Film Színház Muzsika, 1971. július-december (15. évfolyam, 27-52. szám)

1971-11-20 / 47. szám

ÚJ FILMEK Veszedelmek árnyékában Huszonhat esztendővel a második világháború befejezése után a film­művészet még mindig nem szűnik — s nem is szűnhet — ihletésért, té­máért a nagy világégés korszakához fordulni. A tényközlő, feltáró, elbe­szélő műfajok azonban — amelyeket egy bizonyos értelemben a történet­­tudomány filmművészeti vetületének is tekinthetünk — az idő múlásával egyre inkább olyan műveknek adják át helyüket, amelyek túlmutatnak egy-egy háborús epizód puszta meg­­elevenítésén, s cselekményükkel, mon­danivalójukkal az oknyomozás és a filozófiai-etikai probléma-feltárás fel­adatait is magukra vállalják. Ilyen film a Vesztesek és győztesek A történet maga, amelyet Giuliano Montaldo rendező elbeszél, önmagá­ban is feszült, drámai és hatásos film­­cselekményre nyújt lehetőséget. A há­ború utolsó napjaiban, a gyorsan elő­renyomuló amerikai és kanadai pán­célos alakulatok elől páni félelemben, az életösztön hajszoltságában mene­külő tengerészhadapród, meg a ré­mült, gyerekképű szőke önkénteslö­vész a­kkor is érdekes filmfigurák len­nének, ha menekülésük, fogságuk és szörnyű pusztulásuk csupán egyetlen „történet” lenne a sokezer megírt és lefilmezett történetből. Ám a film alkotói többet, sokkal többet akarnak mondani ezzel a his­tóriával, mint két katona értelmet­len pusztulásának esetét elbeszél­ni. A két „dezertőrt” ugyanis­­ ki­­végzik. Méghozzá nem bűneikért, egyenruhában elkövetett gyilkossága­ikért­ (lehet, hogy ilyen bűnök nem is terhelték lelkiismeretüket). Hanem kivégzik őket a dezertálás, a civil­beöltözés bűnéért, méghozzá a fogoly­táborban. Mesterien építik fel a film alkotói a hitetlenkedés, az „ez mégiscsak le­hetetlen” érzetét a nézőben. A dolog abszurd, pokoli és elviselhetetlen. A háborúnak vége, a nácik vereséget szenvedtek, s a győztes szövetsége­seknek egy egyébként jóindulatú és lelkiismeretes tisztje, a tábor parancs­noka végülis hozzájárul, hogy a fog­lyok fél-illegális saját parancsnoksá­ga, ahol még „érvényesek” a náci ka­tonai büntetőtörvénykönyv paragrafu­sai — kivégeztethessék az „egyenru­ha és a német katonabecsület meg­gy­alázóit”. A forgatókönyv dramaturgiai fel­építésében az a megragadó, hogy a film a sztorin túl,,s a megtörtént ese­tet pusztán illusztrációs, bizonyító érvként használva magáról a milita­rista szemléletről beszél. Méghozzá nem a német-náci militarizmus men­talitásáról külön, s elválasztva. Hanem arról az egységes, hierarchikus szemlé­letű vakfegyelemről, amely általában jellemzi az imperializmus fegyveres erőit, s e hadseregek céhbeli hagyo­mányait. E diszciplináris, hierarchi­kus vakfegyelem, e militarista neve­lés és drill készteti a kanadai szá­zadost a hajmeresztő „engedékeny­ségre” : minden őszinte emberi ösz­töne ellenére végül is maga nyújt mó­dot és lehetőséget a náci „hadbíró­ság” fogságban hozott „ítéletének” végrehajtására, a két dezertőr kivég­zésére. Az okok, amelyek erre kény­szerítik, mélyen fekvő igazsághoz ve­zetnek: egy imperialista hadsereg kép­viselője nem tűrheti, hogy egy elöl­járó — parancsnoki minőségében — megaláztassék, s hogy egy parancsnok szava szenteltvízként kezeltessék­ ez­zel önmagát, s a saját hadseregének fegyelmi alapjait rombolná le. " E mélyenfekvő igazság konkrét be­mutatását — magát a filmcselekményt — helyenként nem lehet némi viszoly­gás nélkül szemlélni. Túlságosan mé­lyen és érinthetetlen tisztasággal él bennünk a náci­ táborokat szétrombo­ló, diadalmasan begördülő szövetsé­ges tankhadosztályok képe — sem­hogy időnként ne éreznénk némikép­pen igazságtalannak az egyenlőségje­let: a kanadai és a náci tisztek va­lóban nem is mérhetők azonos mér­tékkel. De a film mégis igazat beszél. Az okokat mutatja fel: a mentalitás gyö­kereit ássa ki, amelyek két évtized múltán My Lai-hoz, Collep hadnagy­hoz és Medina századoshoz vezettek. A „tiszti­ becsület”, az embertelen mi­litarista szellem alapvetően antihuma­­nista lényegét ragadja meg, s ez az, ami igazán értékessé teszi. A filmben egyébként egész sor ki­tűnő alakítást láthatunk. Silvano Ip­­politi megragadó erejű színes felvé­telein elhihető, drámai mélységekig eljutó játékot nyújt Franco Nero a német hadapród szerepében, s Ri­chard Johnson Trudeau kapitánynak, a fogolytábor kanadai parancsnokának alakítójaként. Kitűnő figurát formál Bleicher ezredesként Helmuth Schnei­der: kemény, veszedelmes fanatiz­musa, meggyőződéstől fűtött, kegyet­len hajthatatlansága, már-már em­beren túli pimaszsága típusának min­den valóságos tulajdonságát híven ele­veníti meg. Geszti Pál VESZTESEK ÉS GYŐZTESEK. A náci hadbíróság illegális ítélete a fogolytáborban. Középen a halálraítélt (Franco Nero)

Next