Film Színház Muzsika, 1975. január-június (19. évfolyam, 1-26. szám)

1975-06-07 / 23. szám

! Mi lesz azokkal, akik a nyugdíjazta­tás után magukra maradnak, és család híján egyszerre nem tudnak mit kez­deni tengersok szabad idejükkel? Ezek a kérdések, ezeknek a problémáknak a gyakorlati és erkölcsi vetülete me­­­­rült fel Gáspár Margitban, amikor új­­ hang­játékának, a Mindenkit meghall­gatók­­nak gondolata megszületett ben­ne. Mikroszkóp alá téve kicsit felna­gyította, egyes részleteiben szatirikus mellékzöngékkel megtűzdelte Pirók Márton könyvelő történetét, aki várat­lanul és kegyetlenül a nyugdíjaztatás sorsára jutva mindenütt falba ütközik, amikor meghallgatást, emberi szót kér. Keserves napok, hetek múltával külö­nös ötlete támad: ha őt nem hallgatják meg, hát majd ő hallgat meg minden­kit. És hamarosan­­kiderül, mennyi az emberi közeledésre, jó szóra, meghall­ RÁDIÓ Mindenkit meghallgatok gatásra váró, elhagyott, elbizonytala­nodott ember. Pirók bácsi lakásán rö­vid idő alatt „fogadószalon” alakul ki, a rendőrségnek kell közbelépnie, hogy az egymással acsarkodó várakozókat megzabolázza, hogy kiderítse, mi lehet a különös „csoportosulás” mögött. Hő­sünket inkább visszaveszik volt mun­kahelyére, ahol a nagyon elfoglalt sze­mélyzet is mellé kerül „meghallgató embernek”. És hamarosan elé kerül a sok munkája közepette is magányos vezérigazgató, aki korábban nem volt hajlandó fogadni a nyugdíjaztatását megfellebbezni kívánó öreget. De há­rom hétig várnia kell, míg rákerül a sor... Ezt a kicsit bizarr történetet Gáspár Margit egyes részleteiben érdekesen, jellegzetes figurákat teremtve, sok tár­­sadalmi gondot fölvetve, mégis kicsit hosszadalmasan adja elő. Kacskaringó­san jutunk el a hatásos végkifejlethez, mert az írónő mindent bele akar zsú­folni hangjátékába, ami erről a témá­ról eszébe jut. Kevesebb több lett vol­na. Sajátos, modern zene, pergő, kopogó dobszó kíséri a játékot — úgy érezzük idegen testként épülve be a történet­be. Siklós Olga ezúttal túl mélyen be­leavatkozott a rádiódrámába, amely (megfelelő húzásokkal) inkább az iró­nia megerősítését kívánta volna. Va­lahogy úgy, ahogy ezt Páger Antal te­szi a főszerepben, aki ki tudja már há­nyadszor állít elénk egy markánsan egyénített öregembert. Mellette Bulla Elma és Őze Lajos keltett figyelmet egy-egy kisebb szerepben. Barta András 21 Péchy Blanka dedikál 50.-szerS­zínésznő? Író? Nyel­vész? Úgy tetszik, mind a három. Vasárnap a rádió­ban Lőrincze Lajos, Réchy Blanka új könyve méltatá­sának szentelte műsorát. Beszélni nehéz! — már maga a könyv frappáns cí­me is kíváncsiságra, oda­figyelésre ingerli az olva­sót. Péchy Blanka most de­dikál a Könyvhéten. Tó­dulnak hozzá a hívei, olva­sói, tisztelői. De a Beszélni nehéz! csakhamar elfogy a pultról. Oly érthetetlenül kis példányszámban jelent meg, hogy ennek a tízsze­rese is kevés volna. — A könyvön harminc évig dolgoztam — mondja Péchy Blanka —, a munkát rendszeres följegyzésekkel kezdtem, ezek alkotják az alapját. Nem nyelvtanköny­vet írtam, hanem arra tö­rekedtem, hogy mindenki számára könnyen érthető módon, olvasmányos stílus­ban közöljem mondanivaló­mat. Mindig kínlódva írok, mert a bonyolulttól az egy­szerűig eljutni a legnehe­zebb. A Beszélni nehéz! utolsó mondatai így hangzanak: „ ... könyvem egyik célja, hogy vitát is kavarjon. Minden bizonnyal adtam okot ellenvetésre.” — Igaz-e, hogy ötödik könyvét rendezi most sajtó alá? — Igaz. 1942-től máig a napilapokban és folyóira­tokban megjelent novellá­imból és karcolataimból válogatok kötetre valót. Va­lamennyi írás születésének korához kötődik, így hát az évtizedek folyamán való­sággal történelemmé vált. — Visszavonult-e telje­sen a színészettől? — Szó sincs róla. Csak várom, hogy alkalmas sze­rep adódjon számomra. A színész sohasem tud a szín­padtól elszakadni. (g. m.) A képen: Péchy Blanka új könyvét dedikálja. (Ma­gyarosi Zoltán felv.) Új szereplők Új szereplők léptek színre Weber: A rózsa lelke című balett­­miniatűrjében, melyet Anton Dolin állított színpadra. A legutóbbi előadáson Menyhárt Jacqueline és Kávéházi Gábor aratott őszinte sikert a finom hangulatú színpadi keretben, melyet Csikós Attila tervezett. Szegeden az operai évad kiemelkedő eseménye volt Vántus István Aranykoporsó című operája. A művet két szereposztásban ját­szotta a színház, s másodízben kivált Zsadon Andrea Titanillája, Juhász József Quintiporja és Gortva Irén Trullája, valamint a ve­zénylő Szalatsy István aratott elismerést, új színekkel, értékekkel gazdagítva az ősbemutató alkalmával már méltatott előadást. A Bot és gitár ötvenedik előadására került sor a Pesti Színházban, képünkön az előadás szereplői közül Kern András, Mádi Szabó Gábor, Fonyó József és Lukács Sándor A go­nd­os­kod­ás legcélszerűbb formája az MM 1­3

Next