kája című dráma-vígjáté­komban az író szerepét. Ami­kor a darabot írtam, teljesen azonos voltam a szereppel. Magamat ábrázoltam benne, a saját gondolkodásmódomat, erkölcsi felfogásomat, ember­­szeretetemet gúnyoltam min­den mondatommal. Némethy alakítása után rájöttem, hogy a színpadon látott író tar­talmasabb nálam. Izzóbb, szenvedélyesebb, keserűbb, dönteni tudóbb, érettebb, mint én. A színész, miközben elveszi az írótól a szerepet, ajándékoz. A színpadi szerző hely­­­­zete annyira más, mint ____ a prózaíróé, hogy tu­lajdonképpen két ember. Ak­kor is az, ha egy. A szonette­ket író Shakespeare alig ha­sonlít a drámaíróra. Molnár Ferenc regényeiben nincs semmi Molnár Ferenc-i, ha a színdarabjaival határozom meg őt. Csehov színműveiben teljesen mások az emberek, mint a novelláiban. A színház átírja az írót, színháziassá te­szi. Csak színpadra lehet ilyen mondatot írni: „Színház az egész világ és színész ab­ban minden férfi és nő ...” Novellában, regényben ez a színpompás igazság egy köz­mondás szürkeségével hatna, írtam egyszer egy kisre­gényt. Butaságom tör­ténete volt a címe. Keleti Márton­ filmet csinált belőle. Vagyis színészileg ábrázolni kellett azt a kis nőt, akinek én csak a gondolatait írtam meg. Ruttkai Éva köl­töztette élő alakba a gondo­latokat. Megteremtett egy nőt, akinek nálam csak belső világa volt. Hangot teremtett, mozgást, egyszóval életet adott neki. Szabályos írói munkát végzett, csak nem tol­lal, hanem életadottságaival. Ha szép színészi alakítást látok, mindig igazolva látom írásra ihlető gyanúmat: az embernek a léte a lelke. Igaz, vannak emberek, akik ötven­hatvan évet is eltöltenek a vi­lágon anélkül, hogy élnének. Ezzel a Ruttkai-példával drámaírói esztétikám elmon­dását akarom indokolni. Azért írok szerepeket, hogy színészi alkotásnak teremtsek feltéte­leket. Az életemet mindig is jobban tudták kifejezni a szí­nészek, mint én magam. Tor­­dy Géza - a Pesti Színházban most futó vígjátékomban, a Játszik a család­­ban — igazabbat mond el huszon­öt éves koromról, mint én magam, amikor huszonöt éves voltam. Nincsenek irodalmi ábrándjaim a színházban. Irodalmi ambícióimnak re­gényben, novellában keresek érvényesülési lehetőséget. A színház nemcsak a magam­fajta tünékeny író esetében, de még Shakespeare örök ér­tékeit nézve sem irodalom. A színház elsősorban színház. ~ Színpadon, filmen, rá­­­­dióban, televízióban ____ kereken ötven nagy női szerepemet játszották színész­nők. E szerepek között van szent és utcalány, várúrnő és filmsztár, önfeláldozó fiatal nő és uralkodó érett asszony, is­ten-küldötte angyal és vidéki tanítónő, özvegy, aki még nem volt szerelmes és érzel­mes állatkerti ápolónő, vén­kisasszony és kölyöklány, mo­dern ügyvédnő és görög mú­zsa, orvosnő és parasztlány. Nagyon sok színésznő keltette már életre szerepeimet, köz­tük Tolnay Klári, Ruttkai Éva, Sulyok Mária, Bulla Elma, Vá­­radi Hédi, Margittay Ági, Tóth Judit, Voith Ági, Szegedi Erika, ötven nő! Egy volt mind. Azt az egy nőt írtam és írom egész életemen át. Őt, akit csak sok nővel lehet vala­mennyire is elmondani. Meg­írtam a holnapban is, abban a holnapban, amelyet már nem élt meg. S megsokszoro­zódva él mégis a legszebb színészi alakításokban. A szí­nészet életet ad a sze­repért cserébe. Nekem ez a legnagyobb szerzői élmé­nyem. 1+1+1 9

Next