Film Színház Muzsika, 1970. július-december (14. évfolyam, 27-52. szám)

1970-08-29 / 35. szám

8­ 1 Alfonzo első fi­nt főszerepe Milyen­ vagy, Jeromos? A TÉMA KÉTSZER CSENGETETT, az is lehet, hogy háromszor, amíg az író ajtót nyitott neki. Ebből azt lehet­ne hinni, hogy az írót otthonában ke­reste fel jótékonyan az élet egyik jel­lemző tünete. De nem, alakuló éle­tünk legádázabb megpróbáltatását en­gedte, zúdította be magához, avagy Hamlettel szólva: „balsorsa minden nyűgét s nyilait”. A látogató egy bizonyos Jeromos volt. A szerető. Illő az írót is bemutatni: Szeberényi Lehet. Kettőjük találkozására emlé­keztet a Jeromos, a kőfejű című kis­regény. Ebből pedig most film készül, amelynek címe: Én vagyok Jeromos. A forgatókönyv társszerzője Jeli­ Fe­renc, egyben a film első rendező­­asszisztense, a dramaturg Kertész Ákos. A film minden bonyodalma szintén azzal indul el, hogy Jeromos becsön­get. Egyszer, kétszer, háromszor. És dr. Katona Benő községi orvos haj­nali ébredésének e riadt pillanatában még nem sejti, hogyan fog körülötte hamarosan sarkából kifordulni a vi­lág, s vedlik át maga is házanépével merőben más emberré. Mert Jeromos a Védőműveket Fenn­tartó Vállalattól jött, mondván, kell itt kérem, valahol egy lefolyónak len­ni... Ahogyan a jeromosok általában jön­ni szoktak hozzánk, a legkülönfélébb fenntartó, karbantartó, szerelő, kezelő, javító, szolgáltató vállalatoktól. Ez a mi Jeromosunk a legöntudato­­sabb — vígjátéki értelemben persze — kultikus fajtából való. — Olyan figurát kell kifaragnom belőle — mondja Alfonzo élete első filmje-, sőt címszerepéről —, aki ma­gában hordja a paraszt minden, év­századokon át örökölt erejét, szívós­ságát, eszét. Aki a maga módján filo­zófus is mellesleg. Aki állami ember­ként viselni tudja a hivatalát. Elnézem őt. Karszalagja, zászlója van, a hivatali jogkör jelvényei. Test­alkata tagbaszakadt, napbarnított. Kell is, mert az izmok munkája és a mozdulatok ritmusa is játszik a színes filmben. A feje pedig valódi kőfej, sziklakemény kívül-belül, át tud vele törni minden emberi hitetlenség és bizalmatlanság páncélzatán. EGY LEÁNYFALUI VILLA gyö­nyörűen zöldellő kertjében társalko­­dunk. Ez a környezet itt a forgatás színhelye. A kert kapuja egyenesen az országútra nyílik, a ház széles te­rasza pedig szinte a hömpölygő Duná­ra könyököl. — Ahogyan így leírta Jeromost — mondom kicsit kétkedően Alfonzónak —, nagyon is pozitív, csaknem hősi alaknak látszik. Pedig hát, amennyire a történetet ismerem, inkább a mai kor káros jelenségeit kívánja ábrá­zolni benne a film. — Én szeretetreméltó embernek tartom. Sok értékes, tevékeny, hasz­nos vonás testesül meg Jeromosban. Hogy találékonyságát a saját zsebére használhatja fel, az inkább az állami szektor nehézkességének köszönhető. Ehhez tudni kell, hogy Jeromos két­féle munkát ismer: a „muszáj” mun­kát, amellyel a főnökség felé kell el­számolni, meg a „pénzes” munkát, amely elboronálja a legmakacsabb problémákat is. Ami nem megy „álla­miban”, azt felvállalja „maszekban”. Világképében egészen jól megfér egy­más mellett a befejeződni nemigen akaródzó állami gödör, meg a fürgén elkészülő magángödör. — Én úgy nézem — vitatkozom to­vább —, hogy Jeromos a maga rá­menős élelmességével nem éppen sze­­retetet érdemlő vámszedője a szegény ügyfelek kiszolgáltatottságának, meg az égető szakemberhiánynak. — Az igazság az — kapcsolódik a beszélgetésbe Timár István rendező, aki több sikeres rövidfilm után szin­tén most mutatkozik be először játék­filmmel —, hogy mi kritikát akarunk mondani Jeromos felett, jóllehet ő valóban generációk jó és rossz tapasz­talatait hordozza viselkedésében. Je­romos karaktere és gondolkodása a „Én vagyok Jeromos .. Timár István rendező munka közben Juditka, az asszisz­tensnő, Jeromos és Katona doktor (Pálos Zsuzsa, Alfonzo és Kállai Ferenc)

Next