Film Színház Muzsika, 1976. július-december (20. évfolyam, 27-52. szám)

1976-07-03 / 27. szám

Színházi esték • Színházi esték • Színházi estéi zengő középhangokkal és jó magas­sággal bíró szép szopránja igen alkal­mas a szólamra. Ezúttal nem volt in­takt, s nyilván fáradtsága a magya­rázat rá, hogy a nevezetes II. felvo­násbeli F-dúr ária kimaradt. Németh Alice énekli a lovag „örök kísérőjét és kísértőjét”, Elvirát. Szép alapszínű hangját, muzikális kultúráját a fájda­lomtól, keserűségtől, haragtól átita­tott első nagyáriájában mutatta meg, alakítása azonban egészében nem elég gazdag karakterrajzban, szuggesztivi­­tásban. Tetszett Gyulai Edit kedves, természetes közvetlenségű Zerlinája, s megfelelt feladatának Bolla Tibor (Masetto) is. Kecskés Sándor tenorja alkalmas lehetne Ottavióra, sajnos feszélyezetten, küzdve a szólammal, gyakran bizonytalanul énekelt. Ber­­czeli Tibor (a kormányzó) kivált a fi­náléban néhány jó drámai pillanatot teremtett. Forray Gábor díszletei a maguk vázlatosságában is artisztikusak, s szépek, stílusosak, finoman stilizáltak Torday Hajnal kosztümjei. A rendező: Kertész Gyula. Arra törekedett, hogy a főbb vonalakban hű maradjon a Don Giovanni-előadások jó tradíciói­hoz. Ez önmagában nem érdemelne különösebb méltánylást, de Kertész — ezen belül is — sok leleménnyel oldott meg néhány színpadilag közis­merten problematikus jelenetet. (A színpad például a statikus epizódok­ban, a „koncert-áriák” alatt szépen elrendezett képszerűségével hat, s gö­rögtűz és gőzfelhő nélkül is sikerült megoldania a pokolraszállást, pedig a komtur, a „kővendég” meglepően nem is onnan érkezik, ahonnan Elvira si­kolyából és Leporello magaviseleté­ből erre következtethetnénk.) Az előadást Hirsch Bence vezényel­te nagy műismerettel, jó egyensúly­ban tartva a zenekart és színpadot. Néhol azonban több árnyalást, preg­­nánsabb körvonalakat, s differenciál­tabb hangzást is el tudnánk képzelni. Albert István M­indig hangulatosak, élményadók, tanulságosak a Déryné Színház vidéki premierjei. Nem a pesti főpró­bák jelentik az ünnepet, a színház su­gárzásának felizzását, hanem azok a premierek, amelyek egy faluba, egy kisvárosba viszik el nemcsak a művé­szet szépségét, örömét, felfedezéseit, hanem a színházi premier ünnepi iz­galmát is. Az elmúlt héten Zalaszentgróton érezhettük ezt a színházi csodát, az ünnep születésének örömét, itt zaj­lott ugyanis Jókai Anna Újházasok című drámájának bemutatója. Nem­csak e kedves falu ünnepelt, hanem a megye is, mert itt köszöntötték a jubiláló Déryné Színházat, s nívódí­jakkal fejezték ki elismerésüket. A bemutatott darab — kortárs író­nő korszerű morális társadalmi prob­lémákat boncolgató drámája — mind­végig feszült figyelemmel tartotta fog­va a nézőteret. A titok, azt hiszem, abban van, hogy a jelenlevők meg­érezték a két fiatal vergődésében, zaklatott párbeszédeiben, olykor fáj­dalmas, egymást sebző viaskodásá­­ban, a mondanivaló bensőséges hatá­rozottságában az írói figyelmeztetés tisztaságát és keménységét. Ildikó és Miklós újházasként értel­mes életre kíván szövetkezni, felké­szülni. Mint minden újházas, érzelem­mel telten, boldogságra szomjazva vágnak neki a hétköznapok rengete­gének. Miklós