Film Színház Muzsika, 1970. január-június (14. évfolyam, 1-26. szám)

1970-05-23 / 21. szám

Tizenhat év után Föloszlik De Lullo színtársulata — Tartottuk magunkat, amíg lehe­tett. Most már vége, nem csináljuk to­vább — jelentette be Romolo Valii, a kiváló színész, a De Lullo-társulat ve­zető művésze és factotuma. — Nem folytatjuk — tette hozzá; szavaiban nem volt semmi pátosz, csupán kese­rűség, hogy pontot kell tenniük több mint másfél évtized nagy sikerű mű­vészi munkája végére. Olaszországnak De Filippóék mel­lett legismertebb állandó prózai társu­lata, a Fiatalok 1954-ben jött létre. Négyen alapították: Giorgio De Lullo, Rossella Falk, Anna Maria Guarnieri és Romolo Valii. Odahaza és külföldi vendégszerepléseiken is mindig a leg­magasabb rendű színjátszást művel­ték. Semmi engedményt nem tettek, kommersz darabot nem mutattak be. Budapest közönsége 1963 májusában ismerkedett meg velük, De Lullóék Anna Frank naplója és Hat szerep ke­res egy szerzőt előadásait azóta is leg­szebb színházi emlékeink között em­legetjük. — Hogy miért éppen az Anna Frank­kal kezdtük vendégjátékunkat? — kezdte lapunknak adott nyilatkozatát De Lullo. — Azért, mert ez a darab, noha nem olasz szerző műve, akárhol játszunk is, mindig szerepel a reper­toárunkon: missziónak tekintjük, hit­vallásunkat fejezi ki a nácizmus és az antiszemitizmus ellen. S úgy érezzük, ezek olyasféle problémák, amelyek el­len ma is küzdenünk kell... „Vendégjátékot ilyen felemelően ko­mor drámával kezdeni, mint az Anna Frank naplója, önmagában is nemes, humanista tett — írtuk kritikánkban. — Kitűnő előadás, s mélységesen igaz... A Hat szerep keres egy szerzőt — mesteri előadás, melynek első hőse a rendező. Sodró erejű, vad tempera­­mentumú előadás, nevettető és meg­hökkentő részletekkel, a pirandellói színpad pompás atmoszférájával. Itt is, az Anna Franknál is az összefor­rott együttes parádémentes, éppen ezért igazán parádés szellemi tűzijáté­kát láthattuk.” És ez az együttes kénytelen most bú­csút mondani a színpadnak. A költsé­gek, az adók évről évre emelkedtek, a szubvenció viszont egyre inkább zsu­gorodott. A Fiatalok együttese úgy érezte: azzal marad művészi eszmé­nyeihez hűséges, ha inkább visszavo­nul, mintsem az üres, a tartalmatlan színház irányába haladjon, kényszerű­ségből. Tizenhat év alatt harmincöt darabot mutattak be, klasszikust, modemet egy­aránt: Goldonit és Csehovot, Pirandel­­lót és Bettit, az igen emlékezetes Anna Frankon kívül. Olaszországon kívül játszottak Dél-Amerika, a Szovjetunió, Anglia, Ausztria, Lengyelország és Ma­gyarország közönsége előtt. A követ­kező évadban „emigránsok” lesznek — így fejezte ki magát Romolo Valii — külföldi meghívásoknak tesznek eleget. Londonban, a World Theatre Sanson keretében a Hat szerep keres egy szerzőt és A szerepek játéka című Pirandello­­darabokat adják elő. Van dél-amerikai meghívásuk, van New York-i; lehet, hogy Spanyolországban is föllépnek. — Azután? Majd meglátjuk... — mondotta végül Valis. — Egy biztos: a Fiatalok, mai formájában, nincs töb­bé. Ezen a nyáron mindannyiunknak van munkája: a televízióban, a film­nél, De Lullo operát rendez... De Lullo szomorúan tette hozzá: — Rossz arra gondolni, hogy nem irányíthatom tovább barátaimat, s nem folytathatom azt a párbeszédet a kö­zönséggel, amelyet tizenhat évvel ez­előtt kezdtünk meg ... De Lullóék búcsúja alkalmából az egyik olasz képeslap nagy riportot kö­zölt a társulat vezető művészéről, Ros­sella Fálkról. (Az Anna Frank napló­jában Van Daamnét, a Hat szerep ke­res egy szerzőt-ben a Mostohalányt ját­szotta). Rossella Fálkról ilyen megál­lapításokat közöl a riport: „A hetvenes évek Garbója”, „A holnap Duséja”. Rossella Falk 1949-ben diplomázott, a római Teatro Piccolóban lépett fel elő­ Giorgio De Lullo, Rossella Falk, Anna Maria Guamieri és Romolo Valii a Fiatalok indulásakor Romolo Valii és Rossella Falk A szerepek játéka című Pirandello-színjáték 1965-ös előadásán

Next