Film Színház Muzsika Évkönyv, 1970

Sokféle a tévéről (Fellegi Tamás, Pacsay Vilmos)

versenyről rögzített olyan élő közvetítések, amelyeknél szerény becslések szerint legalább öt-hat mozgókamera dolgozott. Félreértés ne essék, a tévé­helyszíni közvetí­tések színvonala nem kizárólag és nem elsősor­ban azon múlik, hogy vannak-e mozgó kame­rák és adás közben mozgó, közvetítő egységek. Az említett cannes-i fesztiválon is a technikai bravúroknál sokkal nagyobb sikere volt a Moszkvából az új tévéközpont építéséről sugár­zott helyszíni adásnak és a francia televízió egy vidéki Jeanne d’Arc-ünnepségről adott színes élő közvetítésének. És ha szabad magunkat a nagyokkal összehasonlítani, akkor mi is el­mondhatjuk, hogy a tv jelenti egyik legsikere­sebb előadása is olyan árvízi helyszíni közvetí­tés volt, amelynél a kocsi és a kamerák Szent­endrén az épülő gátak mellett fixen állomásoz­tak. A hatást elsősorban a rendkívüli aktuali­tás és közérdekűség okozta. Persze igaz az is, hogy a közérdekű, érdekes téma hatását a különleges technika nagymér­tékben fokozhatja. Nemrégiben egy iparválla­lattól jelezték a tévének, hogy hazánkban elő­ször került sor egy nagy márványtömbnek egyik szobrászunkhoz történő helikopteres szállítására. Képzeljük csak el, egy közvetítőkocsi a már­ványbányában, egy a szobor faragásának hely­színén és egy kamera azon a helikopterén, amely a szállító helikoptert kíséri. Kézikamera, kontúrtrükk No de térjünk vissza a tervezgetésből a való­ságba, a helikoptertől a kézikamerához. Előb­bivel ugyanis nem rendelkezünk, az utóbbit vi­szont már működés közben is láthatták kedves nézőink a május elsejei felvonuláson és sport­­eseményeknél. A helikopter és a kézikamera között — egyelőre elméletileg — az az össze­függés, hogy az ilyen mozgatható kamerák leg­frappánsabban repülő, földön vagy vízen mozgó járművön működtethetők. Legjobb tulajdonsá­guk az is, hogy kábeles összeköttetés nélkül és saját áramforrással dolgoznak, így aztán külö­nösen alkalmasak ad hoc riportok, rögtönzött interjúk továbbítására. A többi között van még egy különleges lehe­tőség a sűrítésre, személyek és helyszínek ösz­­szehozására. Szaknyelven kontúrtrükknek ne­vezik és szintén csak élő adásban használható. Lényege, hogy egyik élő adás résznek a képer­nyőn jelentkező helyszínére egy másik élő hely­színen, például a stúdióban jelenlevő személy ráhelyezhető. Szorgalmas nézőink talán emlé­keznek rá, hogy műszaki vezetőnk egy alkalom­mal adásunk vezető riporterét egy Szegeden zajló hármas lakodalom élő közvetítésének ké­pére „varázsolta”. Ez a trükk is különféle ha­táslehetőségeket rejt magában. Alkalmazása ne­héz, ezért csak nagyon ritkán látható. Ennyit az élő közvetítésekről. Távlatuk óriá­si, a kombinációk végtelenek. A hosszú-hosszú útnak még csak a kezdetén vagyunk. Tévénézők „kistükre" A közönség igényének és véleményének fel­kutatása fontos iránymutatásul szolgál a televí­ziós műsorok létrehozói számára. Ugyanakkor természetesen maga a közönség is érdeklődés­sel tekinthet ebbe a „tükörbe”, hiszen önmagát láthatja benne viszont. A Magyar Rádió és Te­levízió Tömegkommunikációs Kutatóközpontja rendelkezésünkre bocsátotta felméréseinek né­hány adatát és az abból adódó következtetése­ket; az anyagot László György főszerkesztő ál­lította össze. Mi ebből az Évkönyv olvasói ré­szére egy-két jellemzőbb szemelvényt közlünk. Egyik vizsgálatukban néhány „közismert” drámaíró népszerűségét kutatták. A többi kö­zött azt is megkérdezték, ismerik-e a válasz­adók az alább felsorolt szerzők nevét. A kivá­lasztott drámaírók világhírűek, és nagyjából kü­lönböző korokat és stílusokat képviselnek. A felnőtt lakosságból a nevek mellett közölt szá­zalékarányban ismerik a nevezett drámaírót. Ha ezeket az adatokat kivetítjük az ország teljes felnőtt lakosságára, amely 7,2 millió főt tesz ki, akkor megállapíthatjuk, hogy a legis­mertebb hazai drámaírók — Katona, Madách — nevét mintegy kétmillió ember nem ismeri Drámaíró neve Ismerők (%-ban) Katona — — — — — — 74 Madách — —■— — — — 74 Shakespeare — — —­ — — 60 Molnár Ferenc ---------­----------Sí Csehov — — — — — — 48 Mesterházi — — — — — 43 Mailére — — — — — — 40 Schiller — — — — — — — 38 Németh László -----------------------33 Arthur Miller — — — — — 31 Brecht — — ---------— — 28 Szophoklész —* — — — — 26 Ibsen — — — — — — 22 Rostand — — — — — — 15 Ionesco —- — __ __ __ __ p

Next