Film Színház Muzsika, 1973. július-december (17. évfolyam, 27-52. szám)

1973-10-20 / 42. szám

TELEVÍZIÓ televízió televízió .Ötven huszár volt akkor a szabadság” Szüret Ozorán M­e­egejtően szép dunántúli táj. Szelíd íve­lésű déli lejtőin kárminvörösre piro­sodnak a szőlőlevelek, mézesre érnek a tűrtök. Pesthez közel, Zsámbék mellett ta­láltak rá és vették birtokukba a felvevő­gépek, hogy két hét alatt díszletként meg­örökítsék színeit. Ennek a falunak, ennek a gyönyörű kör­nyéknek a felfedezése egy mű újrafelfede­zésével párosult. Az ötvenes évek elején, 1848 centenáriumának sokáig lobogó han­gulatában készült a dráma, Illyés Gyula Ozorai példája, amelyet most Kardos Fe­renc rendezésében alkalmaznak televízió­ra. Az öreg temető szűk útján, a benőtt sí­rok, régi sírkövek között csak annyi az út, hogy két ember elférjen egymás mellett, így azután hosszan kígyózik a temetői me­net, amely annak a férfinak holttestét, négy vállon emelt tetemét kíséri a présház felé, ahonnan karót kapva kezébe, elindult, hogy vezesse az ozoraiak maroknyi csapa­tát. Egészében véve mégsem szomorú törté­net ez, mert bizonyítani tudja, hogy a nép nagyszerű tettekre képes, ha jól látja a maga igazát. Illyés Gyula, aki Siklós Olgával a forga­tókönyvet is írta, egyszerűbbé, anekdotiku­­sabbá, játékosabbá tette a történetet Milyen példát is adtak az ozoraiak? Nemcsak a nagyszerű tettekét, hanem a furfangét, a paraszti leleményét! Amikor a magyar szabadságharc leveré­sére érkezett császári csapatok a békés szü­­retelők üstjeinek tüzét tábori főzőhelynek, mozsárágyúik durrogását harci zajnak, énekes körmenetüket hadmozdulatoknak vélik, azt mondja Börcsök József — Bes­senyei Ferenc egykori szerepében most Cserhalmi György —: „... azok leszünk, aminek hisznek, katonák .. És füstölnek, vonulnak, szüretelnek to­vább az ellenség megtévesztésére. De ha úgy hozza a sora, ha a haza érde­ke úgy kívánja, fegyverrel is elindulnak... „ ... ötven huszár volt akkor a szabadság ennyi volt itt a nemzet, a magyar és szemben, hozván a császár parancsát tízezer fő tizenkét ágyúval...” A messzehangzó népdalok — Mártha István főiskolai hallgató zenéje, ozorai, iregpusztai, iregszemcsei gyűjtés — ide­­vonzzák a bámészkodókat. Annál is in­kább, mert, mint akkor Ozorán, itt is szü­retidő van. A rendező számított az érdeklődő nézők­re — és szerepet osztott rájuk! A hivatá­sos statiszták helyett közülük válogatta ki az ozorai szüretelő népet. Ugyanakkor, ha nincs egyéb dolguk, a jelenetek mai nézői­vé válnak, így, mint egy keretjáték, az Ozorai példa szabadtéri előadását a hely­beliek nézelődése övezi. A „színpadi” jeleneteket ezenkívül há­rom amatőr együttes táncai választják el egymástól. Ők valóságos, élő függönyként szerepelnek, egyszer-egyszer még a szerep­lők is közülük bukkannak elő. Az operatőr, Halász Mihály kamerája vá­logat aztán az egészen közeli, egy ember­arcra komponált, vagy akár egy egész sző­lőhegyet átfogó képek között. A domboldalon tájba simuló présház. Csak a belsején látszik, hogy díszlet­nek építették, meg abból, hogy nem bújik a hegy lábához, pincesorba, hanem magá­nyosan, fennen billenti nádtetejét, mintha büszke lenne rá. Éppúgy, ahogyan Illyés műve vállalja színpadi eredetét, színmű­voltát, amelyet most, az 1973-as esztendő varázslatosan szép vénasszonyok nyarán, szüretkor, egy kis dunántúli falu népének okulására — később meg több millió tévénézőnek — el­játszottak. Torday Aliz Szüret Ozorán — Koncz Gábor, Piros Ildikó Sándort siratják — Oszter Sándor, Szacsvay László és Raksányi Gellért

Next