Film Színház Muzsika, 1973. július-december (17. évfolyam, 27-52. szám)

1973-07-07 / 27. szám

Új filmek a mozik műsorán A felelősség fokozatai E­gy ellenállási történet, egy történelmi kaland­film és egy sci-fi. Változa­tos kínálat, amelynek közös vonása a ki kit győz le fe­szültsége. A tét ezekben a filmekben a földi értékek legnagyobbika: az élet. De még ebben is mennyi a fo­kozat a csak önmagáért fe­lelős áldozatától egy egész hadsereg megtartásának feladatán át a teljes embe­riség holnapjáért vívott küzdelemig. A második világháború vége felé, 1944-ben játszó­dik az Esküvő gyűrű nélkül című csehszlovák film, amelyet Jan Otcenasek el­beszéléséből Zdenek Blaha írt és Vladimir Cech rende­zett. A történet hőse, Vojta, a tennivágyó becsületes munkásfiatalok egyetlen le­hetséges útját járja végig a puszta szolidaritástól az ak­tív segítésig, a fegyveres el­lenállás vállalásáig. De a náci megszállók el­leni küzdelem a filmnek csak egyik vonulata. A má­sik az az osztályok közötti konfliktus, amelyet a külső ellenség jelenléte legfeljebb háttérbe szorít, de nem szüntet meg. Vojtának kü­lönleges lehetősége nyílik rá, hogy a maga bőrén sze­rezzen erről is tapasztala­tot. Ő az alagsorban lakó házmesterfiú, akire a házi­­úróknak szükségük van, hogy a vele kötött látszat­házasság révén lányuk, Alena elkerülje a németor­szági munkaszolgálatot. Vojta naivitása elegendő biztosítéknak látszik ahhoz, hogy ez a házasság csak ad­dig tartson, ameddig a há­ború. Csakhogy a fiú való­ban szereti a lányt, és abban­­a hitben él, hogy ez az ér­zés kölcsönös. Ki kell tehát ábrándítani, drasztikus nyíltsággal megértetni vele, hogy igen nagy a távolság a magasföldszint és az alag­sor között. Elég nehéz fel­adat ez. Vojta számára, saj­nos, az alkotók nagyon szű­kösen porciózták a kombi­náló készséget és az önérze­tet, a szerkesztés szükségle­tei, úgy látszik, háttérbe szorították a pozitív hős jellemigényeit s így bizony még akkor is ott nevetteti ki magát ez a fiú Alena úri társaságában, amikor már rég sarkon kellett volna fordulnia. Annál is inkább sajnálni­­való a hősnek ez a deval­válódása, mert a film lé­nyegében gondos eszközök­kel készült, s kiváltkép az üzemben játszódó jelenetei hitelesek. A háziúréknál gyülekező aranyifjúság áb­­­­rázolásában viszont megint csak erős engedményeket tettek a szerkesztésnek; a nagyobb kontraszthatás kedvéért olyan gondtalan, fényűző életmódot mutat­nak be, amelyben még nyo­mokban sem fedezhető fel a fenyegetettség. Mintha egyedül csak Alenát ijeszt­getné az elhurcolás. Michal Pavlata játssza Vojtát. Rokonszenves fia­talember. Hogy milyen szí­nész, azt ebből a csaknem végig tétlenségre kénysze­rülő alakításból nehéz vol­na megállapítani. Az Ale­nát megjelenítő Jana Preis­­sová nemcsak szép, hanem érdekes színésznő is. A sze­rep lélektani hiányossá­gait azonban ő sem pótol­hatta. Igen jó karaktereket állít elénk a kisebb szere­pekben Irena Kacirková (Alena anyja), Karel Höger (a nagybácsi), Zdenek Kry­­zánek (az idős munkás) és Jürgen Frohriep (a német tiszt). Ha a szerkesztés gyönge­­ségei akadályozzák itt a még nagyobb feszültséget s vele a teljesebb szórako­zást, akkor még inkább ér­vényes ez a hátráltató té­nyező a Lány a szabadcsapatban című NDK-film esetében, amelyet Hedda Zinner szín­művéből írt és rendezett Werner W. Wallroth. Igazi kosztümös kalandfilmtör­ténet kezd kibontakozni előttünk a meglehetősen vontatott és lazán összefüg­gő bevezető képsorok után. Megismerkedünk a roman­tikus hevületű lánnyal, Ma­­rie-val, akit erőszakkal akar férjhez adni apja, az ellenséggel cimboráló taná­csos, aztán az írnokkal, aki a házfalakra rajzolt jelek­kel tájékoztatja a francia elnyomók ellen küzdő né­met hazafiakat, a francia őrmesterrel, aki felesküdött ugyan Bonapartéra, a for­radalmi tábornokra, de Na­póleont, a hódító császárt gyűlöli és végül megismer­kedünk Friesen kapitány­nyal is, az ellenség terüle­tén is nagyszerű tetteket végrehajtó hőssel. Titkos terv, váratlan raj­taütés, szöktetés a kivégzés előtt, katonának öltözött lány — a kalandfilm jól be­vált kellékei követik egy­mást. Hadd tegyem hozzá: nem az izgalomkeltés ma­gas fokán, csak úgy lassan, kényelmesen. De hamaro­san letér a film erről az út­ról is, hogy egyetlen aljas cselekvésre, az uralkodók árulására és ennek követ­kezményeire koncentráljon. Nem vitás, hogy mondani­valóban ez az új téma a magasabbrendű és hogy a szabadcsapatok vezérének naiv királyhűsége, mely ez esetben emberek ezreinek pusztulásához vezet, sokkal nagyobb konfliktus, mint a fiúruhába öltözött lányé, vagy a császárral szembe­forduló franciáé. Ahogy Jancsó filmjében, a Sze­­génylegények­ben tőrbe­csalják Rózsa Sándor embe­reit, a zsarnokságnak vala­mi hasonló csele hozza a romlást Lützow őrnagy hadseregére is. Döbbenetes jelenetek örökítik meg a lő­szerüket leadó, a fegyver­­szünetben bizton hivő kato­nák módszeres lemészárlá­sát. A könnyű kalandfilm te­hát átváltozott drámai hangütésű történelmi tabló­vá. És ebben felvonultat bizonyos kvalitásokat is. De az egész film így együtt, ahogy látjuk, felemás és nehezen élvezhető mű, amelyben a kalandhősök úgy halnak meg, hogy sen­ki sem kerül a nézőhöz kö­zel, és ahol még Lützow sú­lyos döntésének is hiányzik a mélyről jövő lelki, társa­dalmi motiválása. A szerep­lők közül mindössze a Fleu­­ron kapitányt alakító Lev Prigunov kelt néhány perc­nyi figyelmet. A harmadik film, amiről ESKÜVŐ GYŰ­RŰ NÉLKÜL. A nagybácsi, a mama, a lány és a házmesterfiú (Vladimir Le­­rans, Irena Ka­cirková, Jana Preissová és Michal Pavlata) LÁNY A SZA­BADCSAPAT­BAN. Lützow őrnagy, a taná­csos írnoka és lánya (Karl­heinz Liefere, Jaecki Schwarz és Herta Knoll)

Next