Film Színház Muzsika, 1970. január-június (14. évfolyam, 1-26. szám)

1970-05-23 / 21. szám

ciklusok előadásait. Sor ke­rült László Annának, He­vesi Sándor monográfusá­­nak előadására is, és az ün­nepségsorozat keretében néhány műkedvelő együt­tes, közöttük a Fővárosi Pinceszínház tartott bemu­tatót. Három év múlva ün­nepeljük Hevesi Sándor születésének 100. évfordu­lóját; ez az ünnepségsoro­zat mintegy előkészítője a centenáris ünnepségnek. Várna idei rangos kultu­rális eseménye — mint a Sofiapress jelenti — a májusi kórusfesztivál. A május 14-én kezdődött fesztiválon neves magyar, bolgár, szovjet, lengyel és jugoszláv amatőr­ kórusok szerepelnek. Idén szakmai tanácskozásra is sor kerül, ezen — a többi között — Georgi Dimitrov bolgár professzor és Kardos Pál magyar karmester kórus­metodikai előadásai állnak az érdeklődés központjá­ban. Ausztriában vendégszere­pelt Tiboy Zoltán__________ nagybőgő­művész, az osztrák rádió vett fel több kompozíciót az ő elő­adásában, Sebestyén Albert zongoraművész közremű­ködésével. Tibay Zoltán programján Vécsey Jenő Concertinója, Siegfried Borris neki ajánlott Szoná­tája és Zdenek Bartos Szo­nátája szerepelt. A Zeneakadémián a hé­ten mutatkozott be az új­jászervezett Gutenberg kórus Botka Valéria és Csányi László vezényletével. A mű­sor első részében preklasz­­szikus, klasszikus és ro­mantikus kórusműveket ad­tak elő, a második részben Bárdos-, Bartók-, Kodály­­kompozíciókat. Az árnyal­tan, finom dinamikai hatá­sokkal gyönyörködtető kó­rus kiváló vezetőinek mun­káját dicséri. Szólisták köz­reműködésével elhangzott a műsorban egy-egy opera­részlet is, Verdi „Don Carlos”-ából és Mozart „Va­­rázsfuvolá”-jából. Május 18-án, hétfőn ün­nepélyes keretek között nyitották meg a XI. Miskolci_________ Filmfesztivált. A zsűri elnöke: Herskó Já­nos, a fesztivál igazgatója György István. Egy héten át változatos program kereté­ben vetítették a magyar rö­vidfilmgyártás új alkotá­sait. A fesztivál munkájá­nak ismertetésére visszaté­rünk. A kecskeméti pinceszínház megnyitó előadásából: Bessenyei Ferenc, Béres Ilona, Bitskey Tibor és Nagy Attila (az asztal mellett) Vásárhelyi Zoltán átveszi díszoklevelét ! 1 RÁDIÓ Kit vádol e hangjáték hősének, Toni Raloisnak öngyilkossága ? Dorotát, volt szeretőjét, aki egy „menő fej”-re, az érettebb nemzedékhez tartozó fő­mérnökre cserélte fel ifjú táncdaléne­­kes szerelmét­." Aligha, hiszen a lány csak épp futólag szól bele a két ve­­télytársnak az ő lakásán lebonyolódó, gyufásdoboz-pöcögtetéssel és szófe­­csérléssel vívott szerelmi párviadalá­ba. Igaz, a főmérnök távozása után kidobja a prepotens fiatalembert, de ezzel a cselekedetével csak teljes együttérzésünket váltja ki. Akkor ne­tán a maradt és főnöke előtt hétrét görnyedő apa, aki kitagadja Smolar­­ból Ralomssá lett fiát, lenne a felelős? Jóllehet, szívből elítéljük a gerincte­len megalkuvókat, ezúttal némi meg­értést kell tanúsítanunk a „kemény atya” iránt, aki elutasítja szeretetre vágyó, de mérhetetlenül szemtelen és pökhendi fiát. Toni ingatag jellemé­ben rejle­ne hát a tragikus végkifej­lethez vezető ok? Avagy a lengyel if­jak százezrei a hibásak, akik szerte­len rajongásukkal elkapatják a gyen­ge gitáros dalokat éneklő, párizsi ven­dégszereplésre készülő sztárt? Ez az az eset, amikor mindenki vét­kes, és így igazán tulajdonképpen senki sem vonható felelősségre a tör­téntekért. Legfeljebb az író, a lengyel Jaroslaw Abramow. Toni öngyilkos­sága valójában az ő lelkén szárad. Másként nem tudván befejezni mora­lizáló hangjátékát, úgy vélte, a tragi­kus kimenetel megfelelő nyomatékot ad a nemzedékek ellentétéről szóló művének. Csakhogy így Toni felma­­gasztosul, pedig alapjában véve sem­mi olyan sincs jellemében, magatar­tásában, történetében, ami erre érde­mesítené. Környezetének utólagos ön­vádaskodása, a rádiókommentátor pa­­tetikus nekrológja is inkább viszoly­gást kelt bennünk, mintsem rábólintó együttérzést. Pedig Abramov igen tehetséges dramaturg, aki — ha némi erőltetés­sel teremti is meg az alapszituációt — figyelmet lekötő dialógusokat tud írni. Csak a gyufapárbaj jelenetét éreztük hosszadalmasan és mesterkélten túl­­feszítettnek. De ez lenne a kisebb baj, öt perc dicsőség ha megoldás felől visszatekintve az egész hangjáték nem válna sablonos­sá, kongóan üressé. Az árnyékbokszolásra emlékeztető rádiódrámát dr. Cserés Miklós olyan virtuóz könnyedséggel rendezte, hogy szinte mindvégig azt hittük, igazi küz­delem fültanúi vagyunk. Ebben jelen­tős része van a főszerepeket játszó színészeknek is. Kállai Ferenc nagy­vonalú főmérnökként, ironikus mo­sollyal az ajkán, ügyesen szökdécsel­ve táncolt el még sarokba szorított ne­héz helyzetében is a feléje irányított ütések elől. Ronyecz Mária sajátosan fanyar lírával igyekezett feledtetni szerepe vázlatosságát. Ernyei Béla a gitáros dalénekes szemtelenségét és taszító önsajnálkozását igen jól érzé­keltette; azért, hogy rokonszenvet nem tudott kelteni a „tékozló fiú” iránt, nemcsak ő a felelős. Elbert János ezúttal is nagyon jó és ötletes fordítást készített. Darvas Fe­renc beat-szerzeménye a Bergendi együttes közreműködésével került elő­adásra. B. A. 19

Next