Film Színház Muzsika, 1973. július-december (17. évfolyam, 27-52. szám)

1973-09-15 / 37. szám

lis „nagy előadásokat” fő­leg a hivatalos programban, például egy Don Quijote­­történetet és egy Kafka­­adaptációt. Láttunk mezte­len színházat, Meztelen és kék címmel. Egy fiú és egy lány játszotta: a szereplők az előadás előtt ünnepélye­sen bejelentették, hogy csendet kérnek, mert ami itt következik, az költészet. Valóban annyira „költői” volt, hogy a ruhátlanság el­lenére az első tíz perc után a közönség fele az unalom­tól lekókadva elhagyta a termet. Láttunk szokványos, de „jól megcsinált” kamara­előadásokat, s modern ba­lettet. Tanúi voltunk egy látvá­nyos bukásnak is. Anne Béranger társulata (az egyik legismertebb balett­együttes Franciaországban) „Sparagios vagy az újjá­születés mágikus szertartá­sa” címmel mutatott be egy görög vallási ceremóniát a körülbelül négyezer néző befogadására képes Cour d’Honneur-ben. Az előadás első negyedórája csendben zajlott, aztán hirtelen az egyik sarokban nevetgélés, mozgolódás támadt, majd valahol a tizedik sorban va­laki elkiáltotta magát? „Bravó! Anne Béranger nagy művész!” Óriási neve­tés. Újra csönd. Aztán me­gint kibuggyanó nevetés. Füttyszó hangzott, de ezt egy öblös hang leintette: „Csönd, nézők! Vegyünk részt a szertartásban”. Újabb nevetés, még erősebb, mint az eddigiek. A tánco­sok természetesen szemreb­benés nélkül folytatták a produkciót. Az előadás végén pedig megkezdődött a háború. Dühödt nézők kiabáltak a színpad felé, fütyültek, ki­kérték maguknak a látotta­kat, a táncosok pedig (fél­reérthetetlen nemzetközi jelzéssel) öklüket rázták a közönség felé, majd egyi­kük a kellékes kosárért sza­ladt és a benne található almával, citrommal hajigál­­ta a nézőket. Valamelyik táncos elkiáltotta magát, hogy akinek tetszett, men­jen fel a színpadra. Oda­mentek vagy nyolcan — a nézők visszadobták a gyü­mölcsöket és nem akarták abbahagyni a fütyülést. A legjobb előadást az „off-fesztiválon” láttuk, cí­me Jean Baptiste Poquelin, azaz Moliére élete. Moliére emlékműsor volt, melynek megtekintésére nehezen szántuk el magunkat, hi­szen mi a „tisztelettudó” emlékezésekhez szoktunk, ahol egy nagy művész éle­téből valami előadóest fé­lén adnak összefoglalót. Ám ehelyett szikrázóan szellemes, pergő, gondolat­­teli ensemble színházat kaptunk, amely szinte sűrí­tette számunkra a modern színjátszást. A színpad teret vászon­függönyökkel variálták — hasonlóan az eredeti mo­­liére-i színpadhoz. Semmi­féle korszerűségre nem tö­rekedtek (minden szereplő egyforma, nyers színű vá­szonruhát viselt, a beját­szott zenék nem XVII. szá­zadiak voltak, s mikrofont használtak, ha szükség volt rá). Kizárólag a mai néző asszociációira építettek. Egy féltékenységi jelenetben gátlástalanul felhangzott a Kacagj, Bajazzó-ária, a sze­relmi jelenetekben egy tü­zes tangó. Kiváló színészi alakításo­kat láttunk — mozgás- és beszédkultúrájuk nagy­szerű — és remek rendezői munkát. Mintha most fo­galmazódott volna meg szá­momra a ma olyan sokat emlegetett „ensemble szín­ház” lényege. Annak elle­nére, hogy az előadás vala­mennyi közreműködője ki­váló művészi munkát vég­zett (színészek, rendező, dramaturg, stb. egyaránt), a színházból jövet nem az egyéni produkciók marad­tak emlékezetemben, ha­nem az előadás szelleme. Továbbmenve, talán egy név szelleme, amely sok évszázad távlatából ironi­zálva, nevetve emlékezik egy írókomédiásra, és én a nézőtéren önfeledten, moz­dulatlanul ülök és úgy ér­zem, sokkal-sokkal többet tudok Moliére-ről, és a franciákról, mintha száz kö­tetnyi könyvet olvastam volna róla. Komoly művé­szi erő kell hozzá, hogy ki­nevessek valakit és míg ne­vetek rajta, beleszeressek nevetésem tárgyába, sőt, végül — így mondhatnám — kalaplevéve, vigyázzban álljak előtte! A műsorfüzet szerint a darab dramaturgok, színé­szek és a rendezők együttes munkája nyomán született. A Le Havre-i Salamandra Színház a Le Havre-i Mű­velődési Házzal közösen el­határozta, hogy létrehoznak egy Moliére-emlékműsort. A társulat minden tagját megkérték, tanulmányozzák Moliére életét és az őket legjobban érdeklő részle­tekből próbáljanak jelene­teket formálni. Ez volt a munka első része. A máso­dik, amikor a részeket ki­javították, összehangolták és egymáshoz illesztették — amint a végeredmény mu­tatja, bravúros dramaturgi munkával. A harmadik a szereposztás, a színpadra állítás, de ezalatt még to­vább formálódott a darab. „NYITOTT SZÍNHÁZ”,_________ GONDOLATTAL Még egy olyan előadást láttunk, amelynek a lénye­ge a gondolat volt, és amely szintén tökéletes összmun­ka eredménye. A műsorfü­zetben ez állt: „Guy Rétoré műsorából — Nyitott szín­ház.” Ez a „Nyitott szín­ház” nem építészetileg nyi­tott, nem szabadtéri elő­adás. Ez esetben a „nyitott” szó azt jelenti, hogy nincs kész, egy új darabot a pró­­ba egyik szakaszában lát­hatunk, a színészek nagy ré­szének kezében példány van, díszlet nincs, jelmez nincs, jelzés sincs, csak egy zongora és pár szék, az elő­adás még nem lezárt, meg formálódhat. A próba vé­gén vita van, amelyen a szereplők, a rendező, az író és a közönség vesznek részt, ha kedvük tartja. Gondoltuk, néhány perc­re benézünk, csak hogy ilyet is lássunk Avignon­­ban, hiszen próbákból Bu­dapesten is elég részünk van. Nagyon kellemes csa­lódás ért, hiszen „készebb”, külsőségek nélküli előadást a Moliéren kívül nem lát­tunk a két hét alatt. A da­rab címe: Az expó­ról jö­vet. Szerzője Jean Claude Grumberg, rendezője Jean- Pierre Vincent. Grumberg így nyilatkozik darabja kapcsán: „A történelmi drámákban a történelem mindig hiányzik”. Hogy lehet hát bevezetni a történelmet a színházba? Lehet, hogy fel kell hagyni a történelmi drámák írásá­val,­ hiszen ez a műfaj Shakespeare óta, ha nagyon lassan is, de haldoklik. És mivel nem tudni pontosan, hogy ki csinálja a Történel­met, talán azokhoz kell el­jutni, akik elviselik. Talán jobban kell elmesélni az életet, a kisemberekét, akik a királyok és a törvények árnyékában élnek. Az éle­tet... De hogy lehet bevin­ni az életet a színházba? A darab a párizsi Világ­ ________ A Pápák Szikláján (Kerényinével) A Cour d’Honneur 18

Next