Film Színház Muzsika, 1973. július-december (17. évfolyam, 27-52. szám)

1973-10-20 / 42. szám

Keszi Imre zenei levele kétféle énekesek­ről találkozások nagy estéje volt az Erkel Színházban az a nem egészen két óra, amely idő alatt Dietrich Fische­r-D­­­e­s­k­a­u és Szv­ja­to­szláv Richter Hugo Wol­fnak Eduard M­ör­­ke verseire írt dalait adták elő. (A két órába a szokatlanul nagyszámú ráadást is beleértve, az egész műsornak közel harmadrészét.) Az első találkozás tulajdonképpen már több mint nyolcvan éve megtörtént, amikor a fiatal bécsi dalköltő felfe­dezte a maga számára a század­ középi népies-romantikus sváb költő líráját és megalkotta első nagyszabású soro­zatát. A második találkozás az volt, amikor az énekes ehhez az egyéniségé­hez, előadói és hangkarakteréhez talán legközelebb álló anyaghoz nyúlt, a harmadik pedig a legnagyszerűbb partnerral való társulása volt. Richter mint zongorakísérő­ szinte pazarlás­ként hatna, ha az ember nem tapasz­talná, hogy ezeket a dalokat a zongora nem kíséri, hanem legalábbis a klasz­­szikus-romantikus hegedű- vagy csel­lószonáták zongoraszólamával egyen­rangú szerepet játszik bennük, márpe­dig Fischer-Dieskau van olyan part­ner, mint azok a mesterei a szólóhang­szereknek, akikkel egy Richter is le­ülhet szonátázni. Ritka élmény volt ezeket a különösen ritkán hallható re­mekműveket ettől az egyedülálló mű­­vészpártól hallani. Fischer-Dieskau művészete körül néhány éve elég éles polémia folyt szakmai körökben. A modern énekes­stílusról, de elsősorban róla és Birgit N­il­so­nról állították, hogy előadás­módja nem elég szenei”, hogy megfe­ledkezik a zenei mondatszerkesztés­ről, arról, hogy az énekben elsősorban a vonalak összekötése és elhatárolása, a legato a fontos. Szemére hányták, hogy túlságosan részletező, túl nagy jelentőséget ad egyes hangoknak, az egész rovására. Valamiféle „pun­k­­tualizmussal” vádolták. Nyilvánvaló, hogy ez a vád, a zene teljes területére kiegészítve, azonos azzal, amit a mo­dern zeneszerzéssel szemben emleget­nek: a klasszikus szerkezet megbontá­sának vádja. De a legato, a hangkép­zés, talán még az intonáció tisztasága is olyan követelményei az énekhang­nak, amelyek nagyon is korhoz és stí­lushoz kötöttek. És itt természetesen nem csak arról van szó, hogy más­képpen kell énekelni Bellinit vagy Do­nizettit és másképpen Schönberget, Webernt, de arról is, hogy másképpen énekeljük m­a Bellinit vagy Händelt, mint Bellini vagy Händel saját korá­ban — már csak azért is, mert sejtel­münk sincs róla, hogyan énekelték őket a saját korukban — és másképp, mint akármikor máskor. A fennma­radt ős-hanglemezek, például Ade­lina Patti néhány felvétele, nem­csak a primitív kivitelezésük miatt hangzanak idegenül számunkra, ha­nem az énekes elképzelése is egészen más, mint a miénk. És, ha úgy te­tszik, Fischer-Dieskau valóban „punktualista”, valóban más felfogása van a zene analíziséről, a dal részekre bontásáról, mint pél­dául Battistininek volt. Valószínű, hogy ő is másképpen énekelné Belli­nit, mint ahogy Wolfot énekelte, de­hát éppen ezért Wolfot énekli és nem Bellinit. Kétségtelen az is, hogy in­kább a dobogóra termett, mint a szín­padra: egész valója inkább hajlik a közvetlen, mint a közvetett kommuni­kációra, nem szerepjátszó művész. Ezért illik oly kitűnően művészete a szintén rendkívül közvetlen, eruptív Richteréhez. Minden összeszokottsá­guk, összetanultságuk ellenére — vagy éppen ennek segítségével — előadá­sukban megvan a rögtönzés frisses­sége, újra és újra együtt örülnek a születő hangzásnak. A modern zenélés sokféle ál-aleatorikus próbálkozása, mechanizált véletlenség-kultusza mel­lett ez az aleatorika igazi, tiszta, művé­szi gyökere: annak felfedezése, hogy az élő zene örök változatosság. És ez persze legalább annyira az előadó mű­vész dolga, mint a szerzőé, aki tulaj­donképpen az állandóságot képviselné. (Erre a kérdésre a Zenei Hetek egyéb élményei még visszatérni