Film Színház Muzsika 1974. január-június (18. évfolyam, 1-26. szám)

1974-04-06 / 14. szám

— Régebbi díszletei közül melyik a kedvence? — Talán a Pelléas és Mélisande színpadképét szeretem legjobban. Fő­képp az első felvonásban az erdő fur­csa, sejtelmes hangulatát... — A Poppea díszletének merész új­szerűsége estéről estére ma is meg­kapó ... — Henry Moore budapesti kiállítása inspirált erre. Forray olykor elégedetlenkedik is önmagával: a Wagner-operák színpadi világát eleinte idegennek érezte. Ahogy mondja: Az istenek alkonyának a tervezése közben érezte, hogy való­ban közel férkőzött hozzá. Olykor kirándul más színházba, más műfajokba, ő tervezte a Hegedűs a háztetőn látványos, szép díszletét is. Munkabírása elképesztő. A lombar­­dokkal párhuzamosan nemcsak az augsburgi Trisztánt tervezi, hanem a Margitszigeti Színpad Aidáját és Me­­fisztotelészét, sőt a fertőrákosi Bar­langszínház nyári Trubadúrját és a szombathelyi Plautus előadás színpa­dát is. Művészetének megszállottja. Lángol, lobog, amikor dolgozik. Az Operaház vezető díszlettervezőjét most tüntették ki az Érdemes Művész rangjával. — Jó érzés, hogy megbecsülik a munkámat. Elégedett vagyok az éle­temmel. G. M. MÁRK TIVADAR Négy évtized Márk Tivadar neve és munkássága négy évtized óta fonódott össze az Operával. Halkszavú, szelíd és ki­egyensúlyozottnak látszik, fantáziája jobbára jelmezkompozícióiban, maszk­terveiben tobzódik, csaknem kétszáz­ötven opera és balett sorakozik eddi­gi repertoárján. A régi nagyok közül, akik Radnai Miklós igazgatósága óta egyhuzamban voltak tagjai az Operá­nak, ő az egyetlen, aki ma is hajdani posztján dolgozik. Sőt, hogy, hogy nem, az utóbbi időben előadásról elő­adásra megint fölfedezik gazdagon áramló ötleteit, látásmódjának rend­kívüli kultúráját, elképzeléseinek bra­vúros megvalósítását. A Macbeth, a Don Carlos háromszáznál több jelme­ze, a három Bartók-mű, a Vérnász, a Bűn és bűnhődés, a Sámson, a Jenufa — hamarjában ezek jutnak most eszembe. Az Operaház vezető jelmeztervező­je, voltaképpen három műhely feje: a jelmezeké, a fodrászé, a cipészé. — Jól képzett munkatársaim nél­kül, olyan volnék, akár a hegedűmű­vész hegedű nélkül ■— mondja szeré­nyen de egyszersmind némi büszke­séggel is, hiszen munkatársai az együttműködésben tanítványaivá is váltak. — Milyen a közérzete az Operaház­ban? — Nagyon jó. Direktoromtól sosem kérek szerepet, mégis a legszebb fel­adatokkal bíz meg. S nem volnék őszinte, ha elhallgatnám, mennyire örülök a Kiváló Művész kitüntetésnek. 1934-ben, amikor elvégezte az Ipar­­művészeti Főiskolát, altiszti státusba került a Operaházhoz. Második dip­lomáját a felszabadulás után szerezte meg: a színházak még romosak voltak, amikor az egyetemen Gere­­vichhez iratkozott be művészettörté­netre. — Szerencsém volt — meséli —, gyerekkorom minden nyarát Hollan­diában töltöttem, Wernink nevű csa­ládnál, ők neveltek engem a művészet szeretetére, a deventeri Rijks mú­zeumban már akkor minden kép sze­mélyes ismerősöm volt. — Beleszól-e a mai divat az operá­ban a maszkok, jelmezek stílusába? — Mondhatnám így is: a mai divat minden színpadi effektust lelopott a hétköznapi viselet számára. Az utcai ruhák harsány színeit és formáit hova­tovább nem tudjuk túlszárnyalni. A színpadon kívül a férfiak szakállt meg lobogó hajat növesztenek, de ezt a színpadon nem kedvelik, mert elföldi az arcjátékot. Ma kevesebb a maszk, és több látható a természetes arcvoná­sokból. A kosztümök stílusa némiképp mégis változott, talán azért is, mert nem dolgozunk az örökkévalóságnak. Az operákban a műszálas anyagok ki­sebb aplikációkkal vagy festéssel a leglátványosabb brokátokra alakítha­tók át. A balettszínpadon ellenben a műszálas anyag sosem éri el a japán selyem libegő szépségét és a selyem muszlinét, amely úgy száll a levegő­ben, akár a cigarettafüst. — Melyik operához tervezett jelme­zét szereti leginkább? — Mindig a legújabbat. Egyébként az a jó jelmez, amelyet jóformán ész­re sem vesznek. A maszk meg a jel­mez nem szólózik, hanem az együttes megjelenítés szerves része. — Mit érez közelebb magához, az operát vagy a balettot? — Operadrukker voltam mindig, és az is maradok. — Márk Tivadar kosztümjei a Jenufában MOLDOVÁN STEFÁNIA Örök tanulás Szeretetreméltó lény. Márcsak azért is, mert mindig tréfálkozásra, neve­tésre áll a szája. S humorát többnyi­re csípős öniróniával is fűszerezi. Mintha rosszkedvét is jókedvbe bur­kolná. Amikor találkozunk, külföldi turné­ról érkezett haza. Odesszában és Lvov­ban vendégszerepeit, mindkét város­ban a Toscát meg A trubadúr Leonó­ráját énekelte. — Hogy sikerült? — Én meséljek önmagamról? Ez a közönség meg a kritikusok dolga. Re­mek tenorista volt a partnerem, hu­szonhat éves, két méter magas, és sej­telme sincs arról, hogy milyen varázs­latos a hangja. Moldován Stefániáról időnként meg­írjuk hogy most is évről évre fej­lődik. Mi ennek a magyarázata? — Későn élő énekes vagyok, és hi-

Next