Film Színház Muzsika, 1971. július-december (15. évfolyam, 27-52. szám)

1971-11-13 / 46. szám

M­ea jó, ha a vége jó Az­on például, hogy folytatná? adásairól szólva már kétszer is megjegyeztük - s ezzel a társszerzők javaslataira céloztunk, melyekkel Péter és Jutka életét akarták külön­böző irányba befolyásolni —, hogy a kibicnek semmi sem drága. És most, midőn felmérjük magunkban a folytatásos já­tékban történteket, csakugyan úgy találjuk, hogy ez a mű­sor országosan kiterjedt kártyapartihoz volt hasonlatos. (Vagy kártyavetéshez, ha úgy jobban tetszik.) Akadtak a sorozatban jó lapjárások és rossz passzok. Mindent össze­vetve azonban végül is minden részvevő nyertesen kelhe­tett fel az asztal mellől. Mert helyesen ismerték fel a műsor gazdái: nyerés köz­ben is tudni kell egy játékot abbahagyni. Amikor talán a legnehezebb. Férfias lelkierőre vallott, hogy nem részegültek meg a megengedettnél jobban tulajdon ötletüktől és nem haj­tották túl a közönségsikerről tanúskodó sorozatot így aztán a záróadás - mely a szerzőknek még nagyvo­nalúbb játékosságot engedett meg, a két főszereplőt a ki­tűnő Kern Andrást és Gór Nagy Máriát pedig valóságos jutalomjátékkal jutalmazta - a szokottnál is kellemesebb benyomásokat hagyott maga után. Mű és stílus Siskov regényének négyrészes tévéfilmváltozata érdekes tanulsággal szolgálhatott abban a vitában, amely a kép­ernyő méreteinek dramaturgiai funkcióiról folyik. A vi­tában az egyik legerőteljesebben hangzó álláspont az, hogy a képernyőn a „kamarajáték” érvényesül igazán: a közel hozott emberi arc s nem a nagy, a látványos, moz­galmas jelenetek. Nos, a Zord folyó igazán romantikus, olykor éppenséggel vadromantikus történet s a könyv alapján készített film is csupa mozgás, robbanékonyság. Epifancer (Prohor) kiváló színész, de ezúttal éppenséggel nem lehet azt mondani róla, hogy kamarastílusban ját­szana. És a Zord folyó mégis — minden elmélet ellenére — nagyszerűen érvényesült a képernyőn. Siker is volt, közönségsiker. Látható hát, hogy a tévé minden stílust elbír, ha a stí­lus jelenlétét — a mű értéke igazolja. Gorilla és medve Engem ez a Magilla go­rilla — és nemcsak mozdu­latai, járása, minden kül­ső jegye, hanem még tör­ténetei és sok ballépése is — nagyon emlékeztet egy bizonyos Maci Laci nevű mackómra. Maci Laci is pontosan így verte orrát a földbe magasból zuhanva, mint most a gorilla, s e de­rék medve ugyanúgy pályá­zott elemózsiás kosarakra a parkban, mint most Magil­la, csak Lacinak mindig az őrökkel gyűlt meg a baja, Magillának pedig egy ezre­dessel. Kandúr Bandi haj­szál pontosan úgy kergette mindig Incit és Fincit, mint most Maxi Kandúr Mini Egeret. A híres Foxi Maxi trapézmutatványai, halál­ugrása a porond földjére szintén nem hiányoznak az új sorozatból. Beszélik, hogy ez a soro­zat régebbi, mint amiket mi a kiváló szerzőpártól, Willi­am Hannától és Joseph Barberá­tól korábban lát­tunk. Mindegy. Akkor is azonos témák variálgatásá­­nak ismétlődő sorozatait lát­juk. Mások azt mondják: nem kell annyira komolyan ven­ni ezeket, hiszen elősorban gyerekeknek szánt játék­ocs­kák. Igen? S vajon a novem­ber 4-i összeállításban lá­tott Dr. Jekyll szörnnyé tevő kotyvalékáról szóló bár­­gyúság is a gyerekekhez szólt? (tan) Szellemes, jól pergő, re­mek színházi előadás min­den tekintetben elsőrangú tévéközvetítése — ezt mond­hatjuk el a szombat este lá­tott Sosem lehet tudni című előadásról. Nem véletlenül került ilyen sikerült össz­hangba a kettő —, a rende­zés és a közvetítés — hiszen mindkettő egy kéz, egy koncepció: Ádám Ottó mun­kájának eredménye. S ebből önkénytelenül is arra a következtetésre lehet jutni, hogy ezt kellene rendszerré tenni, ha lehet­séges mindig a színházi produkció rendezője vezes­se a televíziós közvetítést. Hadd tanulják meg ezt a művészi munkát azok a ren­dezők (főleg a vidékiek) is, akik eddig még nem ren­deztek a televízióban. Hadd kerüljenek közel ezáltal a televíziós rendezés műhely­titkaihoz, hiszen közismert, hogy szüksége van a Tele­víziónak, saját műsorainak, filmjeinek, tévéjátékainak rendezéséhez is, újabb te­hetséges külső rendezőkre. De ezen a szemponton túl­menően is: talán nem téve­dünk, ha feltételezzük, hogy a színházi előadások képer­nyőre történő, helyesen ér­telmezett megkomponálásá­­nak is jót tesz, ha az a ren­dező vezeti a közvetítést, aki a darabot is rendezte, hi­szen az ismeri a legjobban, legközelebbről a jó színészi pillanatokat, az előadás leg­apróbb rezdüléseit. A Madách Színházból lá­tott Sharp-vígjáték előadá­sának fő erőssége is a szí­nészi játék kiválósága volt és ezt a közvetítés még csak hangsúlyozta. Az együttes­ből bárkit is kiemelni nem volna helyes, hiszen k­ülön­­külön minden közreműkö­dő és közösen az egész együttes­­ kitűnő volt. Egyetértésünkkel találko­zik az is, hogy a tévéköz­vetítés után is műsorán tartja a Madách Színház a Sósán lehet tudni című da­rabot, ezzel példát mutatva, hogy egy jó előadás nem „halhat meg" azáltal, ha a tévé is műsorára tűzte. El­lenkezőleg : esetleg éppen kedvet csinál sokaknak, hogy a színházban is meg­nézzék. A képen: Huszti Péter, Piros Ildikó. A műsor margójára Jó előadás jó közvetítésben Jubileum öt év óta szó­­rakutatja a kicsi­nyeket a Zseb-té­vé, amely most jubileuméhoz ér­kezett el; meg­kezdődtek a hu­szonötödik adás felvételei. Képünk Levente Péter műsorvezetőt és Móka Mikit ábrá­zolja- (Uppay felv.) 27

Next