kényszeríte­nek.) Wolf Mörike­ dalai pedig különösen alkalmasak erre a legfelső fokú rög­tönzésre: egy passzív és rendkívül ér­zékeny személyiség mindenre reagálni képes fantáziája, hallatlanul sokolda­lú muzikalitása, finom irodalmi kul­túrája szólal meg ezekben a dalokban. Nem a szavalóművész minden árnya­latban kidolgozott felfogása válik itt muzsikává, hanem az otthon magá­nyában olvasott vers pillanatnyi ér­vényű belső visszhangja. És ez az impresszionista lehelletű érintés teszi lehetővé az előadó számára, hogy ma­ga is hozzátegye a saját pillanatát. A mindig újra átélt élmény miniatűr drámája zajlik le megzenésítésben és reprodukcióban, akár a Tűzlovas zu­hatagos balladájáról, akár a Búcsú vad fintorú gúnyolódásáról, akár az utolsó ráadásnak adott Weyla-dal föl­döntúli szépségű dalolásáról beszé­lünk. Fischer-Dieskau tulajdonképpen nem önmagában, materiálisan szép, hanem ezerféle megvalósíthatóságában egyedülálló hangja ezeken a dalokon át valóban végigmehet a lehetőségek egész skáláján, a bel cantótól a száraz, szinte tényközlő prózabeszédig. Amint­hogy Richter számára is ezer lehetőség adódik a végtelenül képlékeny, szín­reagens, mindig a lélek eleven moz­gásával teli, hol kommentáló, hol lí­raian eláradó zongoraszólamban. Az emberi élet kevés legnagyobb művé­szi élményei közül való volt ez az este, és egy jelentős énekprodukcióval ajándékozott meg bennünket a múlt hét, Anja Sil­j­á­éval. Nos, Anja Silja viszont színpadi énekes, szerepjátszó művész a javából. Az a dobogón is. És Schönberg „Vára­kozás” (Die Erwartung) című „mono­drámájának” énekszólama nagyszerű volt, így, drámai operafelfogásban, aminthogy egy más karakterű énekes­nő bizonyára meg tudott volna győzni afelől is, hogy tulajdonképpen lírai műről van szó. De ez már Schönberg művészete: ez a kétarcúság, ez a hang­súlyos, kihívó fordulatpont jelleg. Schönbergnek az a korszaka ez (a da­rab 1909-ben keletkezett), amelyben a hagyományos és az új a legarányo­sabban és leglogikusabban egészítik ki egymást. A nagy énekes művek közül a Gurre-dalok még Wagner, sőt egy kissé Brahms szellemét, technikáját tükrözik, a Pierrot Lunaire pedig már teljesen eloldódott a régimódi zenekar és még inkább talán a hagyományos éneklés szellemétől. A Várakozás drá­mai mesét ad elő, ennyiben opera, de ez a dráma egyetlen szereplő, egy névtelen asszony lelkében tükröződik, ennyiben líra. Marie P­appen­­heim szövegkönyvének hősnője egy­re növekvő extázisban várja, majd ke­resi szerelmesét, aki nem jött el a ta­lálkára, félőrülten vág neki a látomá­sokkal teli, éjszakai erdőnek s a tisztá­son rábukkan a férfi holttestére. Hosszú monológban veszi lassan tudo­másul a valóságot és vallja be magá­nak — inkább csak sejtetésszerűen —, hogy tulajdonképpen ő maga ölte meg a férfit, akit mégsem szűnt meg tovább várni és így marad meg most már mindörökre a várakozás feszültségé­ben. S­chönberg zenéje, mint mondottuk, a fordulat pillanatában készült. Zenekara a tradicionális nagyzenekar, hangzása még a trisztáni zenéé, de a végső feloszlás állapotában. A tonális, de a régi tonalitásról való tüntető le­mondás szellemében, vagyis, valamely sajátos, negatív módon mindvégig utal a régire. A wagneri operastílus és módszer szinte szemünk láttára sem­misül meg, bomlik motívumokból flaszkulusokra, témákból tématöredé­kekre, mintegy a szabad versnek ab­ban az állapotában, amelyben még végső nyomait érezteti valamely rit­mikus elgondolás, de amelyet, ha nem volna sorokra tördelve, jó lelkiisme­rettel olvashatnánk emeltebb hangú prózának is. Anja Silja nagy vivőerejű hangja, drámaian lüktető recitációja, csak pillanatokra engedélyezett, de annál zengőbb ariozitása mindig arányban van a schönbergi zenekar hangvízióival, hiteles tükre a szenve­dély pokoltüzében lobogó léleknek. Az MRT zenekar és az ezúttal megint nagyszerű Lehel György meggyő­zően bizonyították be, milyen modern ma is ez a hatvannégy esztendős mu­zsika.

Next