Film Színház Muzsika, 1973. július-december (17. évfolyam, 27-52. szám)

1973-10-06 / 40. szám

nagyobb könnyűzenei siker viszont ötvenezer fölött van). — Önöknek kifizetődőbb tehát a könnyűzenét ter­jeszteni ... — A könnyűzenei felvé­telek anyagi sikerével tud­juk támogatni a komoly ze­nei felvételeinket. Vállala­tunk a tánczenei felvételek után úgynevezett kulturális járulékot fizet, amit nagy­részt visszakap a komoly zenei felvételekhez nyújtott támogatás formájában. Vannak bizonyos határese­tek is, így például a Loko­motív GT nagylemezei já­rulékosak, viszont a Déry Pop­ fesztiváljához írott ze­néjükből készült lemez nem az. Érdekes megjegyezni ugyanis, hogy csak a tánc­zenét sújtja az előbb emlí­tett „giccsadó”. Az operet­tet nem. A magyar nótát sem. Éppen ezért a Pop­­fesztivál lemezt mint ope­rettet vagy musicalt adtuk ki. Kialakult árrendszerünk­­kel a komoly zenei művek támogatása érdekében,­­ szemben a tényleges ráfor­dítással, fordított arányban állapítottuk meg az árakat. Az üzleti eladók és a hang­lemezgyári dolgozók szin­tén anyagilag érdekeltek a művészlemezek eladásában, mivel arányosan nő a jö­vedelmük, ha több művész­lemezt adnak el. Tehát ér­demes ezzel foglalkozniuk.­­ Az eddig elmondottak alapján úgy érzem, ezek egy kultúrpolitikus gondjai, ön elsősorban kultúrpoliti­­kusnak, vagy üzletember­nek tartja önmagát? Vagy melyiknek kénytelen lenni inkább? — Ahhoz, hogy jól vé­gezzük feladatunkat, a ket­tőnek minél tökéletesebb egyensúlyban kell lennie. Annál is inkább, mert kul­túrpolitikai feladatunknak (a komoly­zene terjesztésé­nek) is csak akkor tudunk eleget tenni, ha jó üzletem­berek vagyunk. — Mondjon valamit sa­ját lemezgyűjteményéről, melyek a legkedvesebb da­rabjai, mit hallgat legszíve­sebben? — A „mindenevők” kate­góriájába tartozom. A pil­lanatnyi hangulattól és bel­ső szükséglettől függően más-más tartalmú, de majdnem azonos intenzitá­sú élvezetet nyújt számom­ra Bach D-moll zongora­­versenye, Szőllősy IV. con­­certó-ja, vagy a Hair zené­je. S­okszor felrótt szorongá­saimmal, plusz az „itt most aztán produkálni kell és mindenki engem figyel", „na mit tud” gátlásaival vettem részt az első próbá­kon. Ezek a gátlások a pró­ba részemről sikertelenebb szakaszaiban is el-elural­­kodtak rajtam. Ilyenkor dühös vagyok magamra és ingerültségem óhatatlanul kisugárzik a környezetem­re is. Vártam, mikor vált ki Illés Istvánból ellenérzést az én rossz türelmetlensé­gem. Nem váltott ki (és úgy hiszem, ez volt az oka, hogy kollégáimból sem). POLONYI: Miért nem ? Egy utolsóéves főiskolás, aki diplomamunkáját készí­ti el! Én kilenc éve vagyok a pályán, segítséget kelle­ne, hogy jelentsek, ehelyett tudom, „nehéz ember” va­gyok. Hol keserűen ma­gamba vonulok és ilyenkor rendező legyen a talpán, aki megtalálja hozzám az utat. Máskor bőgök a kín­tól. Hol tehetségtelennek érzem magam, hol tehetsé­gesnek, aki nem kapja meg azt a pici lökést, ami a ki­fejezéshez segíti. Az önmagammal való ha­dakozások bénítottak meg nemegyszer pályám során és eredményeztek egy igazi, „ahogy a nagy könyvben meg van írva”, bukást, és ezt követően nem egy olyan alakítást, amely nem volt rossz, nem volt érdektelen, de magán viselte ezeket a belső bizonytalanságokat. Most azt keresem, mitől van az, hogy bár Anya sze­repe végső soron kielégület­­lenséget hagyott bennem, a munka, a próbák miért nem. GYÖNGYÖSSY: Én alap­vetően jó dolognak tartom, hogy amikor a másfél hetes asztali próba után először színpadra kerültünk, már mindenkiben ugyanaz az igény élt a születendő elő­adást illetően. És ez nem egyszerűen attól volt, hogy elfogadtunk egy rendezői koncepciót. POLONYI: Az volt az iz­galmas, ahogy az emberek fokról fokra kinyíltak. És a harmadik-negyedik napon már azok is benne voltak a boncolgatásban (vagy in­kább beszélgetésnek nevez­ném), akik kezdetben res­­tellték hangosan kimonda­ni, amit gondolnak. Vagy azért, mert nem szokták meg ezt a fajta munkát, vagy gátlásból, a kinevezés­től való félelemből, vagy éppen fenntartásból. És az­tán ezek az asztali próbák már izgatott szócsaták vol­tak és egyre inkább jelen volt bennük külön-külön az ember. Olyannak, ami­lyen. Polonyi Gyöngyi: Beszélgetés munkánkról le­ múlt év tavaszán a Miskolci Nemzeti Színház igazgató­ut­jával és egy végzős rendezővel ültem a Berlin presszó­ban. Szerepet ajánlottak, Csehov Cseresznyéskertjének Anyáját. Csodálom Csehovot. Csehovért vállaltam a szá­momra ismeretlen társulattal és a pályakezdő rendezővel a munkát. Amiért megpróbálok Gyöngyössy Katival, Varga alakító­jával, Illés Istvánnal az előadás főiskolát most végzett ren­dezőjével — egy magnetofon segítségével — valamit fel­idézni a Cseresznyéskert próbáiból, az most mégsem Cse­hov, hanem az a szó igazi értelmében vett együttes munka, ami sok, nem remélt emberi és szakmai tanulsággal, fel­fedezéssel gazdagított úgy érzem, valamennyiünket. Színé­szeket és rendezőt egyaránt. 19 •

Next