Film Színház Muzsika, 1970. július-december (14. évfolyam, 27-52. szám)

1970-08-08 / 32. szám

szellemi érdeklődése meny­nyire sokrétű, szerteágazó. Felötlött benne már az a gondolat is, hogy rendez­zen. — Igen, öt évvel ezelőtt a Vígszínházban kértem, hogy rendezhessek ... Ez a szán­dék ma is él bennem. Job­ban kielégítene, mint csu­páncsak a színjátszás, job­ban magamra találnék. A játék nekem voltaképpen nem öröm, hanem inkább gyötrelmes kifejezési forma. Szerepeimet nem eljátszom, hanem megszülöm. Engem mindig individualizmussal vádolnak. Ez tévedés. S bár­milyen furcsán hangzik is, én közösségi ember vagyok. Egy akarok lenni a sok indi­viduum között. — Hogy érti ezt? — Most látszólag egy kicsit elkanyarodok a témá­tól: nem hiszek a kollektív nevelés sikerében, csak ab­ban, hogy a pedagógus egyedeket nevelhet, aminek eredményeképpen az egye­­dek ráébrednek a közösség, az együttmunkálkodás jóté­kony voltára. Erre csakis a szocializmusban akad igazi lehetőség. Mindez vonat­kozik a színházi ensemble játékára is. Azért is izgat a rendezés, mert a mi pá­lyánkon a legjobb egyéni produkció is elvész, ha a környezet mást játszik. De nem igaz, hogy az en­­semble-játék elsorvasztja a személyiséget. A kettő fo­kozza egymás teljesítmé­nyét. Engem a konstruk­cióba foglalt játék boldogít, talán azért, mert a kezdet kezdetén építészmérnök voltam. Tudom, hogy az épület nem lóghat a leve­gőben, alapok nélkül nem teremthetünk meg semmi­féle szakmát. Sosem az bánt, ha a tyúkszememre lépnek, mert ez magánügy, de ha a darab tyúkszemére hágnak, az dühít, mert az enyém is, az is feljajdul tőle. Nem tetszeleg sem a merő önzésben, sem a merő ön­zetlenségben. — Márcsak azért sem — feleli —, mert nem hiszek az önmagáért való jóságban. A huszadik század második felében ez nem erény, ma erős emberekre van szük­ség. — Mit szeret jobban: a színházat vagy a filmet? — Mindenekelőtt a szín­házat, mert az inkább a tel­jes élet. A filmben az állan­dó őszinte férfi vizsgát sze­retem, amely ha sikeres, visszahat a színpadi játékra is. — Mondjon valamit a Szindbád filmváltozatáról. Milyennek ígérkezik? — Ez a film egy életet akar felvillantani. Én Krúdy alakját nemigen tudom majd ábrázolni, hiszen mindenben külön­bözők ettől az egyedi mé­retű embertől. A Szindbád­­ban azt szeretném kifejezni, hogy Krúdy szerelmi és kulináris utazása mind me­nekülés volt az akkori tör­ténelmi korszaktól. Fájdal­mas nosztalgia élt benne a maga egykori gyerekléte, az elveszett illúziók iránt. Az ablak s alatta a régi sörkert Felemeli kezét és az étterem sárga épületére­­mutat: — Nézze csak, én oda­­fönt abban az emeleti ablakban születtem —, hi­szen tudja, Gundel-unoka vagyok — s alatta volt a régi sörkert, ahol egykor Krúdy üldögélt. Én 1931- ben születtem, ő 1933-ban halt meg. Az ám: nemsokára har­minckilenc éves ... — És ez a harminckilenc év csupán nyitány volt szá­momra, útkeresés. Most már talán nekivághatok. Tudom, sok ismeretlen aka­dállyal kell még megküz­­denem, de hát ez a lét értel­me. És én mindenekelőtt munkára születtem, a szó­rakozásban hamar elunom magamat. — Szórakozik? Mivel? — Magam sem tudom. De megmondom, mi az a há­rom, amit leginkább szere­tek: a vitorla, az állatkert meg a sebészet. Ezekben nincs mellébeszélés, nincs hazugság. A sebész azért is jutott eszembe, mert úgy akarok a színészetemmel gyógyítani, ahogy csak ő tud. Egyébként az a véle­ményem, ha mindenki úgy cselekedne, úgy beszélne, mint életveszély idején, ak­kor jobban egymásra talál­nánk. Latinovitsot olyannak lá­tom most, mintha az újra­kezdés öröme vibrálna ben­ne... — Valóban azt érzem, az élet azért jó, mert újra lehet kezdeni. Tetszés sze­rint többször is. S most József Attila szavait tűzöm a zászlómra: „Kiállunk érte, mint a kémény: lássák!” Éljünk bátran, álljunk ki a magunk értékeiért a szín­házban is, ne csak majmol­juk, másoljuk az idegen művészeteket, hanem saj­toljuk ki magunkból azt, amiben mindenkitől külön­bözünk. Mert csakis ezzel hatunk a világra, íme a hosszú út San Sebastiantól hazáig. Az interjú kezdetétől a végéig. Gách Marianne Szegeden, a Trójai nők előadása előtt az öltözőben ... És amikor már elkészült Taltybiosz szuggesztív maszkja (Kotnyek Antal felvételei) .

Next