Film Színház Muzsika Évkönyv, 1970
Sokféle a tévéről (Fellegi Tamás, Pacsay Vilmos)
versenyről rögzített olyan élő közvetítések, amelyeknél szerény becslések szerint legalább öt-hat mozgókamera dolgozott. Félreértés ne essék, a tévéhelyszíni közvetítések színvonala nem kizárólag és nem elsősorban azon múlik, hogy vannak-e mozgó kamerák és adás közben mozgó, közvetítő egységek. Az említett cannes-i fesztiválon is a technikai bravúroknál sokkal nagyobb sikere volt a Moszkvából az új tévéközpont építéséről sugárzott helyszíni adásnak és a francia televízió egy vidéki Jeanne d’Arc-ünnepségről adott színes élő közvetítésének. És ha szabad magunkat a nagyokkal összehasonlítani, akkor mi is elmondhatjuk, hogy a tv jelenti egyik legsikeresebb előadása is olyan árvízi helyszíni közvetítés volt, amelynél a kocsi és a kamerák Szentendrén az épülő gátak mellett fixen állomásoztak. A hatást elsősorban a rendkívüli aktualitás és közérdekűség okozta. Persze igaz az is, hogy a közérdekű, érdekes téma hatását a különleges technika nagymértékben fokozhatja. Nemrégiben egy iparvállalattól jelezték a tévének, hogy hazánkban először került sor egy nagy márványtömbnek egyik szobrászunkhoz történő helikopteres szállítására. Képzeljük csak el, egy közvetítőkocsi a márványbányában, egy a szobor faragásának helyszínén és egy kamera azon a helikopterén, amely a szállító helikoptert kíséri. Kézikamera, kontúrtrükk No de térjünk vissza a tervezgetésből a valóságba, a helikoptertől a kézikamerához. Előbbivel ugyanis nem rendelkezünk, az utóbbit viszont már működés közben is láthatták kedves nézőink a május elsejei felvonuláson és sporteseményeknél. A helikopter és a kézikamera között — egyelőre elméletileg — az az összefüggés, hogy az ilyen mozgatható kamerák legfrappánsabban repülő, földön vagy vízen mozgó járművön működtethetők. Legjobb tulajdonságuk az is, hogy kábeles összeköttetés nélkül és saját áramforrással dolgoznak, így aztán különösen alkalmasak ad hoc riportok, rögtönzött interjúk továbbítására. A többi között van még egy különleges lehetőség a sűrítésre, személyek és helyszínek öszszehozására. Szaknyelven kontúrtrükknek nevezik és szintén csak élő adásban használható. Lényege, hogy egyik élő adás résznek a képernyőn jelentkező helyszínére egy másik élő helyszínen, például a stúdióban jelenlevő személy ráhelyezhető. Szorgalmas nézőink talán emlékeznek rá, hogy műszaki vezetőnk egy alkalommal adásunk vezető riporterét egy Szegeden zajló hármas lakodalom élő közvetítésének képére „varázsolta”. Ez a trükk is különféle hatáslehetőségeket rejt magában. Alkalmazása nehéz, ezért csak nagyon ritkán látható. Ennyit az élő közvetítésekről. Távlatuk óriási, a kombinációk végtelenek. A hosszú-hosszú útnak még csak a kezdetén vagyunk. Tévénézők „kistükre" A közönség igényének és véleményének felkutatása fontos iránymutatásul szolgál a televíziós műsorok létrehozói számára. Ugyanakkor természetesen maga a közönség is érdeklődéssel tekinthet ebbe a „tükörbe”, hiszen önmagát láthatja benne viszont. A Magyar Rádió és Televízió Tömegkommunikációs Kutatóközpontja rendelkezésünkre bocsátotta felméréseinek néhány adatát és az abból adódó következtetéseket; az anyagot László György főszerkesztő állította össze. Mi ebből az Évkönyv olvasói részére egy-két jellemzőbb szemelvényt közlünk. Egyik vizsgálatukban néhány „közismert” drámaíró népszerűségét kutatták. A többi között azt is megkérdezték, ismerik-e a válaszadók az alább felsorolt szerzők nevét. A kiválasztott drámaírók világhírűek, és nagyjából különböző korokat és stílusokat képviselnek. A felnőtt lakosságból a nevek mellett közölt százalékarányban ismerik a nevezett drámaírót. Ha ezeket az adatokat kivetítjük az ország teljes felnőtt lakosságára, amely 7,2 millió főt tesz ki, akkor megállapíthatjuk, hogy a legismertebb hazai drámaírók — Katona, Madách — nevét mintegy kétmillió ember nem ismeri Drámaíró neve Ismerők (%-ban) Katona — — — — — — 74 Madách — —■— — — — 74 Shakespeare — — — — — 60 Molnár Ferenc -------------------Sí Csehov — — — — — — 48 Mesterházi — — — — — 43 Mailére — — — — — — 40 Schiller — — — — — — — 38 Németh László -----------------------33 Arthur Miller — — — — — 31 Brecht — — ---------— — 28 Szophoklész —* — — — — 26 Ibsen — — — — — — 22 Rostand — — — — — — 15 Ionesco —- — __ __ __ __ p