Film Színház Muzsika, 1970. július-december (14. évfolyam, 27-52. szám)

1970-08-29 / 35. szám

„Gondolatokat játszanak el.. UTAZÁS UTÁN, PIHENÉS ELŐTT MÁRKUS LÁSZLÓNÁL Ö­t hetet töltött a sziget­­országban, megnézett összesen tizenkilenc londoni, chichesteri és stratfordi elő­adást, látott vagy harminc filmet — csak a színész tud ilyen mohó lenni egy fárasztó évad után. Márkus László az elmúlt szezonban főként angolokat játszott, a III. Richard, a Black Co­medy, a Nagy Szimat egy­­egy figuráját, s az angol szerepek után meg sem állt a Temze partjáig, hogy­­ angliai néző legyen csak­nem másfél hónapon keresztül. Közben másfél nap Buda­pesten , ekkor beszéltünk vele. S már igyekezett is a Balaton partjára, hogy el­fogjon két hetet a késő nyárból. — Már csak kettő jut? — Még annyi sem — hangzik a válasz —, szep­tember elsején ismét Pesten kell lennem. —­ De hiszen a Madách Színházban csak szeptem­ber 7-én lesz az évadnyitó társulati ülés ... — Én viszont már előbb forgatni kezdek. — Valami angolosat? — Krimit. Nem krimi­paródiát, igazi krimit. A gyilkos a házban van, ez a címe. Csizmarek Mátyás írta, Bán Róbert rendezi. Ez is: a színész, ötheti rengeteg élmény, benyomás után — amelyek a lelkes hangú beszámoló közepeit egymás sarkára hágnak, egymást igyekeznek elho­mályosítani —, lám, már a maga legközelebbi munká­jára gondol Márkus László. — S az öt hét Angliát mivel kezdjük? — Talán a summájával: az angol színházban gondo­latokat játszanak el; a má­hoz, a mai közönséghez szóló gondolatokat, ha régi darabokat vesznek is elő. Ezért volt olyan izgalmasan már az Ingmar Bergman rendezte Hedda Gabler s benne olyan kiváló Maggie Smith, a címszereplő. Meg­ragad a színészek hibátlan beszédkultúrája, mozgás­­kultúrája, a szakadatlan önképzés és a mérhetetlen színházi fegyelem. Hadd említsek az utóbbira egy szélsőséges példát, öt éve szerepel műsoron a Charlie Girl című musical, az egy­kor filmen megismert Anna Neagle játssza a főszerepét. Modern hamupipőke-tör­ténet, fülbemászó zene, ná­lunk is sikert aratna. De én most — az öt esztendő miatt említem... — meg­néztem, és olyan volt az előadás, mint a premier! Az ilyen fegyelemre mi kevésbé vagyunk képesek. Ha a Bolond lány előadá­saira gondolok, bizony magam is nemegyszer oka voltam, hogy a nem tudom, hány századik előadás — — nem lett olyan, mint a premier volt... Márkus László más zenés játékot is látott, A nagy keringőt például. Az a szín­ház játssza, amelyben a My Fair Lady aratta siker­­sorozatát. Természetesen Strauss-muzsikáról van szó. Szertelenül csapong ide­­oda. Annyi a friss él­ménye, hogy nem tudja, melyik legyen a következő az elmondandók között. Műsorfüzeteket tesz az asz­talra, többet, mint tizen­kilencet. Legtetejére a Mi van Londonban nevű mű­sorújságot, amely mindösz­­sze százhúsz lap ... — Hadd folytassam egy vígjátékkal. A Three Months Gone című darab­ban láttam viszont Diana Dors-t. Legutóbb filmen lát­tam, szexbombaként. Most pedig­ belépett a színpadra egy hízásnak indult, öre­gedő nő, akiről kiderült: közben kiváló színésznővé érett. Egyébként ebben a vígjátékban játszik Jill Bennett, Osborne felesé­ge is. — Mit nem látott? — Sajnos, sajnos a lány a bácsit! Kint tartózkodásom alatt éppen nem szerepelt műsoron. Pedig a címszere­pet Paul Scofield játssza ... Láttam viszont Derek Jaco­­bit, két szerepben is. Rá azért voltam külön kí­váncsi, mert ő játszotta an­nak idején a Black Come­­dyben azt a szerepet, ame­lyet itthon én játszom. Vit­tem is neki képeket a mi előadásunkról. Derek Ja­cobi most A velencei kal­márban Gratianót alakítja, és ő A félkegyelmű Miskin hercege. Dosztojevszkij re­gényét Simon Gray adaptá­ciójában játssza az Old Vic. A dramatizálás Miskin epi­lepsziájára veti a hang­súlyt. Egyébként kitűnő előadás. Derek Jacobi mel­lett Diane Cilento, Sean Conery felesége alakítja Nasztaszja Filippovnát. Ja-Ralph Richardson és John Gielgud, a Home két nagy öregje Maggie Smith ' • -t.I mint ■­­v­­é". 1 Hedda Gabler Helen Mirren (Anna) és Norman Rodway (Richard) a II. Richárdban ►

Next