Film Színház Muzsika, 1972. január-június (16. évfolyam, 1-26. szám)

1972-02-19 / 8. szám

TELEVÍZIÓ TELEVÍZIÓ Könnyed lélegzet Jelec város vasútállomá­sán, Közép-Oroszországban, 1916 hideg tavaszának egyik délutánján vette meg Konsztantyin Pausztovsz­­kij a Ru­sszkoe Szlovo nevű folyóirat legújabb számát s fedezte föl benne Ivan Bu­­nyin elbeszélését, a Köny­­nyed lélegzetet... Évtize­dekkel később írt Bunyin­­esszéjében idézi meg a nagynevű szovjet író a haj­dani élményt, azt a párat­lan gyönyörűséget, amelyet ez a rövid novella neki, az akkor huszonnégy éves, ro­mantikus hajlamú fiatal­embernek szerzett Amint Pausztovszkij írja: valóság­gal beleszeretett Olja Mes­­cserszkajába, a lebbenő szépségű, csodálatos kis gimnazistalányba. Miközben a vonat döcögött vele Jef­­remov felé, a vasúti kocsi gyér gyertyavilágánál újra meg újra elolvasta Ivan Bunyin elbeszélését, s köl­tői szépségtől valósággal megmámorosodott. Ivan Bunyin novellája megragadta a csehszlová­kiai televíziósok fantáziá­ját is. Megérezték benne a képernyőre kívánkozó anya­got, és az író művészete iránti tisztelettel költötték át képekké. Nem könnyű feladat. Hiszen Bunyin leg­főképpen a szó varázslója. A Könnyed lélegzet tévé­adaptációja mégis az átla­gos novelladramatizálá­­soknál jobban sikerült. Ro­konszenves vonása ennek a televízió-változatnak, hogy nem akart erőszakoltan „orosz” lenni; halvány jel­zések utaltak csupán az eredeti színtérre, környe­zetre. Olja Mecserszkaja történetének lélekrajzára koncentráltak inkább. És jól tették. Elragadóan szép és izgalmas főszereplőt ta­láltak Magda Vásáryová személyében. Szívesen lát­tuk viszont Karol Machatát, aki annak idején a Szent Péter esernyője filmválto­zatában Gyurit játszotta. (déet) Az egyéniség varázsa Maszk nélkül? Mintha csak azért írták volna ezt a címet Boris Christoff grandiózus te­levíziós műsora fölé, hogy Íme, bebizonyosodjék: az igazi nagy művész a maszkot, vagyis az életrekeltett figurának arcát­­a­lakját, testi-lelki habitusát önmagából vetíti ki, nem pe­dig a ráaggatott jelmezektől, szakállaktól és masztix keveré­kektől kéri kölcsön. Énekének, szerepformálásának és stílus­­alakításának az intenzitása ab­ba a világba vezet el minket, ahonnan ő maga szól hozzánk. Nem a reális környezet válik számunkra valósággá, hanem az, amelyet a művész, a nagy egyéniség láttatni akar. Boris Christoff két nagy ope­raáriát énekelt el: bámulatos, milyen hitelessé és tragikussá magasodott Muszorgszkij Bo­­ ­tkozott kölyök Szerencsére Brigitte Bar­­dot-t láttuk már jó szerep­ben jól játszani, ezért szá­munkra nem oszlatott szét legendákat az Átkozott kö­lyök című tizenhét éve ké­szült filmje. Mert sok mítosz és legenda fonta körül a modern női szépség és me­rész erotika szőke bálvá­nyát. Mint átkozott kölyköt nem fogjuk kellemes emlékeink közt őrizni. A csenevész unalom vérszegény követe­ként ezúttal nem sok örö­met hozott házunkba Bri­gitte Bardot. A szellemte­len sztori alkatától és ké­pességeitől idegen mutat­ványra kényszerítette. Képünkön: Brigitte Bar­­dot egyik legújabb képe rész monológjában, a merőben