Film Színház Muzsika, 1971. július-december (15. évfolyam, 27-52. szám)

1971-07-03 / 27. szám

Kezdődik a nyári szezon Szentendre Délután hat óra felé jár az idő, ami­kor a Szentendre főterén felállított deszkaszínpad mögötti, függöny nélküli emelvényen — ott ahol a promenád torkollik a térbe —, az arra járó so­­kadalmat vidám énekszó, pergő rig­musok késztetik megállásra. De meg­nyílnak a teret övező házak — eddig a nap melege elől elsötétített — szobái­nak ablakai is. Kandi gyermekszemek, meglett férfiak és asszonyságok, ifjak és aggok csodálkoznak rá a régi, XVIII—XIX. századi felelevenített népkomédiák bemutatására. Nincs itt belépődíj, de még csak tá­nyérozás sincs! A nézőket most ingyen szórakoztatják a komédiások, mintegy kedvkeltőnek, az emelvény mögött ké­sőbb kezdődő teátrumi előadáshoz. S amíg itt elöl pereg a vidám já­ték, s egymást érik a közönséget meg­hökkentő meglepetések, hátul, az emelvény mögött felépített nézőtér előtt, a Görög utcai műemléktemplom tövébe ékelt színpadon már a nyolc órakor kezdődő „nagy” előadás elő­készületei folynak. Igaz, a premier még nem volt meg ,— az első főpróbára érkeztünk ide — közönség máris gyülekezik, nézőtér zsúfolt. Egy-egy széken ketten is ül­nek, sőt körös-körül szorosan egymás­hoz préselve állnak, akiknek nem ju­tott hely. No, de mit is játszanak? A címlap tanúsága szerint: „A Szentendrei Teát­rum. Szentendre város főterén máso­dik műsorának rendjében két, ham­vaiból feltámasztott magyar nézőjáté­kot mutat be. Szív­derítésre színre kerül a Giovanni Paisiello Úr muzsi­kája szerint magyarul 1793-ban első ízben eljátszott eredeti olasz vígopera BOTCSINÁLTA BÖLCSEK, a felfu­­valkodott atyáról, a jégkeblű nővér­­­ről, a titkos jegyesek próbatételéről, fortélyáról és diadaláról. Ezt követi egy régesrégi forrásokból merített, újonnan megverselt és kólába szedett zenés-táncos bibliai játék SZÜZESSÉG ACÉL-TÜKÖRE Jákob ősatya és az ő fiai, a szerelmetes Potifárné, a Sze­mérmetes József, valamint a hatalmas Fáraó históriájával.” S hogy miért erre a két darabra esett Békés András főrendező válasz­tása, arról így beszél: — Sok szabadtéri színpad van az or­szágban, szerintem azonban ezek nem valódi szabadtéri színházak, csupán szabad térre kihelyezett kőszínházak. Azaz: azokat a műveket, amiket ezek­ben játszanak, zárt falak között is be lehet mutatni. Mi itt Szentendrén, olyan előadásokat akarunk létrehoz­ni, amelyek színrevitelére egyedül csak a szabad tér alkalmas. A magyar színészet őskorát kívánjuk felelevení­teni, amikor a komédiások városszéli pajtákban, csűrökben játszottak. Az ilyen előadásokon minden a színé­szektől függ. Színész és közönség közt is egészen speciális kapcsolat alakul ki. Az ilyenfajta előadás kőszínházban biztosan megbukna. Persze, ez a szín­ház meghatározza a műsortervet is. Csak olyan művek jöhetnek számítás­ba, amelyek nem kőszínházbeli elő­adásra íródtak. Állandóan keresünk, kutatunk régi művek után, most pél­dául Kassa környékén, ahol a régi ma­gyar színjátszás fészke volt. Persze, legtöbbször csak töredékekre bukka­nunk, amelyek felhasználásával állít­ja össze Békés István az új, majdnem bemutatandó műveket. A próba befejezése után a Botcsinál­ta Bölcsek rendezője Oberfrank Géza és a Szüzesség Acél­tüköre rendezője Sík Ferenc még ott maradnak a szí­nészekkel, Vujicsics Tihamér zene­szerzővel és Ligeti Mária koreográ­fussal, hogy Békés András főrendező közreműködésével megbeszéljék, kor­rigálják az esetleges hibákat. A reflektorok kialudtak. Csak az ut­cai világítás ad némi fényt, de a kö­zönség nem mozdul. Vár. Hátha tör­ténik még valami érdekes!... Józsefet eladják testvérei (balra: Han­tos Balázs és Kézdy György, középen: Maros Gábor) (Kotnyek Antal felv.) A női mivoltában megsértett Potifárné álnokul bevádolja a férjénél Józsefet (Psota Irén és Basilides Zoltán) A fáraó Sütőmesterére és Főpohárno­kára szigorú börtönőr vigyáz (Szabó Gyula, Mádi Szabó Gábor és Sztankay István)

Next