Film Színház Muzsika, 1975. január-június (19. évfolyam, 1-26. szám)

1975-01-04 / 1. szám

Barbárok GORKIJ-BEMUTATÓ A VÍGSZÍNHÁZBAN T­alányos, nehezen értelmezhető mű­nek tartották a színházi világban Gorkijnak ezt a drámáját, s tán ezért is kerülték. Hiszen még arra sem egy­szerű válaszolni, kiket tekint s nevez Gorkij „barbároknak”? A játék szín­helyéül választott isten háta mögötti kisváros régi lakóit, tunya nemeseit, unatkozó, tétlen, álkonfliktusokba bo­nyolódó kispolgár-értelmiségét, kor­rupt polgár-hivatalnokait vagy a vá­roska állóvizét fölkavaró, kívülről jött vasútépítőket, akik egy másfajta élet programjával érkeznek, de személyi­ségük nincs harmóniában ezzel az új programmal? A mű szövege szerint, egy tragikus pillanat után a helybéliek nevezik barbároknak az ideérkezetteket, míg emezek vadembereknek nézik s mond­ják a „régieket”. De vajon Gorkij, ő maga, kit ítél meg? A Barbárok az 1905-ös oroszországi forradalom bukása után született, an­nak egyik írói reflexiójaként. A mű­ben nemcsak Gorkij fájdalma és ke­serűsége visszhangzik, de a kutató szándék is jelen van: kik, miféle em­berek lehetnek alkalmasak egy gondo­lat továbbépítésére? A forradalom időleges bukása után, az új helyzetben kivel köthet szövetséget a munkás, aki bár ebben a drámában személye­sen nincs jelen, de akinek történelmi jelenléte áthatja az egész művet. Gorkij ezzel a szemmel vizsgálja mű­vének szereplőit, s noha egy-két ki­törni vágyó, tisztességes fiatalban föl­csillantja az értelmes és tevékeny élet lehetőségét, főszereplői nem állják meg szigorú mércéjét. Gondolatokban, életvitelben, eszményekben és érzel­mekben zűrzavar és bizonytalanság jellemzi őket. Itt mindenki másként képzeli el a világot — ha ugyan van róla képe —, mindenki mást akar és mindenki mást szeret. S ezek a sze­relmek is: megfogalmazhatatlan vá­gyak, valami mást helyettesítő indu­latok s a kielégítetlen képzelet szülte őket, s nem a valóság. Ezt ismeri fel Nagyezsda, az adófelügyelő regények­ből élő, magát a regények világába­ képzelő felesége, a dráma egyik leg­jellegzetesebben „orosz” nőalakja, aki­nek a felismerés után — a csalódás után — nem marad más választása, mint az öngyilkosság. E­z a tragikus epizód azonban, bár záróakkordja, nem lényege a drá­mának. A lényeg: a kor bizonyos típu­sainak írói mérése, vizsgálata. S e szellemi-érzelmi nyomozásban Gorkijt jobban érdekli „az új emberek” ka­raktere, mint azoké, akiket Csehov „tűnt emberek”-ként jellemzett, s ma­gának Gorkijnak a megítélése szerint felülmúlhatatlanul ábrázolt. Talán e Csehov iránti — és Gorkijnál ugyan­csak ritka — elragadtatás, csodálat van jelen a „vidékiek” e drámabeli rajzában, s ettől érezzük úgy néha, hogy Csehov is szól a színpadról. Mert a gorkiji közlés lényegét a Barbárokban „az új emberek” hordoz­zák. Legelsőbb a két vasútépítő mér­nök, Ciganov és Cserkun. Nekik kel­lene e trojkás-vodkás, megmerevedett életet újjáformálni, nemcsak a vasút hangjával, gőzével, gyorsaságával, de önmaguk példájával. S ők is megbuk­nak a mércén — ezért barbárok. Cserkun a mű első jeleneteiben mintha még megfelelne a gorkiji igénynek. Koncepciózus, határozott, őszinteségre törekvő, ha kell szóval, ha úgy fordul, akár ütéssel is szinte ki akarja pofozni tunyaságukból, ha­zug és álmos világukból a helybeli „volt­ embereket”. Ebben a határozott, céltudatos fiatal férfiban véli megta­lálni Nagyezsda a maga regényhősét. Beleszeret. És Cserkun megriad, ön­magától, a következményektől, a fele­lősségtől. Közvetve hát éppen az ő riadalma — belső gyávaságának lelep­leződése — okozza a tragédiát. Ciganov egyszerűbb képlet. Ki­égett, elhasznált, cinikus világpolgár. Ő azután bizonyosan alkalmatlan a környező világ áthangolására. Pedig íróilag „szépen díszített” figura: okos, szellemes, játékos. Gorkij minden esélyt megad neki. Ám a darab e leg­hatásosabb szerepe éppen azért for­málódott annyi gonddal, hogy Ciga­nov ellentmondásosságában a legem­lékezetesebben érvényesüljön az írói ítélet, ezzel a magatartással nem lehet közelíteni az orosz valósághoz. De a későbbi korok valóságához sem. Ez a mű hangsúlyos időszerű mondan­dója. Gorkij egy írótársának, Szkitalec­­nek címzett levelében mondja: „... dekadensnek lenni olyan szégyen, mint vérbajban megbetegedni”. A gorkiji haragot és fájdalmat, a Barbárok ítélő szándékát ponto­san érzékeli, s a mű alapos elemzése után finom, hatásos eszközökkel fo­galmazza színpadra Horvai István. Rendezői felfogásának erényei minde­nekelőtt a három talán legfontosabb színpadi figurában érvényesülnek. Szegedi Erika a vágyak erejével, s Nagyezsda szép lobbanékonyságával hitelesíti a tragédiát. Somogyvári Ru­dolf remek Ciganov: teljes karakter­rajzot ad erről a cinikus emberről, s úgy tudja megidézni azokat a pillana­tokat is, amelyekben magához han­golja hallgatóságát, hogy közben ér­vényesíti a gorkiji ítéletet. Koncz Gá­bor játssza Cserkunt: markáns, erő­teljes. Talán csak ott marad némiképp adósunk, ahol bizonyítania kellene, hogy Nagyezsda halála egyúttal Cser­­kun bukása is. Az összehangolt együttes Borovszkij praktikus, légkört teremtő díszletei között, a legjobb értelemben fölfogott, hatásos előadást produkált. Hámori Ottó Két jelenet az előadásból. Cserkun mérnök (Koncz Gábor) és Nagyezsda (Szegedi Erika), Ciganov (Somogyvári Rudolf) (MTI-fotó: Keleti Éva felv.)

Next