Film Színház Muzsika, 1971. január-június (15. évfolyam, 1-26. szám)

1971-02-20 / 8. szám

AZ ÖREG a Pesti Színház színpadán Páger Antal — az Öreg Bilicsi Tivadar — a Házmester Jelenet, szereplői: Tordy Géza, Halász Judit és Somogy­vári Rudolf A túlsó kép: ESTÉRE MEGHALSZ. Madách Kama­raszínház (Mensáros László és Demján Edit) (MTI Fotó : Keleti Éva felv.B­arnard professzor, a szívsebész Lollo­­brigidával akart találkozni minden­áron. Nem szégyen. Barnard professzor költő. Ha nem vet­ték volna fel az egyetemre, lehet, hogy fekete-fehér költő lenne ma, vagy az apartheid állam szabadságharcosa. De fölvették. Maradt a szív lehetetlensége. És Barnard professzornak — miközben bordákat roncsol, föltárja a mellkast, ki­metszi az élő emberből a szívet és ro­han a másik szívvel, a halottéval — Lol­­lobrigida lebeg a fejében. Barnard professzor bizonyára talált volna magának olyan szépséget, tanzánt, óegyiptomit, Szíriáit is akár, mint Lollobri­­gida, s magánviszonylatban talán olyan tehetséget is — mégis ő a nyílt fény felé rohant, így van ez. De F. Tóth kalauz a BKV-nál, a kis F. Tóth is költő, aki gyűrött ruhájában fü­tyül a villamosra és az egészre, akit egy kis szerencsével fölvehettek volna a ma­gyar egyetemre — de hát így megmaradt közembernek. Őneki is Lollobrigida jár az eszében. Ahogy az ember nézi a villamoson a fejeket, egymás mellé szorulva: kecské­re, lóra, békára, disznóra, halra hasonlí­tanak az emberek. A múltkor meg már azt próbáltam felidézni magamban, mi­lyen gyerekarca lehetett ennek a szét­ment szívbetegnek, hogy ült ez a beesett arcú „májas” az anyja ölében? És ezek között fölragyognak a színé­szek, a maguk elidegenített csillagfejé­vel, tűz körüli varázsfejével, csontarany csuklóikkal, ideges, égő szemeikkel. A színészek, önmaguk. Nem hiába szépek, érdekesek, tehetségesek. A közösség, a törzs fölé emelt önmaguk, akik millió em­ber szemsugarát és radaranyagát gyűj­tik homlokukra, mellükre. Az emberiség ihletét hordozzák, ha nagyot akarnék mondani. Azáltal, hogy a természet szép, formált darabjai. Ez a legfőbb hivatá­suk: a remény. A szépség és a játék re­ménye. A többi intrika, kibeszélés, állás­változtatás, fáradtság, bőrlazulás, ver­sengés — hiszen ők is, nagyon is, még inkább — emberek. E­z az önmagunktól elidegenítő tulaj­donság a színész legcsodálatosabb ereje. Magam a létezés legnagyobb problémájának az „én” és a „világ" ket­tősét tartom. Mindenki ebben vergődik, vagy ebben üdvözül. A színésznek nem kisebb feladata van, minthogy elidege­­nítve ismertessen magamra — a kathar­­zis erejével. Mondanom se kell, hogy nem Brecht módszerét értem ezen. Ellenkező­leg. Egy „déjá vu”-t idézzen elő ben­nem, mintha ezt már láttam volna — pe­dig teljesen idegen! Ez az elidegenedés rokon velem, lényem rajongó mélyvilá­gát hozza fel, és káprázatában olyan tá­voli, mint a csillag, a sztár. Egy pillanat­ra én is csillagocska leszek, vagyis van bennem egy csillagocska, az én csilla­­gocskám. A, ez gyönyörű! Azt hiszem, Barnard professzor és a kis F. Tóth is ezt keresi a színészekben, velem együtt. A színészek a szépséget hordozzák. A szépség — számomra — vonzóbb, mint az igazság. Az igazság magyarázat, a dol­gok értelmezése, a robbanóanyag előál­lítása, az ember végső megtévesztése, s mint ilyen, embertelen. A szépség tota­litás. Modigliani Akt-jában a teljesség csecsemőkori és halálos állapota is je­len van. Ez emberi. Ki születik meg úgy, mint egy ember, ki szeret úgy, ki hal meg úgy? A színész ezt a képzőművészeti to­talitást nyújtja — az átélhető arcmozdu­latban, hangsúlyban, kézfelemelésben megtörténő végtelent. A színészek a játékot hordozzák. A já­ték a legfontosabb állapot, ha volna ereje az embernek, a halálos ágyán is Gyurkovics Tibor: ÍRÓ ÉS SZÍNÉSZ Adjatok reményt az embereknek !

Next