Film Színház Muzsika 1974. január-június (18. évfolyam, 1-26. szám)

1974-04-06 / 14. szám

VARGA MAGDA Van Varga Magdának egy Carmen-kosztümje. Nem is kosztüm ez olyan értelemben, ahogyan a szót a színpadi ru­hákra értjük. Semmi dísz rajta, semmi furcsaság, csakugyan ilyet hordhat egy spanyol ci­gánylány a dohánygyárban, ilyen tüzes narancsszínűt, már­­már vörösbe hajlót, amelynek felületén nagy fehér pettyek oldják föl a lángolni kész egy­hangúságot. S ettől kap a hét­köznapi női ruha színpadi kosz­tüm-jelleget; ezek a kerek fe­hér foltok — hol szabályos, hol szeszélyes ritmusú váltakozással — teszik, hogy egy öltözék iz­galmas részvevőjévé lesz a já­téknak, s egy izgalmas jellemet segít kifejezni. Nem tudjuk, ki tervezte ezt a színpadi ruhát. Nyilván ugyan­az, akinek a csempészútra vagy a negyedik felvonásra elképzelt kosztümjei már kevésbé tértek el egy sokévtizedes Carmen-ha­­gyománytól. Ám ezt, az első meg a második felvonásban vi­seltet: meg merte forgatni a fehér pettyekben. Az is lehet , Varga Magda sa­ját leleménye a sikerült kosz­tüm. A debreceni Csokonai Színház mezzoszopránja tehát Bizet hős­­nőjeként tűnik elénk legelőször. A mezzoszoprán a dohánygyári munkaruhában, érdekes délszaki szépségével az arcán, s egy nagy szerep fölé­nyes tudásával a hangjában, já­tékában. Hallottuk-láttuk ezt a Carment Debrecenben, vendég­ként a budapesti Operaház elő­adásán, a Csokonai Színház Ba­laton körüli turnéján . Varga Magdának alighanem ez az a szerepe, amelyre a „parádés” jelző leginkább illik. Természe­tesen olyanok társulnak mellé, mint az Aida Amnerise, A tru­badúr Azucenája vagy a Gio­­conda vak asszonya. De mint­hogy egy vidéki operaegyüttes játékrendje — s a társulat lét­száma — nem csupán a nagy mezzoszerepekre ad lehetőséget, ott sorakoznak az említettek (s a nem említettek!) mellett a kis szerepek: a Lolák, a Lucia né­­nék, az Alisa társalkodónők, ott van a Manon Lescaut Egy Ze­nésze is. Az úgynevezett „kicsit” és az úgynevezett „nagyot” egymás után, egymás szomszédságában megoldani, élményszerűen ezt is, azt is — egy debreceni ope­raénekesnőnek ez a sajátos helyzete is teszi Varga Magda pályafutását, repertoárját oly gazdaggá, annyira sokszínűvé. (­s­­ó) NEPP JÓZSEF Főcím: Hajnalodik. Távol felkel a nap. Aztán amint közelítünk a kép­re, kiderül, hogy nem a nap, hanem a Nepp kel fel. Nepp József érdemes művész felkel a székről, zavartan pirkadva odajön hozzám és így kér­lel: Nepp gondfelhő mögé búvik. Az író sötéten látja a forgatókönyv jövőjét. E sötétben Nepp eltűnik. Helyén pusztaság. Az író stop­ trükkel ott­terem és a pusztába kiált. Nepp előbukkan, és kétségbeesésé­ben hüvelyknyivé zsugorodik össze. Úgy könyörög. NEPP: Ne írj rólam. Nem szeretem az ilyesmit... IRÓ: De írok! Méghozzá élet­rajz­filmet! És ha ellenkezel, magasztaló ékesszólást alkalmazok veled szem­ben! NEPP: Csak azt ne! Akkor a föld alá süllyedek! ÍRÓ: Hát jó! Akkor csak trükkös ri­portrajzfilmet írok rólad. Groteszket, fanyart. Nepp tovább töpörödik, de mint annyiszor, hamar megnő az író sze­mében, emberi nagyságúra. Az író azonban az előzmények után már nem meri ezt az emberi nagyságot­­ kihangsúlyozni. Nepp némileg meg­nyugszik. Az író ravaszul: Készül a legújabb Gusztáv

Next