Film Színház Muzsika, 1973. július-december (17. évfolyam, 27-52. szám)

1973-09-29 / 39. szám

Műsoros est a Petőfi Irodalmi Múzeumban Meg-megújuló tapsvihar verte fel szeptember végén este a Károlyi pa­lota termeinek csendjét. A Petőfi Irodalmi Múzeum a költő és Júlia megismerkedésének és házasságköté­sének évfordulóján rendezte meg az Országos Filharmóniával közösen Petőfi-sorozata újabb előadását. Bár a sajtó (egy folyóirat, a Könyvvilág kivételével) nem adott hírt róla, most még több Petőfi-tisztelő gyűlt össze, mint korábbi esteken, bizo­nyítva, hogy a Petőfi-kultuszt állan­dósítani lehet és kell az emlékév el­múltával is, mert a közönség érdek­lődése nem csörken.­­ Januárban Jobba Gabinak később a tévében is előadott műsora hangzott el a mú­zeumban; februárban Sellei Zoltán a humoros Petőfit mutatta be, nagy si­kert aratva A helység kalapácsa el­mondásával; márciusban Bitskey Ti­bor, Horváth Ferenc, Nagy Gábor és Szersén Gyula szólaltatták meg Bo­­dolay Géza kandidátusnak, az estek rendezőjének 1848-as Petőfi-váloga­­tását Krause Annamária (Chopin- és Liszt-művek) és Tekeres Sándor (Pe­­tőfi-dalok) közreműködésével. Ápri­lisban a szekszárdi filmklub tagjai mutatták be Petőfi Tolnában című dokumentumfilmjüket, és Bodolay Géza adott elő és kommentált egy csokor Petőfi-verset; a június eleji „zenés irodalmi séta” keretében Gombos Katalin és Sinkovits Imre érdekes, változatos és magas művé­szi élményt nyújtó válogatást adtak elő Petőfi, Madách és mások művei­ből, s Kertész Lajos Bartók-művek tolmácsolásával aratott megérdemelt sikert. Ez a sikeres sorozat folytatódott most az évadnyitó előadással mint­egy kétszáz főnyi hallgatóság előtt. Egy részük nem is fért be az est ré­szére kijelölt terembe, hanem a szomszédos helyiségből az ajtónyílá­son át és hangszóró segítségével él­vezhették a műsort. Ennek ellenére nem csökkent a számuk a szünetben sem. Bodolay Géza előadása sok, a nagyközönség számára újdonságként ható részletet világított meg Petőfi barátainak a kettős dátum (1846. és 1847. szept. 8-a) körüli szerepéről. (Az előadó egyébként ezzel búcsúzott is egyelőre a múzeumi közönségtől: ősztől kezdve néhány éven át a ber­lini Humboldt-egyetem vendégpro­fesszoraként tanítja a magyar iro­dalmat.) Utána Sinkovits Imre és Gombos Katalin az 1843-as Jövendö­léstől kezdve nemcsak a költő, ha­nem Júlia és Zoltán fiúk tragikus korai haláláig lapozták végig a „Pe­tőfi családi albumát” (Gombos Ka­talin hozzáértő vers- és prózaváloga­tását), középpontjában a nagy sze­relmi regénnyel, Vitai Ildikó gitárral kísért, megzenésített Petőfi-versei és Kertész Lajos zongorajátéka (Liszt­művek) tették még sokoldalúbbá a műsort. (L) Sinkovits Imre megköszöni a tapsot Gombos Katalin és Vitay Ildikó a pódiumon 20 ötödik zenés körutazás a Föld­közi-tengeren a „Renaissance­’ fedélzetén — olvasom franciául a díszes műsorfüzet címlapján, Dufy „Zenekar” című elmés rajza alatt. Ez az a francia hajóóriás, amely­nek kéthetes útjain mindig világhírű mesterek hangversenyeznek, köztük Menuhin, Richter, Rubinstein, Szeryng — hogy hamarjában csak őket említ­sem. Az úszó koncertterembe az idén hívtak meg első ízben magyarországi művészeket: Sándor Frigyest és együt­tesét, a Liszt Ferenc Kamarazenekart. De mielőtt Bordeaux-ban hajóra szálltak volna, turnéjuk a Riviérán kezdődött, négy koncertjük színhelye: Menton, Saint-Tropez, Antibes, majd ismét Menton volt. Főszereplőjük, Igor Ojsztrah, aki ezúttal nemcsak he­gedült, hanem dirigált is. — Amint megérkeztünk — mondja Sándor Frigyes —, rögtön kiderült, hogy levelezéseinkbe téves információ csúszott: Igor Ojsztrah ugyanis Bach d-moll kettős, hegedű-oboa versenyét akarta előadni. A velünk utazó Csán­­ky Emília, tehetséges fiatal oboamű­vésznő — még főiskolás — éppen csak ismerte a szólamot, de nem készült rá. Ojsztrah­a műsorára tűzte Haydn Gyász-szimfóniáját is, ezt soha nem játszottuk még. Egy délelőtti és egy rövid kis délutáni próba eredménye­képpen az esti koncert nagyszerűen sikerült. Csánky Emília Ojsztrah mélt­­tó partnerének bizonyult. Igor Ojszt­­rahhal bensőséges közelségbe kerül­tünk, nagyon megszerettük. Például az utolsó estén, amikor már a búcsúfo­gadás is lezajlott, eljött a mi hote­lünkbe, s velünk maradt reggelig. — Milyen volt a találkozás a mese­beli szépségű hajóval? — Ezt a hajót valóban azzal az el­tökélt szándékkal építették, hogy a zene birodalma legyen. Földközi-ten­geri körútjain mindig más-más várost érint, máshol köt ki. Az idei útvonal: Bordeaux, Cádiz — Spanyolország nyugati csücskén­­, Palermo, majd görög földön Nauplion, Kréta­ szigetén Héraklion, visszafelé pedig Paestum, Róma, Cannes. Hangversenyeink zöme a hajón hangzott el, de szárazföldön is játszottunk igen szép helyeken. A közönség, vagyis a háromszáznál több utas, és a szereplő művészek között személyes, csaknem baráti kapcsolat alakult ki. A próbák is mind nyilvá­nosak voltak. Mindennapra jutott két­­három hangverseny, s egy-két zene­­történeti, vagy esztétikai előadás. Mi itthonról azzal az elképzeléssel indul­tunk útnak, hogy ezen a hajón aligha­nem kellemetlen, bosszantó milliomos sznobokkal találkozunk majd. Téved­tünk. A közönség túlnyomórészt lel­kes, hozzáértő hangverseny-látogatók­ból és lemezgyűjtőkből tevődött össze. Még a személyzetet is eszerint alkal­mazták: a kapitány, az orvos, a ki­szolgáló személyzet mind-mind zene­kedvelő. A hajón a szereplők lemezeit is árusították, köztük a mi lemezün­ket is, amelyen Bach Kunst der Füge­­lét játsszuk. — Hány hangversenyen játszott a Liszt Ferenc Kamarazenekar? És me­lyikre emlékszik vissza a legszíveseb­ben? — Együttesünk két hét alatt kilenc­szer szerepelt, öt különféle szólistával. Bordeaux mellett egy régi francia kastély udvarán mutatkoztunk be: Purcellt, Vivaldit, Mozartot és Weiner Leó Első Divertimentóját játszottuk. Weinernek megható sikere volt. Utána a hallgatók megrohantak minket és

Next