Film Színház Muzsika, 1970. július-december (14. évfolyam, 27-52. szám)

1970-08-08 / 32. szám

a­z első interjú Latino­­vits Zoltánnal. Hogy, hogy nem, de ez az igazság, efféle párbe­szédre még nem került sor köztünk. Meglehetősen régóta vártam a kellő al­kalomra. Arra, hogy élmé­nyekkel és mondanivalók­kal telített pillanatában bogozzam ki, milyen is valójában. Most San Sebas­­tianból érkezett haza­­a feszti­válon, de erről már be­számoltunk, a „legjobb férfialakítás” nagydíjával jutalmazták Karinthy figu­rájának döbbenetes meg­formálásáért az Utazás a koponyám körül című filmben.) Már jó előre érde­kelt, mit látott, mit tapasz­talt, mire serkentette ez az út. Ez azonban csak átuta­zott Budapesten, sietett Szegedre a Trójai nők elő­adásaira De végül mégis csak ösz­­szefutottunk. Itt ülünk a Gundel kertjének délutáni napsütésében, Latinovits csupa derű, csupa lelkes tervezgetés, szemlátomást túljutott a betegség és az idegeskedés időszakán. Kezdje hát! — mondom a Mesterdalnokokat idézőn De mivel is kezdjük, hiszen oly sok a kérdeznivaló, s rá a felelet. „Az elismerés annak bizonysága, hogy jelen vagyok.. — Kezdjük talán azzal — mondja —, hogy elszo­morító, milyen gyönge volt a mezőny San Sebastian­­ban. Ez is annak a jele, hogy újabban csaknem világszerte mind nagyobb a szellemi szegénység. Már, ami a filmeket illeti. A témák többé-kevésbé pri­mitív szimbólumokra, za­varos filozófiákra zsugorod­nak, s a felvetett problémák is keresettek, esetlegesek. Még Dino Rist díjnyertes filmjét is untam, s éppen ezért, a mi, itthon sokat ócsárolt filmjeink valóban kimagaslottak. Ők sokat romlottak, mi sokat fejlőd­tünk, önmagáról még nem be­szélt. A díj? — örültem neki. Higgye el, szükségem van az elis­merésre, annak a bizony­ságára, hogy jelen vagyok. Ezért volt fontos nekem a díj... Töpreng, tűnődik, ponto­san akar fogalmazni. A ke­serves hónapokban, fájda­lom, volt ideje, hogy gon­dolatait rendbeszedje. — Az én betegségem min­dig afféle kegyelmi állapot. Olyan, mint egy hosszú uta­zás sok országban. S ez na­gyon fontos, mert utazás nélkül nincs módunk az összehasonlításra. Én hig­gadtabban tértem vissza a mindennapi életbe, mint ahogy eltűntem, mert az­előtt állandóan arra töre­kedtem, hogy megnyerjem a maratoni futás minden szakaszát. Ma már tudom, hogy ha nem is vagyok minden részben az első, a végén akkor is nyerhetek. Ha enyém az igazi igazság — s ebben hiszek — küz­delmem nem lehet ered­ménytelen, írás és rendezés, színház és film A szegedi előadások után máris megkezdődnek a Krúdy filmnek, a Szindbád­­nak a felvételei és közeledik a szeptember, amikor végre megint ott látjuk a Vígszín­ház színpadán. Szeptember 11-én a­­V. Henrikben, 18-án a Ványa bácsiban, majd október végén Illyés Gyula Tiszták című drámá­jában. — A szerepek — Piran­dello meg Csehov — a hall­gatás féléve alatt bizo­nyára érlelődtek bennem. De nem szeretek előre be­szélni róluk, a színész a színpadon mutassa meg, mit akar, és mit lát egyik vagy másik figurában, örü­lök a most elkövetkező sok szereplésnek. De olykor arra is gondolok, hogy sűrű­södnek bennem a mon­dandók s hogy mindez le­­szűrődhessen, talán jó lenne, ha írhatnék a magam csendjében. — Nem volt elegendő csend már a betegsége ide­jén? — Az igazi csend nem a kórházé, hanem azé, amely a mindennapok piacának sür­gés-forgása fölött lelhető. Már régóta szerettem volna írni, de hiányzott a kellő önbizalom, amelyet most feltámasztott bennem éle­tem első hosszabb utazása: a San Sebastian-i, s előtte két hétig a svájci. Nem, nem a díj, hanem a tapasztala­tok, az élmények erősítették meg a merszemet önma­gammal szemben. Hogy mit akarok írni? Még nem tu­dom, de bizonyos, hogy el­képzeléseim a színház meg a film körül keringenek. Latinovitsról tudjuk, hogy „A harminckilenc év csupán nyitány volt számomra is ■ ■ ■ Csupa derű és tervezgetés... Beszélgetés Lati­n­ovi­ts Zoltánnal

Next