Film Színház Muzsika, 1970. július-december (14. évfolyam, 27-52. szám)

1970-07-18 / 29. szám

fl nyugat-berlini fesztivál-botrány - és ami mögötte van Nyugat-Berlin, júliusA dolog úgy kezdődött, mintha sza­bályos fesztiválnap indulna. Rob Houwernek, a legnagyobb nyugatné­met producerek egyikének Michael Verhoeven­ rendezte versenyfilmjét, az O. K.-t játszották a fesztiválmoziban. (A hatalmas Zookino egyébként min­den előadáson félig üres volt — a mesterséges hírverés ellenére a közön­ség érdeklődése évről évre érezhetően csökkent a fesztivál iránt...) A film maga idillként indul. Békés, zavartalan, napsütötte tájon, elhagya­tott erdőszélen árkot ás, állást épít egy amerikai gyalogosraj. Néhány ember mindössze­ maguk sem veszik komo­lyan a háborúsdit, úgy érezzük, hogy az egész valami groteszk Svejk-törté­­net irányába alakul. A katonák buta­ságokat beszélnek, hülye vicceket eszelnek ki egymás bosszantására, unatkoznak. Háború, ellenség? Sehol. Az egész láthatólag csak egy értel­metlen parancs lélektelen végrehaj­tása. Aztán feltűnik egy kislány, kerékpá­ron jön, tejet visz egy kis kannában. Először csak megállítják: „Kihallga­tás” következik. Talán csak formális, unett „biztonsági intézkedés” . .. Aztán a kérdések egyre gyanakvóbbak, egy­re ellenségesebbek, egyre értelmetle­nebből gonoszak. A katonák, akiket a semmittevés idején egyszerű fajankók­­ként ismertünk meg („olyanok, mint bárki más”) lassan vadállatokká lesz­nek. Iszonyú brutalitással, röhögve erőszakolják meg a sikoltozó kis viet­nami lányt. Sorban, valamennyien. Végül a szuronyok döféseivel megölik, hulláját vízbe hajítják. Egyetlen egy akad a katonák közt, akiben megszó­lal az emberség: tiltakozik, nem vesz részt a gaztettben. Jelenti az ügyet: tisztjei csendesíteni igyekeznek, s el akarják tussolni, ami történt. A film végén megjelenik a felirat: igaz történetet láttunk, a valódi sze­replőket először hosszú börtönbünte­tésre ítélte a hadbíróság, az ítéleteket később enyhítették, a tettesek ma már megint szabad emberek, vagy rövide­sen szabadulnak. Ennyi a film. Egy szennyes háború fotográfiája egyetlen epizódban. A be­mutatót taps fogadta, a rendezőt, s a szereplőket virágcsokor. M­ásnap híre járt, hogy „valami baj történt”. Dusan Makavejev, az is­mert jugoszláv filmrendező, a zsűri tagja lemondott. Hírek keringtek arról: lemondásá­nak oka, hogy a zsűri kizárta az O. K. című filmet a versenyből. Megjelent az első cáfolat: nem igaz, a zsűri egyetlen filmet sem zár ki. És­ ekkor megindult az áttekinthetetlenné váló események lavinája. Miguel Littin, a Naguestoro-i sakál című chilei versenyfilm rendezője saj­tóértekezleten jelenti be, hogy filmjét — az O. K. rendezője iránti szolidari­tásból — visszavonja a versenyről. „Nem­ bocsátom filmemet olyan zsűri ítélete alá, amely politikai cenzúrát óhajt gyakorolni az amerikai imperia­lizmus védelmében’’ — hangzik a nyi­latkozat. Saját filmjéről nem is beszél. A Nagueltoro-i sakál megérdemelte vol­na, hogy a sajtó képviselői alaposan informálódjanak róla, de Littin sajtó­­értekezletén már a filmről szinte szó sem esett. Sorban érkeznek a lemondások hí­rei. Verhoeven bejelenti, akár „kizár­ták” a filmjét, akár nem, filmje nincs többé versenyben. Visszavonják a ver­senyből a brazil, az argentin, az olasz filmet — hírek keringenek a zsűri le­mondásáról. De a zsűri és elnöke, George Stevens (USA) láthatatlan. A zsűri nem áll a sajtókonferencia nyil­vánossága elé. A zsűri nem nyilatko­zik arról, mi történik és mi történt. A zsűri hallgat. „Egy magát megnevezni nem akaró informátor” közli a sajtó­val, hogy a zsűri igenis ki akarta zár­ni a versenyből az O. K.-t. Jelenet Roy Andersson bájosan „jólnevelt” verseny­­filmjéből, a „Svéd szerelmi történ­et”­­ből. A két fő­szereplő : Ann Sofie Kylin és Rolf Sohlman idei, huszadik Berlinalét, a nyugat­berlini nemzetközi filmfesztivált a jubileum jegyében készültek megrendez­ni. Huszadik Berlinale! Minden eddiginél fényesebbnek ígér­kezett. A jubileumi Berlinale végül a szó legszabályosabb értelmében felrobbant. Kimúlt - nem úgy, mint a tavaly előtti cannes-i, amelyet egyértelműen a bal­oldal óhajtott átalakítani, hanem véget­ért, anélkül, hogy az egymásnak ellent­mondó, egymást cáfoló nyilatkozatok és ellennyilatkozatok özönében a fesztiválra összesereglett több száz újságírónak mód­ja lett volna a valódi helyzetet átlátni. Annyi bizonyos, a nemzetközi kulturális életben példátlan botrány a Berlinalét — jelenlegi formájában mindenesetre - megszüntette. 14

Next