Film Színház Muzsika, 1974. június-december (18. évfolyam, 27-52. szám)

1974-09-07 / 36. szám

MEGINT TAPS. Miért foglalkoztat annyit ez a téma? Talán azért, mert a kabaré ránevelt a taps megbecsülé­sére. Ha egy pár perces tréfa után a függöny taps nélkül megy le, az ment­hetetlen bukás. Ott nem lehet ma­gyarázkodni, mint a nagy színházak­ban, hogy mi nem spekulálunk a kö­zönség tetszésére, nem vadászunk ha­tásra, egy kabarészám életrevalóságát kizárólag a poénjára felhangzó taps hitelesítheti. Éppen ezért, amikor jó negyven esztendeje igazgató voltam a Komikusok Kabaréjában, kitaláltam egy különleges módszert a siker biz­tosítására. Főpróbán odaálltam a füg­gönyhúzó mellé, és amikor egy-egy tréfában, közel a befejezéshez jól el­sült a poén, engedd , mondtam, és már hullott is a függöny. Biztos, hogy a közönség néha hiányolt valamit, az elhagyott véggel itt-ott maradt tisz­tázatlan vonal, de mit bántam én, amikor elértem, hogy ily módon mű­soromban minden számot taps jutal­mazott. Módszeremet szívesen átengedem a jelenlegi és eljövendő kabaréigazga­tóknak, de óvatosságból megemlítem, hogy a Komikusok Kabaréja egy évad után csődbe jutott és bezárta kapuját. TAPSSAL BEJÖNNI. A népszerű­ség csalhatatlan jele. Csak a kedven­ceit fogadja színpadra lépésükkor tapssal a közönség. Nem csoda, hogy az operett sztárjai mindig is ragasz­kodtak a hatásos bejövetelhez. Honthy­­ról az a legenda járja, hogy lépcsőn szeret bejönni, illetve lejönni. Hát ez rágalom. Sok szerepet írtam és átír­tam a számára, kitapasztaltam a for­télyait, megismertem a gondolkodását. Dehogyis szereti ő a lépcsőt, még a De­res utcai villájában sem, nemhogy a színpadon. Hannuska megelégszik a legegyszerűbb, legszerényebb bejöve­tellel, csak egy kívánsága van: elő­zőleg beszéljenek róla. Sokat. A szub­­rett, a táncoskomikus, a buffó, a re­­zonőr, mindenki. Hogy így Fleury, meg úgy Fleury. Fleury ezt mondta, azt mondta. Madame Fleury már elindult, rövidesen megérkezik, és a többi, és a többi... Ha ezek után egy lakáj, vagy egy frakkos úr harsányan bejelenti, hogy Madame Fleury megérkezett és belép Honthy, kíváncsi vagyok, ki az, aki megállja taps nélkül? Jobb, mint a lépcső. A MÉLTATLANUL ELFELEJTETT Sziklay József, aki a két háború kö­zött nemcsak mint kitűnő táncosko­mikus, hanem mint rendező is nevet szerzett, egyik operettjében sehogyan sem tudott magának jó bejövetelt ki­alakítani. Már az is rossz volt, hogy vele kezdődött a darab. Függöny fej, főúri kastély hallja, éjszaka, vaksö­tét. Sziklay betörőt játszott, akinek halkan, lábujhegyen kellett beoson­nia. De hát a sötétben, még ha világít is maga előtt egy zseblámpával, nem ismeri föl a közönség és így elmarad az üdvözlő taps. Annak pedig nem szabad elmaradnia. Tapssal kell be­jönni. Sziklay Jóska megoldotta a problémát. Mielőtt belépett a színpad­ra, a kulisszák mögött felordított: — Jövök már, jövök! Aztán halkan, lábujjhegyen beosont, ahogy az már egy betörőhöz illik. De a közönség felismerte jellegzetes hang­ját és felzúgott a kedvencnek kijáró taps. Ami pedig a logikátlanságot il­leti, hogy egy betörő kiabálással fel­kelti magára a figyelmet, az senkinek nem szúrt szemet. Adódtak az operet­tek világában ennél vaskosabb értel­metlenségek is. De ez már egy másik téma, talán egyszer majd visszatérek erre is. TAPSSAL ELMENNI. A jó „ab­­gang” a színész számára főnyeremény. Herendy Manci, a nemrég elhunyt szép hangú dizőz, a füttyös primadon­na, ahogy fénykorában nevezték, mi­közben a legzajosabb sikereit aratta, képtelen volt tapssal elmenni. Pedig magánszámaiban, amelyeket egy idő­ben én írtam, sok hálás poén adódott. Hozzá még, ami kabarészínpadon rit­kaságszámba ment, könnyedén kivágta a magas cét, meg is kapta rá mindig a tapsot. Remekül utánozta Alpár Git­tát, Bársony Rózsit, Rajna Alicet és több népszerű pályatársnőjét, a paró­diákra is minden alkalommal „bejött" a taps. De a leghosszabban tartó mindig a fütty után. Csodálatosan tudott fü­tyülni, egy énekesmadár is tanulhatott tőle. Éppen ezért ügyeltem rá, hogy számaiban alkalma legyen füttyművé­szetet érvényesíteni. Egy optimista strófa, hogy fütyülök a búra, meg a gondra és már jöhetett a füttykoncert. De arra már nem tudtam rábírni, hogy a füttyel egyúttal fejezze is be a szá­mot, pedig az utána feldübörgő tapsra egy negyedóráig is hajlonghatott vol­na, ha egyáltalán elereszti a közönség. Nem. Ő ragaszkodott a „búcsústrófá”­­hoz, amely valahogy így szólt: Kuplémnak vége, ez volt a vége, tehát most búcsúzom. Tapsolj hát nékem, tapsolj csak szépen, te drága publikum ... De a drága publikum nem tapsolt. A füttyre már kitapsolta magát, nem maradt semmi a tenyerekben. Így a művésznő rendszerint taps nélkül tá­vozott. A kabaréban el is neveztük „Herendy-poén”-nak az igazi csatta­nót követő, húzásra kívánkozó, feles­leges toldalékot. Herendy Manci utolsó éveiben visz­­szavonultan élt. Nyaranként a Szent István körúti eszpresszók teraszán lehe­tett látni, mindig magányosan és min­dig nagyon elegánsan, szinte színpad­ra készen. Pedig a szereplés már csak az emlékeiben élt. Amikor elment, se­hol egy árva szó, egyetlen újság sem emlékezett meg a füttyös primadonná­ról. Utolsó útjára is alighanem csak egy-két barátnő és a ház lakói kísér­ték el. Szegénykém, nem tudott jól elmen­ni. KELLÉR DEZSŐ Elnézést kérő, leltározok (Naplómból)

Next