Film Színház Muzsika, 1970. január-június (14. évfolyam, 1-26. szám)

1970-05-23 / 21. szám

TELEVÍZIÓ TELEVÍZIÓ ___ TELEVÍZIÓ 1.i~ TELEVÍZIÓ Színházi közvetítés A Papucshőst közvetítette az elmúlt héten a televízió a Madách Színházból. A dráma értékeit ismertük — leg­alábbis jó néhányan ismertük. Valamennyien, akik láttuk az előadást a színházban. Mekkora szám lehet ez? Tizen­ötezer? Húszezer? Tán több is, ha az előadás nagy siker­­ egy kis színházban. A televízióban, akárhogyan számol­juk - még ha a másként szórakozó, mással elfoglalt, vagy a műfaj iránt nem érdeklődő emberektől eltekintünk is — milliós értékrendben mozgunk. Másfél-kétmillió ember látja ugyanazt. De vajon ugyanazt, valóban? Hiszen éppen a színházi élmény egyik leglényegesebb tényezője hiányzik: a személyes kapcsolat láza, feszültsége. Ám mindezért kár­pótol a megközelített arc, a beavatottság a színészi játék mikrovilágába is - mint itt a Papucshősnél is. S így egyen­értékűvé lesz a közvetítés az eredeti bemutatóval, annak ellenére, hogy voltaképpen egy egészen más műfaj. Vala­hogyan még újra is kell rendezni - anélkül, hogy a szín­padi előadás szelleme megváltoznék - a tévé igényei és lehetőségei szerint. Éppen ez a nagyszerű közvetítés, amelyben új fényt ka­­ott Németh László szép színpadi szövege, éppen ez a köz­vetítés juttatta eszünkbe: megszolgált elismerést jelentene, ha a műsor közölné a nézőkkel, ki rendezte, vezette a köz­vetítést. Nem volna ez hivalkodás, hiszen az ilyen közvetítések­kel a tévé jó szolgálatot tesz a színháznak, a drámának és a nézőnek egyaránt. A műsor margójára a kísérlet közérthetősége „Megnéztem az Ének a galaktikáról című elektronikus televíziós költeményt — írja Hutter Gyula, kecskeméti ol­vasónk — és mondhatom, nagyon szépnek, érdekesnek ta­láltam volna, ha az előzetes hírekkel, bevezetővel nem ijesztenek rám annyira, hogy nehéz lesz és talán nem is fogom megérteni. Végül is ,mi volt ebben érthetetlen ? Mikor a gyerekek már az iskolában tanulják az olyan filmfogal­makat, hogy maszk, meg kitakarás ... A tévé is hozzászok­tat minket ahhoz, amit itt láttunk: versek, szép, kifejező tánc, érdekes zene, trükkös, de hatásos képek. Kevésbé kel­lene félteni a nézőt!” Örültünk a levélnek, amely nem valami földöntúli ha­raggal — mint máskor gyakran — fogadta a tévé egyik kí­sérletét. Ezúttal Rajnai András tehetséges filmjét. Bizonyo­sak vagyunk benne, hogy Hutter Gyula nem maradt ma­gára véleményével. Ám sajnos az is bizonyos, hogy sokan másként vélekedtek. Talán nem is annyira a film képi vi­lágáról, mint inkább a versek gondolatiságáról. S így időn­ként mégsem árt felkészíteni a nézőt arra, hogy milyen természetű produkcióval fog találkozni. Éppen azért, hogy növeljük a művek értőinek körét.­ ­ Széljegyzetek egy programhoz A miskolci rövidfilm­fesztivál műsorfüzetét la­pozgatva a tévé munka­társai jóleső érzéssel te­kinthetnek vissza elmúlt évi munkájukra. Van a versenyprogramban né­hány olyan tévéfilm, amelynek már címét ol­vasva is érezzük ezeknek a filmeknek legfőbb erényét, valóságértékét. Többnyire olyan filmekről van szó — özvegy Farkasné, Kétmillió, Tanyai öregek, Szombattól hétfőig, Középkori história és persze az Extázis 7-től 10-ig —, amelyek napjaink valóságát kutatják, őszinte és bátor bíráló szóval is és olyan jó mesterségbeli adottságokkal, amelyek a néző figyelmét is fogva tar­tották. Az ilyen szemle tehát nagyon jó bizonyíték arra, hogy vannak területek, ahol a tévé már megta­lálta a módját annak, hogy egyszeri alkalomra készítve valamit — egy­úttal maradandót is alkos­son. (A képen: Jelenet a Középkori história című filmből.) A politikus film Számos levelet kaptunk az elmúlt hét egyik valóban él­­ményszerű­ riportfilmjéről. Az Ültessetek Maniókát! — ha nem volna itt olyan szokatlan a fogalom, azt mondhatnánk — nagy siker volt. Nemcsak azért, mert készítői — Halász Mihály és Róbert László — valóban érdekes, okos és bátor munkát végeztek, hanem azért is, mert Délkelet-Ázsia napjainkban is a politikai érdeklődés előterében áll. Ez a film ilyen módon, a maga élményanyagával alaposabban beavatta a nézőt abban a világba, amelyről hírekben, kom­mentárokban nap mint nap hall valamit. „Többet tudtam meg ebből a filmből, mint a Híradó száz kommentárjából” — írja dr. F. G. Hasonlóképpen beszél a többi levélíró is. Egyébként nem azért hivatkozunk a levelekre, hogy a kommentárok módszeréről beszéljünk. S bár igaz, hogy ezek a magyarázatok olykor színtelenek, képszegények, vagyis kevéssé tévészerűek, a néző mégis igényli őket, mert szüksége van az eseményeket gyorsan követő információkra. De még szívesebben fogadja a szerdaihoz hasonló, élményt adó politikus filmet. (Képünkön: jelenet a sikeres filmből)

Next