Film Színház Muzsika, 1971. július-december (15. évfolyam, 27-52. szám)

1971-08-28 / 35. szám

TELEVÍZIÓ is TELEVÍZIÓ _ TELEVÍZIÓ — TELEVÍZIÓ Országos ünnepnap Az augusztus 20-i műsornap azért volt nagyon tanulsá­gos, mert megmutatta, hogy a tévé miként tudja az orszá­got egyesíteni egy ünnep keretében. A fővárosi események közvetítése, a légi és a vízi parádé, a debreceni virágkarne­válról adott színes beszámoló, az esti versösszeállítás,­­ egyszóval az egész napi műsor azt szuggerálta a nézőknek, akik bárhol is ültek a képernyő előtt, a fővárosban, vidéki nagyközségekben, vagy eldugott kis tanyákon, hogy egy or­szág ünnepel velük együtt és ők az országgal ünnepelnek. Ezt az érzést semmilyen más kommunikációs eszköz nem tudja nyújtani, csak a televízió. A váltogatott helyszínek azt az érzést keltik a nézőben, hogy mindenhol jelen van, a­ látvány forgatagé azt, hogy ő maga is részvevője az ese­ményeknek és az adások intimitása, az egyes nézőhöz szóló közvetlensége bensőségessé teszi az élményt. Lassanként kialakul a gyakorlat, hogy miként kell ünnepi műsort szerkeszteni. Nemcsak emelkedett - és mindig az ünnepre emlékeztető - műsorszámok kerültek adásba, ha­nem szórakoztató blokkok is. Mindez olyan jól váltogatta egymást, hogy fáradság nélkül lehetett volna nézni reggeltől késő estig a sok látnivalót. Aki a szép nyári időben a tele­vízió előtt ünnepelt, az is jól járt, élménnyel teli napot töl­tött el. Zsebtévé Van egy műsor, amiről soha nem írnak (gondolom, azért nem, mert nem „művészi” produkció), pedig sokan szeretik az igazán jól sikerült adásokat. A Zsebtévéről van szó. Úgynevezett ifjúsá­gi műsor ez, fiataloknak készítik, de azt hiszem, hogy sok nem fiatal is nagy, nagy élvezettel nézi. Tóth Eszter író adásról adás­ra tartani tudja a színvonalat, új és új meglepetésekkel szolgál, sok kedves és szellemes ötletét aligha lehetne mind felsorolni. Olyan igénnyel szól a fiatalokhoz, ahogy egy igazi ifjúsági mű­sornak szólnia kell. A tanulságot is olyan kedves történetekbe tudja becsomagolni, amelyekből nemcsak az oktató szándék de­rül ki, hanem jól is szórakoztatnak. A rendezés színvonala is min­dig igényes, a színészek pedig látható kedvvel vesznek részt az adásban. Hiszen ez nemcsak művészi játék, hanem olyan „játék” is, ami a gyermekkorra emlékezteti őket. Nagy Krisztina (saját maga és gyermekei nevében) A hét színházi közvetítése Goldoni Szmirnai komédiások című vígjátékát a József Attila Színházból közvetítette felvételről a televízió. A klasszikusnak számító, de ma is nagyon szórakoztató és pergő darab kitűnő szórakozást nyújtott a nézőknek. Nem utolsósorban a színészeknek köszönhetjük ezt. Közülük képünkön Bodrogi Gyulát és Voith Ágit látjuk. ♦ A műsor margójára A Gonosz varázslat című amerikai film sokaknak nyújtott szórakozást, de legalább ugyanannyian meg is mosolyogták. Jó szórakozást nyújtott, mert Alfred Hitchcock rutinos és jótehetségű rendező, aki a filmkészítésnek minden csínját-bínját ismerte már huszonöt­ évvel ezelőtt is (a film ugyanis 1946-ban készült). A történet olyan, mint egy skrimi, de a bűn­ügy filmektől eltérően, egy szerelmi dráma szövődik az izgalmas cselekménybe; mindezt megtetézi a rende­ző az orvostéma örök von­zásával, a furcsa és rejté­­lyeskedő álommisztikával. És hát­­ itt kezdett moso­lyogni az ember, amikor a freudizmusnak ezt a kony­hai változatát látta. Mert hát a lélektan nemes tudo­mányát híg tévé hígította fel ez az amerikai film. A legmulatságosabb az volt benne, hogy az egész lélek­tant a vásári álmoskönyvek színvonalára sikerült le­süllyesztenie. Ezek után egyetlen nézőnek sem lehet kétsége afelől, hogy nem olyan bonyolult tudomány a lélektan, csak minden álom­képre valami oda nem illő magyarázatot kell talál­ni... A film hamar fele­désbe merülne, ha nem Ingrid Bergmant (képünkön Leo G. Carrol-lal) láthattuk volna a főszerepben. Az itt még ugyancsak fiatal szí­nésznő a lehetetlent is meg­próbálva tudta elhitetni, hogy a fölényes orvosnő és fejét vesztett szerelmes kislány egy személyben. Vi­lághírnevét valószínűleg nem ez a film alapozta meg, de ebből is megbizonyosod­hattunk róla, hogy nagy színésznő. Itt a gonosz, hol a gonosz Ha mi kértük... önök kérték ... — mondja a kívánságműsor címe. önök, az­az mi, nézők sok mindent szoktunk kérni a televíziótól, levelez­­getünk is vele derekasan, s egyszer hallottam, hogy a Telitalálat egyetlen adása után harminckétezernél több levél érkezett a mű­sor szerkesztőjéhez. Az augusztus 20-i önök kérték-adásnál meg­számoltam, hogy egy-egy számot hányan kértek. Nem, öt néző kí­vánta a Harangvirágot, két család a Gábor Miklós—Gobbi Hilda— Kállai Ilona—Tóth Judit jelenetet, egyetlen néző a Rubinstein koncertet, három, meg egy irodai kollektíva a Váci Mihály­­verset, négy néző Bárdy magánszámát, három a Flinstone-rész­­letet, négy hazal bormonológját, egy Kovács Apollóniát, négy a Pomócsi marad című jelenetet, ezeregyszáztizenöt Gianni Moran­­dit és ,,valamennyi operettkedvelő” az Ábrahám-számokat. Az agyonnyűtt bormonológot tehát csak négyen kérték, meg más számok iránt sem volt túl nagy érdeklődés. Jelenthet-e ez — az összes nézőkhöz viszonyítva ki sem fejezhető — töredék­számba veendő közönségkívánalmat? Olyan ötlethiány lenne jel­lemző a műsorszerkesztésre, hogy ilyen óhajok befolyásolhatják? Ez lenne a közönségkívánalmak tükre? Ez a rapszodikus össze­állítás? <bm) 27

Next