Film Színház Muzsika, 1975. január-június (19. évfolyam, 1-26. szám)

1975-06-28 / 26. szám

TELEVÍZIÓ TELEVÍZIÓ TELEVÍZIÓ TELEVÍZIÓ osszúak, ugyanakkor mindig igaz tör­­tneten alapulnak. Nemcsak a cselek­­ménnyel, a nyelv költészetével is hut­ák. És, hogy hogyan születnek? Haza­­vinek a moziból és elmesélik a filmet. De ez már mese, csak fő szálon kötő­ik a film történetéhez, már benne an saját életük, saját tapasztalatuk . Annak idején gyakran hallgattunk kész éjszakányi mesét. — Ön nem először került kapcsolat­­a most a televízióval, illetve a film­­mel? — A televízióval ez az első kapcso­lat. Amikor első szociológiai jellegű ásaim megjelentek, meghívtak fü­lekhez, szaktanácsadónak. Így vettem ■szí a Meztelen vagy forgatásán, majd francia — de Magyarországon for­­­tott — sorozat, az Árpád, a cigány Ivételein. — Most, a Nyitott könyv műsorában ragadott jelenetsor megvalósítását ilyennek tartja? — Nem az a fontos, hogy én milyen­­ek tartom, hanem az, hogy a néző el­­igadja-e majd, mint ennek a világ­­ik a valóságos kifejeződését. Egyéb­­őt az a bizonyos istálló, ahol a re­­ingnek ez a része játszódik, iszonyo­­san nagy volt, 70—80 méter hosszú, lalább húsz méter széles, ahol olykor száz cigány is meghúzta magát. Eze­­­t a méreteket semmiképpen nem le­hett volna megvalósítani; a képernyő­m bírna el ilyen arányokat. A kettes adióban Mihályfy Sándor rendező ingulatilag hű képet adott e világ egy s metszetéről, Torday Aliz­ íves inaséveit. Szereti Jeremiást, mé­­g kissé távol tartja tőle magát. Nem intja be élete mindennapjaiba. Azt m árulja el neki, hogy súlyos beteg, így kórházba megy, hogy műtétje sz. A fia a szomszédoktól tudja meg, így mi történik az anyjával. Akkor a kórházba, amikor már a műtőbe szik. Kállai Ferenc kapcsolódik be a be­­élgetésbe. — Az életben gyakran fordul elő, így az ember valamilyen apropóból kezd nézni és látni. Ez a látás min­­d eddiginél intenzívebb lesz, más­­ut elevenednek meg az élet addigi fenségei. Úgy érzem, Jeremiás alak­kicsit arra utal, hogy tragédiák ide­it hajlamosak vagyunk az elhatáro­­sra, hogy a jövőben mindent más­­épen­ csináljunk. Ilyen tragédia Je­­miás életében anyja betegsége. Ami... ■ r azonban átjutottunk a katarzis ligatóriumán — minden marad a rész­ben. — Mi tulajdonképpeni vétsége? — Az, hogy olyan életformát terem­­­t a maga számára, ami a valódi élet­­­ eltávolította — mondja Mihályfi íre. — Munkásokról ír, de kívülről­zi őket, nem tudja, hogyan élnek, ként dolgoznak. Fiatalokról szólnak írai, de úgy ábrázolja a mai fiatalo­­t, mint amilyenek húsz évvel ezelőtt Irak. Szóval olyan író, aki elszakadt valóságos élettől, ír, ír, de nem a Igok valódi ismeretében. Úgy író, gy tulajdonképpen csak viszi a kezét zeruza. Egy általános, emberi maga­­stásformát hangsúlyozok, a film ilyen mindenkihez, aki képes arra,­gy mérlegelje cselekedeteit. Körmendi Judit TAKÁCS MARI: A dobozból jelentem... Arról, ami nem látszik. A Gyula vitéz télen, nyáron című filmben Bácskai Lauró István ren­dező és Herczenik Miklós operatőr fantáziáját megmozgatta már az, ami a tévében a képből kimarad adás közben, sőt be is mutatták. A jelenet körülbelül így zajlott: Stúdiókép. A bemondó két műsor között konferálásra készülődik és eszik. Majd a rendező hangját hall­juk: „Mosolyogj, nemsokára te kö­vetkezel. Figyelem, vigyázz, be vagy adva!” Közeli. Bemondó mosolyog, ünnepélyes hangulatban közli, mi­lyen műsor következik, úgy, ahogy a nagykönyvben előírják. Minden tökéletesen sikerül. Még beszél, ami­kor a rendező távoli képet mutat ró­la egy másik kamerával, és ekkor le­lepleződik. A bemondó két kezét ko­nyakból jobbra és balra kiterjeszti, egyikben