Film Színház Muzsika, 1976. január-június (20. évfolyam, 1-26. szám)

1976-02-21 / 8. szám

A szerkesztő , Bencze Sándor (7057, Medina, Kossuth u. 26.) kü­lönösen megörvendeztette levelével szerkesztőségün­ket. S nemcsak azzal, hogy mint írja, örül azoknak a közleményeknek, amelyek egy-egy megtörtént ese­ményt idéző mű (dráma, film) valósághátterét igye­keznek pontosan feltárni, de azzal is, hogy megértet­te, biztató szavaival támogatja legtöbb törekvésünket, az olvasó lehetőség szerinti gyors és sokoldalú infor­málását. Művek és történetek című rovatunk — amelyre kedves levélírónk az igazi Sakálról szóló írá­sunk apropóján utal — ugyanezt a célt szolgálja. Va­lóban : a látott-hallott művek hátterének földerítésé­vel, a bemutatók időpontjához alkalmazkodva. E ro­vatunkban közöltük már olyan filmek történetének kevésbé ismert dokumentumait, amilyen a Mattei-ügy, vagy az Ostromállapot volt, olyan magyar drámákét, mint a Tolsztojról szóló mű (Száraz György alkotása), a Münzer Tamás alakját idéző, Pécsett bemutatott Hernádi-dráma, vagy Németh László Colbert-je. Re­méljük, hogy a továbbiakban is hasonlóképpen szol­gálhatjuk olvasóink érdeklődését. Hamarosan közöl­jük például azt az írást, amely a napokban a József Attila Színházban bemutatott Miller-dráma, a Salemi boszorkányok történelmi hátteréről szól, s arról, hogy az író miképpen kívánt e mű közvetítésével az akko­riban hírhedtté vált „Amerika-ellenes tevékenységet vizsgáló bizottság” hidegháborús „boszorkányüldözé­seire­’ válaszolni. Levélírónk egyéb kívánságainak la­punk következő számaiban szeretnénk eleget tenni. # Granasztói Pál, a kiváló építész és író kultúrtör­téneti érdekességű és jelentőségű levele — amelynek teljes szövegében való közléséhez kérni fogjuk az író engedélyét — egyebek között egy olyan összefüggéssel foglalkozik, amelyről, sznobok intésére, már most is szólni szeretnénk. A levél e passzusa a televízió el­múlt heti operett-bemutatójáról beszél, megemlítve, hogy a zeneszerző Eisemann Mihály annak idején, a levélíró ifjú korában, milyen szívélyesen támogatta a fiatal Granasztói Pál zenei kísérleteit. Egyebek között segítségére volt egy dal korrigálásában, amelyet az­után az első magyar hangosfilmben, a Kék bálványban zenekari kísérettel „Jávor Pál dúdolt”. A tévé­film az ifjúság játékos-kedves emlékeit idézte fel szellemi életünk e jeles személyiségének, aki jól tudja — írott soraiból is kitetszik —, hogy alacso­­nyabbrendű művészet nincs. Az értékrendet az alkotás színvonala szabja meg, s nem a műfaj. Megköszönvén levelét — amelyet, sajnos, kórházból küldött nekünk — gyors gyógyulást és jó egészséget kívánunk Gra­nasztói Pálnak.