Film Színház Muzsika, 1973. július-december (17. évfolyam, 27-52. szám)

1973-09-22 / 38. szám

Edinburgh — Párizs Faragó András és Szőnyi Olga rövid egymásutánban két különböző ország színpadán énekelte A kékszakállú herceg várát: előbb Edinburghban, az Operaház vendég­játékán, a King’s Theatre-ben, majd a minap — hang­versenyszerű előadáson — a párizsi Opéra Comique-ban. Bartók remekművének párizsi előadását a francia rádió egyenes adásban közvetítette. Közreműködött az ORTF zenekara; vezényelt: Antonio Ros-Marcha, barcelonai fő­igazgató. — Képünkön: Faragó András és Szőnyi Olga Párizsban. Jókai-bemutató Jókai Mór Mire megvénülünk című regényének szín­padi változatával indult ismét útjára a Déryné Színház. A regényből a színház régi színésztagja, Komlós Róbert írt drámát. A szabadságharc előzményeinek, harcainak és bukásának hátterével megrajzolt romantikus mű szer­vesen illeszkedik abba a sorozatba, amellyel a Déryné Színház a nagy mesemondó műveivel igyekszik megis­mertetni az ifjú — és felnőtt — nézőket. Az Új földesúr, a Kőszívű ember fiai, a Fekete gyémántok, a Szegény gazdagok e sorozat már bemutatott művei. A Mire megvénülünk főhősét, Áronffy Lórándot Mol­nár Miklós játssza. A további szereplők: Mádai György, Fodor Teréz, Árva László, Kőszegi Gyula, Rózsa Judit, Bessenyei Emma. A darabot Csongrádi Mária rendezte. Cipra, a cigány lány és az álnéven megismert Áronffy Lóránd (Rózsa Judit és Molnár Miklós) Ötvenéves az Operettszínház Ünnepi társulati ülést tart a Fővárosi Operett Színház szeptember 22-én, fennállá­sának félévszázados évfor­dulója alkalmából. A társu­lati ülés után Gáspár Mar­git megnyitotta „a Fővárosi Operett Színház 50 éve” ne­vet viselő kiállítást, melyet dr. Cenner Mihály rendezett a Magyar Színházi Intézet anyagából. Szeptember 23- án 12 órakor Honty Hanna leplezi le ünnepélyesen a Királyszínház emléktáblá­ját, a színház egykori he­lyén, a Majakovszkij utca 71. számú ház falán. Az ün­nepi műsorokon a színház gazdag repertoárja szerepel. Honthy Hanna szeptember 22- én fellép a Csárdáski­rálynő Cecilia szerepében, 23- án ismét a Csárdáski­rálynő van műsoron, 24-én Jacobi Sybill című nagy­operettjét játssza a színház, 25-én a Mágnás Miskát, 26- án A mosoly országát, 27- én a Dohányon vett kapi­tányt. Bernstein világhírű műve, a West Side Story 28- án kerül műsorra, 29-én a La Mancha lovagját játsz­­szák, az Operettszínház Zsebszínházában pedig a Fantasztikus!! című musi­calt. 30-án a My Fair Lady kerül az őszi évadban elő­ször a közönség színe elé, végül az ünnepi műsor elő­adásait október 1-én a He­gedűs a háztetőn produkció zárja be. Vilcsek Anna Hosszú szenvedés után, szeptember 13-án elhunyt Vilcsek Denise Anna kollé­gánk. Csaknem két évtizeden át dolgozott a Magyar Nemzet szerkesztőségében. Televí­zió-kritikái éles szemről, ki­vételes kultúráról, beleérző képességről tanúskodtak, ítéleteit különös sugárzás­ba vonta személyes hite a jobbítás lehetőségében, a művészet humanista tiszta­ságában. A derűs, szatiri­kus humor és életbölcselet egyre inkább jellemzőjévé vált írásainak. Igényes, halk, önmagát példamuta­tóan művelő ember volt. Az újságírást nagy hiva­tás­tudattal végző kollégát vesztettünk el vele. AZ EGRI HARLEKIN BÁBEGYÜTTES tíznapos turnéra Algériába utazott. Gyermekműsorukban négy színdarabot mutatnak be, a felnőttek számára, az együttesre jellemző parodisztikus összeállítás­sal szerepelnek. Képünkön Prokofjev Péter és a farkas című művé­nek résztvevői RÁDIÓ A bódé — Idegenek A javulásban éppoly következetesnek, pontosnak és ha­tározottnak kell lenni, mint korábban a bűncselekmé­nyek elkövetésében — ezt a bizarr mondandót közvetíti Munkácsi Miklós első hangjátéka, A bódé. Igaz, aki egy kicsit hányavetibben gondolkodik, akár azt a következ­tetést is levonhatja a minikrimi javulási szándékot mu­tató hősének történetéből, hogy aki egyszer megégette magát, azt a cimborái akarata ellenére előbb-utóbb újra bűnbe sodorják. Lévén ez utóbbi nem kifejezetten épüle­tes erkölcsi tanulság, helyesebb, ha a társát menteni aka­ró, de ravaszkodásával és késlekedésével az őr halálát okozó Árpi esetét csupán fondorlatos bűnügyi történet­nek fogjuk fel, amelynek legfőbb erénye a tömörség és a találó jellemrajz. Munkácsi ért a kifejező, légkört terem­tő párbeszédek szerkesztéséhez; remélhető, hogy ezt a ké­pességét legközelebb egy magvasabb közlendő érdekében kamatoztatja. Pál Sándor gördülékeny rendezésében Pa­tkó István, Kern András és Mádi Szabó Gábor hatásos alakítást nyújtott. Pintér Tamást, az Idegenek íróját jellegzetesebb, álta­lánosabb társadalmi gond foglalkoztatja. Az a lépten­­nyomon tapasztalható nemtörődömség, amely önzésében a mások hibáit felnagyítja, de a saját szemében — a szó­lásmondás szerint — a gerendát sem veszi észre. A mini­­hangjáték férfi főszereplője menyasszonyával egyetértés­ben betegeskedő anyósát a lakás megszerzése érdekében elfekvő kórházba küldené és lelkiismeretlen terve miatt enyhe önvádat sem érez, ám azokat, akik őt párjával együtt nemtörődöm módon a megakadt liftben hagyják, a legkeményebb szavakkal bírálja. Pintér a felelőtlen és kíméletlen gondolkodás különböző válfajait ügyes drama­turgiával szembesíti, de a jelenet párbeszédei nem elég életteliek, így a tanító-jelleg, az erkölcsi javító szándék túlságosan is nyilvánvaló. Solymosi Ottó rutinos rende­zése, Sztankay István és Tímár Éva ügyes játéka ennek ellenére érdekes negyedórát szerzett a hallgatóknak, akik kivált a megakadt lift mellett is csak saját gondjaikat, bosszúságaikat ismételgető típusokban (Pethes Ferenc, Keresztessy Mária, Pethes Sándor és Szacsvay László) fedezhettek fel ,,régi ismerősöket”. Barta András 23

Next