Film Színház Muzsika, 1971. július-december (15. évfolyam, 27-52. szám)

1971-08-21 / 34. szám

HÁROM ÚJ FILM Különös kalandok Irta: Sas György Érdekes kísérlet volna megkérdez­­ni a mai fiatalokat, hogy miféle kép­zeteik fűződnek ahhoz a fogalomhoz: igazgató. Attól tartok, hogy először az irigyelt kiváltságok jutnának eszükbe. A jól fizetett állás, a hatalmi pozíció, a luxussal berendezett hivatali trak­tus, a személyi használatú gépkocsi. És csak ezek után a terhek. A felelősség, a munka, az örökös kockázat, esetleg a hivatás kedvéért a magánélet örömei­nek a feláldozása is. S ez nem csoda. Az igazgatóról al­kotott ideált művészileg is nehéz meg­rajzolni. Bizonyos sematizmus és egy­oldalúság veszélye mindig fenyeget, akár az áldozatvállaló, akár a helyze­tével visszaélő igazgatót kívánják meg­mintázni. A szocialista filmművészet­ben is már számtalanszor voltak igazgatók az eltúlzott pozitív vagy éppen negatív ábrázolás áldozataivá. Az új színes szovjet film, amely már címében is kiemelő hangsúllyal azt hordozza: Az igazgató árnyaltabban ismerteti-e meg velünk főhősét? A kortársi szovjet irodalom kiváló­sága, akinek forgatókönyvírói munkás­sága is igen jelentékeny, Jurij Nagi­­bin írta a filmet. S csakugyan azt mondhatjuk, hogy irodalmilag plaszti­kus és rendkívül dinamikus vonások­kal felruházott hőst alkotott. Ez a hős, Alekszej Zvorikin lényegesen többet képvisel önmagánál. Elsősorban talán azt a hatalmas szenvedélyűvé fokozott forradalmi harcosságot és helytállást, amelyet a frontvonalakról egyenesen a szocialista építő és termelő munka megalapozásához hozott magával. Zvorikin az úttörők fajtájából való, akik a szovjet gazdasági élet megszer­vezésében a nincstelenség és tapasz­talatlanság szörnyű nehézségeivel meg­birkózva az egész világ csodálatát méltán kiérdemlő eredményeket értek el. Pedig egyszerű emberek voltak, Zvorikin például a balti flotta matró­za, tántoríthatatlan elvhűségük és az acélnál hajlíthatatlanabb akaratuk azonban valóban elhivatott vezetőkké avatta őket. Zvorikinban voltaképpen Ivan Li­­hacsovra, a ma róla elnevezett autógyár megalapítójára ismerhetünk. Egyéni­ségét romantikus megközelítéssel igyekszik a film megragadni, tetteiben a forrongó érzelmi hajtóerőt, a hirte­len lángolást megfogalmazni. Ez a ro­mantikus igyekezet némelykor ironi­kus ízt is nyer. Ilyen szituációk Zvo­rikin lobbanékony megismerkedése a nehezen felolvadó kereskedőlánnyal, esküvőjüknek kissé mesterkélten me­revre komponált képsora és a férfi­nak a mind könnyelműbb életre rá­kapó asszonnyal való zajos ellentétei. Kibomlik körülöttük a cselekmény int­­rikusi vonala, amely a drámai hang­súlyt természetesen a film végén kap­ja meg. Jelen van a filmben a doku­­mentarista valóságigény is, amint nyomon követi a gyárnak és igazgató­jának életét és fejlődését, az új la­kásba költözést éppúgy, mint az első kibocsátott teherautót, s csak sajnál­ni lehet, hogy a megkapó pillanatokat elnyomják a patetikus részletek. Ha azonban a film második felét te­kintjük, akkor mindaz, ami addig le­játszódott, csupán expozíciónak fog­ható fel. Attól kezdve, mintha egy má­sik film kezdődne el, melyet a megfe­lelő dramaturgiai szálak ugyan oda­kapcsolnak az előzményekhez, de jel­legében és stílusában minden megvál­tozik. Alekszej Szaltikov rendező in­nen kezdve egy sivatagi kalandfilmet vonultat fel szemünk előtt. A szovjet teherautók erőpróbája és nemzetközi versenyképességük bizonyítása céljá­ból Zvorikin kihívja a Ford, a Renault, a Fiat céget. Az amerikai, francia, olasz különítmények Zvorikin kis csapatá­val együtt emberfeletti megpróbálta­tásokat viselnek el azért, hogy kocsi­jukkal megnyerjék a márkák verse­nyét a kietlen homoktengerben. Kétségtelenül vannak bravúros és izgalmas epizódjai, érdekes fordulatai, jó jelenetei ennek a nem mindennapi küzdelemnek, de egészében mégsem eléggé mozgalmas ahhoz, hogy kellő feszültséggel töltse meg érdeklődé­sünket a még itt, e sivár pokolban is hősként helytálló gyárigazgató iránt. Szembenéz velünk Zvorikin naptól, homoktól, szenvedésektől cserzett, megrendült arca, de mintha emberi portréja mégis elhalványulna e túlda­gasztott hajsza mögött. Pedig az őt alakító Nyikolaj Gubenko átélése és sokszínű játéka sok részletében emlé­kezetes marad. AZ IGAZGATÓ. Nézeteltérés Zvorikin és felesége közt FOGD A PÉNZT ÉS FUSS! Virgil és lopási kísérlete közben (Nyikolaj Gubenko és Szvetlána Zsgun) szerzett felesége, Louise (Woody Allen és Janet Margolin)

Next