­­ Sári Gábor (1036, Budapest) lapunk ez évi 6. szá­mának néhány megállapítását, cikkét vitatja. Meg­jegyzései, észrevételei — amelyek egyébként más ol­vasóink véleményével is egybehangzanak — olyan hangsúlyosak, hogy azokra lapunk más helyén (20. ol­dal) külön kell válaszolnunk. # Magyar filmtörténet-barátok aláírással kaptunk — voltaképpen névtelen — levelet, amely a felszaba­dulás előtti magyar filmek sommás megítéléséről vi­tatkozik a Törzs Jenőről készült „Színészmúzeum” té­vékritikája alapján. Bár elhatároztuk, hogy névtelen levelekre nem válaszolunk, ez a levél mégis olyan kér­dést érint (nem is értjük, miért névtelen), amelyről egy a filmművészettel is rendszeresen foglalkozó újságnak időnként beszélnie kell. Mi soha semmilyen összefogla­ló áttekintésben nem vetettük el „egységesen és diffe­renciálás nélkül” a felszabadulás előtti magyar filmet. Néhány évvel ezelőtt meglehetősen hosszú sorozatban beszéltünk a magyar film történetéről, s abban szá­mos, művészileg is maradandó alkotásról. (Hogy egye­bet ne mondjunk, ebben a sorozatban, azután külön, több írásban emlékeztettük olvasóinkat a magyar film egyik kiváló alkotójának, Fejős Pálnak életművére.) Igaza van a levél íróinak: a régi magyar film megíté­lésében nem az „arisztokratikus, gőgös nagyhangúak­­nak” van igazuk, de azoknak, akik őrizni kívánják a magyar filmművészetet, művészileg-emberileg-szelle­­miekben progresszív hagyományait. A „filmtörténet­­barátok”-tól pedig azt kérjük, ne titkolják személyü­ket írjanak, segítsenek nekünk az értékmentő munká­ban. 30 MOZIK FEBRUÁR 19-TŐl 25-IG Vörös rekviem (magyar) Bar­tók 4, 6, 8.­ Bányász n6, n8. Fény 20—25, f1, f6, f8. Puskin 4, 6, 8. A londoni férfi (csehszlovák) Madách 23—25, 5, n8. Művész 4, 6, 8. Táncsics 19—22, f4, h6. A vadon kiáltása (kanadai) Bartók de. 9, nl2, f2. Felszab. 19—23. és 25-én 3, n6, f8. Fény de. 19-én f9, fn­, fi, 20-tól nl0, nl2, n2. Tátra 19—22, h4, 6, n9. Stúdióprogram Egyszerű történet (magyar) Toldi Stúdió mozi 23—25, 4, n7, f9. Az édes élet I—II. (olasz) Pest- Buda 23—25, f6. Drága John (svéd) Felszab. 24- én f3, 5, f8. Fény 19-én f3, 5, f8. Palota 21-én 5, f8. Pest- Buda 20-án 5, f8. Ugocsa f4, 6, f9. Bányász (magyar filmek mo­zija) A meztelen diplomata de­ nl6, nl2. Hugó, a víziló n2, n4. Vörös rekviem n6, n8. Toldi (szovjet filmsorozat, Szergej Bondarcsuk filmjei­ből) A hazáért harcoltak I. H. 19-én 6-kor. Háború és bé­ke I. 20-án 4. Emberi sors 20- án 8. Háború és béke II. 21- én 4. Ványa bácsi 21-én 6, 8. Háború és béke III—IV. 22- én 6. Gorkij (szovjet filmek mozija) A tudós magánélete 19—22. f4, 16, 8. Ragyogj, ragyogj, csillagom 23-án f4, 6. Pré­mium 23-án 8. Ballada a ka­tonáról 24-én f4, 6. Az ég ve­lem van 24-én 8. Régi falak 25- én f4, h6. A felejthetetlen dal 25-én 8. Emberi sors 26- án f4, h6. Érett szőlőfürtök 26- án 8. Belorusz pályaudvar 27- én f4, h6. Anna Karenina 27- én 8. Hétköznapi fasizmus 28- án 14. Szerelmesek román­ca I—II. 28-­án 7. Fekete tollú fehér madár 29-én f4, h6. Prémium 29-én 8. Mátra (Mese- és ifjúsági fil­mek mozija) Csodabogyó fl6, fn­, fl2, f1, f2, f3, f4, f5. Ola­szok hihetetlen kalandjai Le­­ningrádban h6, 8. Egy király New Yorkban (amerikai) Táncsics 23—25, f4, h6, 8. Uránia f4, h6, 8. Elszakadás (amerikai) Alkot­mány h3, 5, n8. Corvin f4, h6, 8. Dózsa 23—25, h3, 5, n8. Má­jus 1. f4, h6, 8. Pest-Buda 19-én és 21—22. n6, f8. Puskin de. 9, nl2, f2. Rideg S. 23—25, h5, 7. Folytassa cowboy! (angol) Al­fa f5, H. f9. Budafok f6, f8. Palota 19—20. és 22—25. 