Film Színház Muzsika, 1970. január-június (14. évfolyam, 1-26. szám)

1970-05-23 / 21. szám

CANNES, 1970 Színvonalas fesztivál után - A magyar film sikere (Tudósítónktól) A közmondás szerint, minden jó, ha jó a vége. Számomra ez esetben ez oda módosul, hogy ha a vége jó, minden még jobb. Arról, hogy a Magasiskola fogadtatása egyértelműen kedvező volt, legutóbb már beszámoltam. Az, hogy felkerült a zsűri által díjazottak listájára, ebben a rendkívül erős me­zőnyben, ahol ráadásul nemcsak fil­mek, de a legjelentősebb világcégek is versengtek, örömtelibb fordulat volt. Ez a siker természetesen elsősorban Gaál Istváné és munkatársaié, de egy­ben az egész magyar filmművészet hírnevét is öregbíti. A fesztivál utolsó napjainak prog­ramja tovább erősítette azt a benyo­másomat, hogy — ami a hivatalos mű­sort illeti — az utóbbi esztendők leg­jelentősebb filmversenye zajlott le idén Cannes-ban. Elsőnek a nagydíjas „M. A. S. H."-ról. A cím a „mozgó ka­tonai sebészkórház” angol nevének rö­vidítése. Ez egyben a helyszíne is a cselekménynek, méghozzá a koreai há­ború idején. A műtőasztalokon bőven folyó vér, a sebesülteket ömlesztve szál­lító helikopterek előterében egy vég­telenül mulatságos, antimilitarista ko­média, egy kacagtató anekdotasorozat játszódik le, amelynek hősei az egyen­ruhában is ízig-vérig civilnek maradt orvosok. Ez a furcsa szituáció Ring Gardner Jr. kitűnő forgatókönyvének erénye, amelyet a megvalósítás remek tempója, a kitűnő színészi játék hiány­talanul érvényre segít. (A véletlen tette-e, hogy eddig mindkét cannes-i nagydíjas amerikai film, sok évvel ez­előtt a Marty s most a M. A. S. H. for­gatókönyv írója, a hírhedt McCarthy­­féle „hollywoodi boszorkányper” egy­­egy áldozata volt?) Nos, Robert Alt­man filmjének modernségét éppen ez a kétélűség teszi, nem formai fogások M. A. S. H. Robert Altman filmje nyerte a fesztivál nagydíját MAGASISKOLA: Gaál István filmje a zsűri kü­löndíját nyerte el

Next