félig lerágott kifli, a másik­ban megkezdett joghurt. .. Oda az ünnepélyesség. Bár a moziban derültség fogadta az epizódot, nem hiszem, hogy szeren­csés lenne, ha a kedves néző mindig látná azt is, ami a háttérben törté­nik. Van néhány eszközünk, szoká­sunk, vagy szabályunk, amivel a ve­zérlőben ülő adásvezető, rendező és néző számára láthatatlanul figyel­meztetni tudja a szereplő alanyt. Az operatőrök fülén általában hallgató van, ezzel tartják a kapcsolatot a rendezővel, de egyben így tudják se­gíteni a képernyőn dolgozó társai­kat, pl.: intenek nekik, hogy kezdjék el már a beszélgetést, mert látsza­nak másodpercek óta. Erre az egyez­ményes jelre csupán abban az eset­ben kerül sor, ha nem működik a kamerán levő piros lámpa, amely mindig adást jelent, vagy ha a sze­replő figyelmét a lámpa jelzése el kerülte ... Ilyenkor szól ránk a néző otthon­ról: „Mit hallgatsz, beszélj már”... A Tv-híradóban pedig a bemondó asztalán van egy jelzőlámpa, amely­­lyel figyelmeztetnek: mondjam a kö­vetkező híranyag szövegét. Még a beszédtempót is lehet sürgetni vele. Sok apró jelzés egymás után: „Olvass gyorsabban, mert kifut a film­anyag”! Ezek a praktikus figyelmeztetések biztosítják az adás zavartalan lebo­nyolítását. Emlékszem régebben, szó­val az őskorban, mikor még nem alakultak ki pontosan ezek az írat­lan szabályok, egyéb, nem éppen cél­szerű eszközöket is igénybe vettek kollégáim. Egy szórakoztató műsor végén, tal­pig tüllben,nylonban, boldog tudat­lanságban éppen a közreműködők névsorát olvastam. Second-plánban, kb. derékig játszottam a Rádió Tánc­zenekara előtt állva. Jó hosszú volt a lista, mert közben egy régvolt adásvezető még az emeleten levő be­mondófülkéből is belihegett. Mindezt nem vettem volna észre, ha egy erő­teljes szoknyahuzigálás nem figyel­meztetett volna rá. „Operatőr: Nagy József, korea” ... — itt szakadt meg a felsorolás a rán­­cigálás hatására. Továbbra is belenéztem az optiká­ba, igaz, kicsit rémülten. Suttogás: „Olvasd fel utána a híreket is”, s a kezemhez ütődött a paksaméta. Meg­fogtam és tovább beszéltem: „Ráfus, elnézést koreográfus...” Végéhez ér­tem, a zenekar tust játszott és utána azonmód állva valahogy eldadogtam a híreket is. Utána kiderült, hogy elromlott a bemondószoba kamerája, ezért kerül­tem ilyen kínos helyzetbe , amiből a néző végsősoron csak azt látta, hogy zavarban vagyok. De azt na­gyon ... És ez csak az „ablakos doboz” ku­lisszái mögött történt. Mi lehet akkor az ablak nélküliben, a rádióban, ahol csak a hang szól a közönséghez, a látvány nem? Sokminden. Ipper Pál mesélte egy amerikai rá­dióbemondó szélsőséges esetét, aki arról nevezetes, hogy soha, semmi­lyen körülmények között nem lehe­tett kizökkenteni példátlan nyugal­mából. Még dicsekedett is kollégái­nak lélekjelenlétével. Hát egyszer ki­próbálták. Híreket olvasott, mikor munkatársai a közelébe lopakodtak. Nyisszan először csak a nyakken­dőjét vágták le, aztán a zakója kö­vetkezett volna ... A bemondó hang­ja beleremegett. Folytatta a felolva­sást de „jópofa” heccelői megszep­pentek és kisomfordáltak a stúdióból. Az adás biztonságát már nem merték kockáztatni ők sem ... Nálunk az ehhez hasonló, kegyet­len tréfák szerencsére nem divato­sak — gondolom máshol sem gyako­ri, hisz nagy munkafegyelemre van szükség és nagy felelősségérzetre egy olyan intézménynél, amely a közön­séghez szól. Inkább a fordítottja ál­talános. Még a rádióban is elegánsan öltözik fel az, akinek műsora van — így is előkészítve a pszichikai és fi­zikai erőnlétet és koncentrálást kívá­nó munkát. Pedig a rádióban nem látszik a ruha ... De talán még az is „hallatszik” a szöveg jó reprodukálásában . ..

Next