5, f8. Vörös Cs. de. 9, nl2, f2. Ha megjön József (magyar) Rideg S. 20—22, h5, 7. ün­. f3. Tátra 23—25, h4, 6, n9. A kenguru (magyar) Csokonai de. 9, nl2, f2. Dózsa 19—22, f4, h6, 8. Vörös Cs. 4, n7, f9. Ady h6, 8. Világ 23—24, f6, h8. Keserű csokoládé (olasz) Du­na f4, 6, f9. Művész de. f9, 11, f2. Sport 3, f6, 8. Rákóczi 19— 22, 3, f6, 8. Tétény 23—24, n6, h8. A két aranyásó (NDK) Kossuth XIII. f4, h6, 8. Kölcsey 19—22, f4, h6, 8. 23—25, f4, h6. Május 1. de. h9, 11, n2. Uránia de. h9, 11, n2. A lopakodó Hold (amerikai) Felszab. vas. 10, n1. Bethlen 23—25. f4, h6. Ne féljetek a szerelemtől (szov­jet) Kölcsey 23—25, 8. Tán­csics 19—22. 8. Alkotás 8. A sakál napja (angol) Madách 19—22, f5, n8. Tinódi 3, h6, f8. Petőfi 23—25, h5, f8. Szerelmi bűntény (olasz) Palo­ta vas. h3. Tibbs és a szervezet (amerikai) Madách vas. n3. Éjszakai előadások Bástya: Elszakadás (amerikai) minden este 10. Alkotmány: Az Anderson mag­nószalagok (amerikai) szomb. 10. Bethlen: Helga és Michael (NSZK) szomb. 10. Budafok: Szelíd motorosok (amerikai) szomb. 10. Fény: A halál erődje (japán) pént. 110. Toldi: Kis nagy ember (ameri­kai) szomb. m­l. Ugocsa: A vadon kiáltása (ka­nadai) szomb. 11. Ballagó idő (magyar) Béke XIII. 23—24. n6, f8. Kultúra 21—22. n6, f8. ünn. 3. Zrínyi h2, 4. Babaház (angol) Bethlen 8. Jó­kai 19—22. n6, h8. ünn. 3. A Charlot-k bejárják Spanyol­­országot (francia) Kelen 21— 22. 5. n8. Kultúra 19—20. n6, f8. Rákóczi 23—25. f4, h6, 8. Zrínyi dö­­ntő, f12. Bethlen 19— 22, f4, h6. Déryné, hol van? (magyar) Ipoly 25-én n4, f6, 8. Petőfi 20— 22. n6, f8. ünn. 3. Egri csillagok I—II. (magyar) Kelen 23-án 6. Ereszd el a szakállamat (ma­gyar) Bocskai 20—22. n6, f8. ünn. 3. Tündér 23-án n6, f8. Erkel (magyar) Tétény 25-én f6, h0. Én és a tábornok (angol) Ba­lassi 19—22, 5, n8. ünn. h3. Ipoly 19—25, n4, f6, 8. Kultúra 23—24, n6, f8. ... És hamarosan a sötétség (amerikai) Diadal 25-én f4, h6, 8. A fej nélküli lovas (szovjet) Világosság 21—22, n6, f8. ünn. 3. Folytassa, Kleo! (angol) Nap 14, h6, 8. Tisza 19, 11, n2. Gyilkosságok péntek este (an­gol) Maros 20—25. h6, h8. ünn. h4. Világ 19—22. f6, h8. ünn. n4 SZÍNHÁZAK FEBRUÁR 23-TÓL 29-IG Állami Operaház: K: A walkür (6) — Sze: Giselle (7) — Cs: Orfeusz (7) — P: Siegfried (6) — Sze: Párizs lángjai (7) — V: Szöktetés a szerájból (de. 11); Jenufa (7). Erkel Színház: H: K: A Magyar Állami Hangversenyzenekar hgye, vez.: Ferencsik János, közrem.: a Budapesti Kórus, karig.: Forrai Miklós (fél 8) — Szó: A lombardok (fél 8) — Cs: A török Itáliában (7) — P. Aida (7) — Szó: Az álar- ww postájábólMŰSOROK

Next