mindennap vendéglő­ből jön haza. Nem ott tanyázik, ott dolgozik. Ildikó iskolából érkezik, fü­zetekkel, kis örömökkel, gondokkal lép be a közös otthonba, ami nem a béke szigete, hanem valamiféle me­nedék­ zátony, amelyen mintegy megkapaszkodnak, hogy megmentsék életüket, szerelmüket, önmagukat, hogy megőrizzék tisztán ifjúságuk örömét a jövőnek. Ezt a nagy drámai küzdelmet egy bensőségesen motivált történet köz­vetíti. Jókai Anna okos érzékenység­gel építi fel a jellemeket, mutatja be a láthatatlanul zajló drámai folyama­tokat, a belső vérzéseket okozó gyil­kos szavak hatását, a körülmények hatalmának lelket romboló következ­ményeit. A körülményeket, a végze­tet, a sors kegyetlenségét elsősorban a főbérlő Málnássné közvetíti szá­mukra, ő a vak sors, a kegyetlen va­lóság, a próza betörése az életükbe, mert Málnássné örökös nyugtalanság­ra kényszeríti őket, s ők ahelyett, hogy jobban összefognának, kitarta­nának a vészben, megvárnák a viha­rok elmúltát, inkább egymás életét mérgezik. A körülmények megrontják az ellenállásra képtelen, a romlandó jellemet, és ez ennek a műnek a leg­nagyobb tanulsága, hiszen Miklós nem eredendően rossz jellemű ember, csak nincs benne elég tartás ahhoz, hogy a nehéz pillanatokban a feleség báto­­rítója, erősítője tudna lenni. Ildikó pedig tiszta, szenvedésre, sőt szenvel­gésre hajlamos lélek, aki csak a há­zasság értelmes közösségében tudná igazán önnön emberi értékeit is kifej­leszteni. Így parázslanak a dialógusok, amelyekben egy szerelem hamvad el lassan, fájdalmasan és ok nélkül, mert ebben a világban mindenki csak kö­vetel a másiktól és nem érti meg, mi­vel tartozik... A Déryné Színház előadását Petlik József rendezte. Jó arányérzékkel, túlzások nélkül emelte ki az érzelmi csomópontokat, tette láthatóvá a belső pszichológiai történéseket, megpróbál­ta úgy hangszerelni a játékot, hogy a figyelem ne egyszerűen az albérleti lét nyomorúságára terelődjék, hanem az érzelmi szegénységre, a belső, mo­rális feszültségekre figyelhessünk. Ta­lán a későbbi előadásokban a színé­szek jobban merik az összecsapások, szópárbajok sebző érdességét érzékel­tetni, mert enélkül az ilyen lélekelem­­ző, bensőleg láttató emberábrázolás monotóniába süllyedhet. A színészi alakítások közül kiemelkedik Zubor Ágnes játéka, aki Ildikó törékeny lel­kiségét, tisztaságát, védtelenségét és áldozatra való készenlétét érzékeltet­te hatásosan, mértéktartóan, megin­­dítóan, Miklóst, a férjet Koldus Nagy László jelenítette meg, jól közvetítve a reábízott drámai funkciót. Miklós apját szinte beugrásként Hável Lász­ló játszotta, remekül érzékeltette az integritását, magányát ápolgató öreg­ember szomorú, rögeszmés indulatait. Málnássné, a főbérlő Táncsics Mária volt, minden megjelenése lelkeket kavaró vihart támasztott a fiatalok világában, a kegyetlenség alattomos­ságát, a kiszolgáltatottakkal szembeni fölénymámorát érzékeltette minden mozdulatával, hangjának minden rez­dülésével. Ildikó anyját Köti Kati ját­szotta, a közönségességet érzékeltette kitűnően a színésznő nagyjelenete. Illés Jenő DÉRYNÉ SZÍNHÁZ Újházasok ÚJHÁZASOK. Két nemzedék kézfogása Koldus Nagy László, Zubor Ágnes és Hável László (Sípos Géza felv.) 5

Next