Film Színház Muzsika, 1973. július-december (17. évfolyam, 27-52. szám)

1973-10-20 / 42. szám

Mese ez vagy dráma? H­a sikerült félreértenem — és miért ne sikerült volna? — a szerkesztői „koncepciót”, feladatom a következő: készítsek ma­gammal egy riportot. A boldog Karinthy-álom! Nos, játsszuk ... — ön, hogy készül a ri­portjára? — Hát úgy ... hogy két nap, két éjjel szitkozódom, mint a mesében — győzd le az őrjítő lustaságod, öreg, aztán szedd a lábad és eredj a dolgodra, ezért kapod a fizetésed. — Ezt úgy értsem, hogy nehezen indul a riportjai­ra? — De még milyen nehe­zen. A magnetofonom nyolc kiló, ha csak két utcányira kell cipelnem, akkor is de­rékszögben érkezem, s az első perceket bizony azzal töltöm az úgynevezett ri­portalanyomnál, hogy ki­egyenesedjem. Ha a harma­dik emeletre kell menni és lift nincs, akkor kiegyenesí­­tés közben még az oxigén­egyensúlyomat is helyre kell állítanom, hogy meg­szokott üveghangjaimat elő tudjam magamból csalogat­ni. — Szeretne mélyebb han­gú riporter lenni? — csa­pok le magamra. — Nagyon! Úgy szeretnék búgni, mint Karády Kata­lin. De hiába, énnekem a kiéhezett egér cincogása adatott meg. Istennek há­la, hogy egyáltalán beszé­lek! — Min dolgozik jelenleg? — Két hete indulóban vagyok Gross Arnold grafi­kusművészhez. — Miért éppen hozzá? (Vigyázat, álságos kérdés. Szemem kétszer körbefor­dítom, hiszen a gondola­taim a mélyről jönnek, megfontoltan válaszolok.) — Azért, mert évek óta figyelem nagyítóval, szem­üveggel, mikroszkóppal Gross túlburjánzó öreg tár­gyait, emberarcú virágait, egymásra zsúfolt, egymást mégsem találó emberkéit, ketrecben­ szabad madarait, bűvészeit, bohócait, lég­gömbjeit. Föl akarom neki nyíltan tenni a kérdést: mi­csoda világot rajzol itten a szemünk láttára? Mese ez vagy dráma? Születés vagy pusztulás? E­gy taxival áthidalunk időt és teret, már ott is vagyunk Gross Arnold­nál, aki így fogad bennün­ket: „Csoda történt! Fü­tyülnek a madaraim!” Nem azt mondja, hogy „csóko­lom”, vagy „jó napot”, vagy azt, hogy „kihez van sze­rencsém?" A sok üres for­maságot mind átugorjuk ezzel a mennyei bejelentés­sel. Én nem sokat teketó­riázom, máris veszem mag­nóra, hogyan fütyülnek a madarai a három kalická­­ban. Ahogy meglátnak én- A magnó elindul CSERES MIKLÓS: A műsorszórási kommunikáció Tulajdonképpen hány éves a rádió ? Tulajdonképpen nem tudom megmondani, noha életem javát a Rádió székházában töltöttem. Két varázslatos év­szám azonban bizonyos fogódzót jelenthet e bizonytalan­ságban. 1893. február 15-én valósult meg először a világon a broadcasting elv: valamilyen műsor sugárzása egy köz­pontból sok, többé-kevésbé távoli színhelyre. A Magyar Telefonhírmondó beköszöntője így hangzott: „Üdvözöljük Budapest lakosságát! Üdvözöljük olyan szokatlan módon, amely páratlan az egész világon. Üdvözöljük az első vá­rost, amelyből a telefonhírmondó az egész világon győzel­mes útjára indul...” A másik történelmi évszáma (az immár vezeték nélküli) broadcasting gondolatnak 1920. november 2.-a. Följegyez­ték a mondatokat, melyeket az alkalmi speaker olvasott ekkor a mikrofonba: „Itt a K. D. K. A., a Kelet-Pittsburghi Westinghouse Társaság rádióállomása. Az elnökválasztás eredményét sugározzuk ...” Hány éves hát a rádió? Tessék választani... Hangos áruház Bertolt Brecht az 1920-as évek végén (mint a Berlini Rádió munkatársa) minduntalan azt tapasztalta, hogy a korabeli társadalom nem készült föl a rádió fogadására, sem az elképzelt, értékes áru, a műsor előállítására, sem a piac megteremtésére, hallgatóság toborzására. De ez csak az első időkben okozott némi bizonytalanságot. Ahogy „játszadozni"­kísérletezni kezdett a mikrofonnal, kiderült róla, hogy „mindenevő állat": nemcsak a zenét és a szö­veget fogyasztja szívesen, de érdekli a színház, sőt az ope­ra is. Ennélfogva „mindent tud”. Stúdiója hangversenyte­rem, előadói pódium, tanterem, kávéház, újságszerkesztő­ség, háziszínház, sőt házimozi is — a maga módján. Nagy szerencséje a rádiónak, hogy Brecht-szerű munka­társai idejekorán fölismerték a benne lappangó, igazi le­hetőségeket; azaz, hogy ne csupán szórakoztató, műsorké­szítő és -szétosztó üzem legyen, egyrészt alkalmas mé­dium az emberiség kulturális örökségének terjesztésére, másrészt arra, hogy a közérdekű eseményeket közügyekké változtassa át. A műsor a házmestereknek készül ? A félévszázados rádió szilárdan beleépült a környező világba, az emberek hétköznapjaiba. Ez a helyzet az emlí­tett nagy lehetőségek jövőjét sugalmazta, de egyben a T- 18

Next