Film Színház Muzsika, 1976. január-június (20. évfolyam, 1-26. szám)

1976-03-20 / 12. szám

Beszélgetés Kistétényi Melindával „Bach rendet teremt bennem K­ istétényi Melinda Bach­­koncertjén, a Zeneaka­démia zsúfolt termében a közönség még a pódiumot is benépesítette, pedig or­gonaestéken ez ritka jelen­ség, hiszen a szokatlan fi­zikai közellétben jóformán magunk is együttrezgünk a sípokkal. Ezen az estén a hallgatók a földszint és az erkély legtávolabbi sorai­ban is különös ámulattal figyeltek, mert a Kistétényi Melindából lávaként feltö­rő szenvedélyes zenei köz­lésvágy szuggesz­ti­vitása mindenkit magával sodor. Napjainkban heves viták zajlanak Bach új életre keltésének és megszólalta­tásának stílusáról, a kor­szerű, de mégis hiteles elő­adás módjáról. Az eszme­cseréhez Kistétényi Melin­da a maga sajátos játéká­val szólt hozzá. Vajon, ho­gyan fejezné ki ezt szavak­ban? — A Bach-szakértők — mondja — afféle oknyo­mozók, hol erre, hol arra a tudományos megfejtésre hivatkoznak. Nekem azon­ban csakis a kotta mutat utat, nem pedig az elméle­tek. Bach számomra éleiben hús-vér lény, játék közben mintha mögöttem állna. A művészetnek épp az a meg­foghatatlan varázsa, hogy mindenkire másféleképpen hat, még az azonos környe­zetben felnőtt emberek is mást-mást bogoznak ki be­lőle. A száraz, kopogós, teo­retikus, csontig lemeztele­nített Bachot többnyire az érzi hitelesnek, akinek eh­hez hasonló a maga egyé­nisége. Nem vagyok írás­­szakértő, de ha megnézzük Bach kezeírását, rögtön rá­jövünk arra, hogy semmi­képp sem lehetett dogmati­kus, inkább csupa lendü­let, jóság és energikus ha­tározottság. Már csak azért sem köthette magát csökö­nyösen ehhez v­agy ahhoz az elképzeléshez, mert őt is bizonyára minden hang­szer más-más kifejezés­­módra inspirálta. — Mi a véleménye a Ze­neakadémia nemrég épült orgonájának inspiráló ha­tásáról? — A régi, sokat csepült orgonánknak csakugyan akadtak hibái, szerkezeti­leg nem volt megbízható, de érzelmi megnyilatkozás­ra számomra alkalmasabb­nak bizonyult. Az új hang­szernek a kelleténél több a szűkre méretezett sípsora, amikor valamennyi síp egyszerre szól — vagyis bekapcsolom a tuttit —, akkor túlságosan hideg, ke­mény, fémes, kiabálás a­­ hangzása. Ha az orgona a hangszerek királynője, ak­kor ez az új hangszer nem afféle jóságos, dúskeblű, adakozó uralkodó, hanem inkább elnyomó, imperti­­nens, agresszív hatást kelt. — Régebben az orgona főképp a férfiak hangszere volt, kevés orgonaművész­nő vált ismertté ... — Mindössze ketten vol­tak: Seiber Mária és Gre­gor Klára. Aki hallotta őket, most is elragadtatás­sal emlékezik rájuk. Ma az orgona a nők körében is divatos hangszer. Azt hi­szem, ez főképp vonzó iro­dalmának köszönhető, öt­hat remek tehetségű női orgonistánk tanul a főisko­lán. Egyébként is nagysze­rű az utánpótlás és kivált Miskolcon magas szintű az előképzés is. — Úgy tudom, nem sok modern művet játszik ... — Századunk zeneszer­zői közül Kodály, Vincze Imre és Messiaen szerepel repertoáromon, egyébként a legmodernebbek elriasz­tanak. Talán azért, mert a mai száguldó életben nem érzem szükségét külön sok­kolásnak. Bach rendet te­remt bennem. A jótékony nyugalom virtuóz darabok­ban is föllelhető, hiszen a fürgeség nem azonos a haj­­szoltsággal. Néhány év múlva talán már megszer­keszthető a hazugságmérő­höz hasonlón az a műszer is, amely megállapítja, hogy ki az, aki őszinte meggyőződéssel ragaszko­dik az irreális tempókhoz, a zeneellenes gyorsaság­hoz, s kit fűz ebben csupán a feltűnés vágya, a pozőr­­ség. — Nemcsak pódiumon szerepel, hanem főiskolai tanár is, szolfézst tanít. Mi a véleménye növendékei­ről? — Úgy tapasztalom, hogy a fiatalok évről évre na­gyobb kedvvel tanulnak. Szeretetre, megértésre vágynak, a bizalmatlanság elrettenti őket. — Gazdag műsorú kon­certjén ráadásul és megle­petésül megint csak bravú­ros improvizációkkal tol­dotta meg szereplését. Em­lékszem, hogy Kodály Zol­tán annak idején azt java­solta, rögzítsék lemezre ezeket a produkcióit. Saj­nos, ez azóta sem valósult meg. — Improvizációt minde­nütt tanítanak, csak ná­lunk nem. Pedig a rögtön­zés igen nagy szellemi és művészi koncentrációra késztet, és a játékosból rej­tett invenciókat csihol ki. A gyerekek mind tudnak improvizálni, de rögtönzési készségük aztán elsatnyul, mert a felnőttek kedvüket szegik. Engem az improvi­záció boldogít, mert úgy ér­zem, kifejezem vele önma­gamat. Kistétényi Melinda a ze­ne minden ágában nagy te­hetségű, szenvedélyes mű­vész. Orgonista, komponis­ta, dirigens, táncjátékíró, dalszövegíró. S most kide­rült, hogy kiváló dalénekes is. Sajnos, csak baráti kör­nek, kedvtelésből hajlandó énekelni, önmagát kíséri zongorán. De így is jó né­hány magnószalag őrzi a zeneirodalom minden kor­szakából való dalsorozatai­nak előadását. Mintha egész lényét ze­néből szőtték volna. — Én a fülemen keresz­tül örülök, bosszankodom és élek. (gách) Kistétényi Melinda a Zeneakadémia orgonáján gyakorol (Koncz. Zsuzsa felv.) .

Next