más hangzású, más légkörű Verdi Attilájában pedig ének­kifejezésének, előadásmódjá­nak sokrétűségével lepett meg. Schubert Atlasz című dalában gigantikusabb alakot formált, mint amilyet például Fischer- Dieskautól hallunk, Mu­szorgszkij Bölcsődalában a ret­tenet és a gyöngédség kettős­ségét érzékelteti megrendíts­en, a Gopakban meg az egész­séges nyers humort! Feltűnő azonban, hogy minden produk­cióján átsüt a maga sajátos örök drámaisága. Ami Christoff csodálatos dik­­cióját illeti: ez valóságos mű­vészi hitvallás is. (A képer­nyőn szó is esett a szöveg el­­sőrendűségéről a Meixner Mi­hállyal folytatott tanulságos párbeszédben.) A dalokat zon­gorán Dénes Erzsébet kísérte egyenrangú partnerként. S hogy ez az ünnepien szép hangverseny a tévé különle­ges ajándékaként ilyennek jött létre, azt a rendező (Ruitner Sándor), a szerkesztő (Kármán György), a vezető operatőr (Kecskés László) és a hang­mérnök (Bognár László), meg­feszített odafigyelésének, nagy szakértelmének és művészeté­nek köszönhető. (Végül egy szerény ünnep­rontó kérdés: mióta írják Mu­szorgszkijt két ,,ss”-el. Úgy, hogy Musszorgszkij? Mert a tévében ezt láttuk!) @g. m-¡ A képen: Boris Christoff maszkban — mint Fülöp király mn—a TELEVÍZIÓ ......................- TELEVÍZIÓ A műsor margójára 27 Miss TaszkalÓMM Egyik elöző számunkban adtunk tájékoztatást a hamaro­san meginduló vetélkedődömpingről. A néző szeret játszani - magam is így vagyok vele - tehát öröm volt böngészni az ígéretes ötletek közt Mindehhez azonban még egy újabb testi-lelki, szellemi erőpróba csatlakozik, a Családi ház 1972. A Magyar Építőművészek Szövetsége és a Magyar Tele­vízió hirdetett ezzel a jelszóval pályázatot melyen az 1965. január­­ óta felépült családi házak (illetve azok tulajdo­nosai, tervezői, építői) vehetnek részt A szakzsűri a bekül­dött (határidő: április 15.) tervek közül választja ki a leg­jobbakat amelyek ezután a televízió nagy nyilvánossága előtt mérkőznek meg egymással korszerűség, szépség és praktikum dolgában. A nézők is beleszólhatnak a versen­gés alakulásába szavazataikkal, s ez dönti el, hogy melyik épület büszkélkedhetik majd a közönség különdíjával. A cél az, hogy a seregszemle az építését a mai egyéni, családi és társadalmi érdekeknek, valamint a modern esz­tétikai elveknek legjobban megfelelő házak tervezésére és létrehozására ösztönözze. A tévénézők nagy többsége ter­mészetesen nem lesz érdekelt ebben a vetélkedőben, mert ez idő szerint nincs szándékában, még inkább módjában családi házat építeni, de azért bizonyára igaz gyönyörű­ségére és szórakozására fog szolgálni. A magam részéről máris elhatároztam, hogy minden rész­rehajlás nélkül fogok levoksolni a Miss Tuszkulánum cím jogos várományosára. Mindent elkövetek, hogy a sok in­gerlő szépségű ház közül ne azt válasszam, amelyik a leg­csábosabban veti rám csillogó ablakszemeit, s ne azt ré­szesítsem előnyben, amelyik a legmegejtőbb bájjal tárja fel előttem filagóriáját Csakis és rendíthetetlenül az össz­kép és lakályosság alapján fogok dönteni. Házam ugyan nincs, de szavazatomra igényes vagyok. (*­ 9T-)

Next